Livrente – gode råd søges

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90043
    AnonymForfatter

    Jeg har en ratepension, men overvejer at oprette en privat livrente, hvor jeg vil sætte penge ind hen ad vejen – alt efter hvad jeg har. Det er ud fra overvejelsen om, at en ratepension kun udbetales over 10 år. Men har I gode indspark til, hvor jeg skal oprette sådan én – hvem har de bedste tilbud og færreste udgifter undervejs? Andre indspark er også velkomne, da jeg kun lige er begyndt at danne mig et overblik over fordele/ulemper.

    Beynn

    #140106
    HalliHalloForfatter

    Igen et bestynderligt spørgmål uden konkrete oplysninger om alder, m.v.

    Såfremt man er dækket ind på sit arbejde med en kollektiv ordning (livrente), bør man efter min mening ikke oprette et livrentepension, men hellere holde sig til rate/kapitalpension, og når man så bliver 67 år og skal på pension kan man stadig overveje at overføre opsparingen til en livrente. Den anden vej går ikke, dvs. har man som 30 årig valgt en livrente, så er du låst fast, dvs. løbet er kørt.

    Hvis du ubetinget vil have en livrente, så skriv til de 8-10 pensionsselskaber, der findes og udbed dig et par tilbud. Jeg går ud fra at du selv kan finde frem til hvilke selskaber der driver livsforsikringsvirksomhed i Danmark.

    Sværere er det vist ikke!

    #140118
    AnonymForfatter

    Til Hallihallo

    Nej, hallihallo, jeg ønsker ikke ubetinget en livrente. Men det er i mine overvejelser, og derfor vil jeg gerne vide mere om emnet. Dog synes jeg, der bliver skrevet forholdsvis lidt omkring livrente i forhold til fx ratepensioner. Jeg kender heller ikke nogen, der har en livrente. Alt dette taget i betratning er jeg nysgerrig efter at høre om plusser og minusser.

    Ja, jeg burde nok have anført alder. Jeg er 40 år og selvfølgelig voksen nok til selv at kontakte livrente-udbydere, men, som du sikkert ved, så vil det være en tur rundt til en stor omgang anprisning af hvert firma deres produkt – og derfor kaster jeg spørgsmålet ud her – bare for at se, om nogen har en mening om for/imod + gode råd mht. livrente.

    #140126
    HalliHalloForfatter

    Jeg ved ikke hvilke aviser du læser, men i både Børsen og Berlingske har der da i den senere tid været skrevet ret mange artikler om livrenter i.f.m. at der pr. 1.1.2010 er indført en 100.000 kr. grænse for indskud på ratepensioner, og emnet vil givetvis blive taget op mange gange endnu inden vi når denne dato.

    Problemet med en livrenter er, at hvis du dør inden du bliver ca. 82-83 år, så har du tabt penge, da det opsparede beløb som ved ratepensioner ikke går i arv. Man kan dog koble en mindre garanti på, som koster en del, og som i bedste fald kan sikre ca. halvdelen af de opsparede beløb svarende til 5-6 års udbetaling alt afhængig af alder. Dette er noget en aktuarer sidder og beregner.

    M.h.t. til forrentningen af indskudede, så ved du jo at den afhænger af de afkast selskaberne opnår. Og det selskab der måske er dårligt i år kan måske gå hen og blive det bedste til næste år. Så det kriterium kan man selvfølgelig ikke bruge til noget.

    Så vidt jeg har forstået arbejder nogle selskaber på at indføre puljeordinger vedr. livrenter, således at man under opsparingen selv har indflydese på investeringerne som når det gælder ratepensioner.

    Håber dette evt. kan være dig til hjælp……..

    #140130
    AnonymForfatter

    Reglerne for ratepension siger, du skal min. have den udbetalt over 10 år og max. over 25 år. I dit tilfælde, når du kun er 40 år, kan du først starte udbetaling når du er 62 år. Det vil så sige, den sidste udbetaling skal komme inden du fylder 87 år fra din ratepension. Men det kan jo godt tænkes du lever længere.

    Jeg ved ikke hvem der er billigst med gebyr osv. Dog så ved jeg PFA som unisex udbetaler mest på livrenter og AP pension som kønsopdelt. (http://borsen.dk/privatokonomi/nyhed/158899/)

    Hvad skal der ske med livrenten, hvis du ikke lever ved udbetalingstidspunktet? Har du en ægtefælle som skal have det? eller andre? Hvis ja, så bliver bliver udbetalingen mindre.

    #140134
    HalliHalloForfatter

    Der er vist noget du har misforstået med de 25 år hr. Slagger!

    Du mener opsparingsperioden skal være mindst 25 år, men en rapensionson kan da altid påbegyndes fra det fyldte 60. år uanset hvornår du har startet indbetalingerne, og udbetalingerne skal løbe over mindst 10 år og max. 25 år, dvs. udløb senest ved det fyldte 85. år.

    #140140
    AnonymForfatter

    Nej, jeg gør. Jeg skriver ikke noget om indbetalinger, prøv at læse det igen.

    Jeg beskriver blot regler ved velfærdsreformen og hvis ratepensionen oprettes i dag. Derfor kan den først udbetales efter det 62. år

    #140144
    AnonymForfatter

    Hallo HalliHallo! Hvad er der dum ved det? AP skriver om gebyrer, men hvordan ved du at der i denne sag vil være gebyre?

    #140152
    AnonymForfatter

    Jeg vil foreslå en ratepension(10 år)med en livrente som overbygning.
    Pensionsselskaberne har dette produkt.
    Hvis du tegner en livrente – bliver den årlige forsikringssum ca. halvdelen af summen på en 10 årig ratepension.
    På en kombi pension – som beskrevet – bliver forsikringssummen ca. 2/3 – og så er den største del af indbetalingerne i sikkerhed under ratedelen.(kan evt. tilbagekøbes).
    Det er godt med livrente – men….men…værdien kan ikke tilbagekøbes.(garanti kan købes)
    Jeg forstår godt din interesse for livsvarige udbetalinger – men det kræver altså store indbetalinger – for at opnå en rimelig forsikringssum.
    Du har den rigtige alder til opstart af opsparing med livsvarige ydelser – så dine overvejelser er OK.

    #140176
    HalliHalloForfatter

    Undskyld Slagger – du har ret, der er også trådt nye regler i kraft for ratepensioner, som jeg ikke havde sat mig ind i.

    Men hvis man skal flytte en bankordning til f.eks. AP-Pension, så kræver de vel normalt 3-4% i oprettelsesgebyrer eller er det “gratis" at komme ind der? Det har det i øvrigt været for nogle år tilbage, men jeg tror ikke det er det længere.

    Til Svend: Hvis man har en arbejdsmarkespension, som 95% af lønmodtagerne har, så glem alt om en ekstra livrente og overbygning m.v., da vil jeg da til enhver tid anbefale en ratepension og eller en kapitalpension i banken. Kun for meget, meget højtlønnede kan din ide være interessant.

    #140180
    AnonymForfatter

    Tusind tak for jeres kommentarer og input til livrente-emnet.

    #145696
    AnonymForfatter

    Har en ratepension i et pengeinstitut. Hvad vil konsekvensen være, når jeg afhændig af min sundhedstilstand ønsker at ændre denne til en livrente, uden garanti, når jeg fylder 70 år.

    Er ophørt på arbejdsmarkedet, bruger forlods min kapitalpension.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.