Kreditforeningslån

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90015
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har et kreditforeningslån hos Totalkredit der udløber her om et års tid. Det er et variabelt lån med renteloft. Mit spørgsmål går på – kan jeg om et år vælge at forlænge lånet i 5 år mere ? eller skal der laves et nyt lån… jeg har netop læst, at der er ingen der idag tilbyder et lån med renteloft – grundet krisen – så kan jeg beholde lånet eller skal der et nyt til ?

    Chr.

    #139812
    testForfatter

    min lære i jura sagde en gang til mig efter 3 spørgsmål. så læs da den paragraf.

    hvordan mener du at nogen skulle kunne svare på dit spørgsmål?

    hvis lånet udløber er det vel et F et eller andet med renteloft og nå så skal man ud at refinaciere hele skidtet

    #139814
    AnonymForfatter

    Hej du… hvis du har læst jura så vil jeg da nødig have dig til at føre min sag sådan som du skriver og staver… :o)

    Jeg har ingen absolut ingen forstand på realkreditlån, så jeg ved ikke om man kan forlænge et sådan lån eller man skal lave et nyt… derfor spørger jeg. Spørgsmålet er egentlig ret simpelt hvis man har forstand på det vil jeg mene… men det er jo ingen skam at erkende at man ikke ved alt – også selvom man har studeret jura…

    Min tidl. bankrådgiver har taget sig af den slags men nu har jeg fået ny bank og der giver man ikke speciel god rådgivning…

    Så lad være med at spilde din egen og min tid med at besvare et indlæg du ikke kan svare på. God aften og weekend !

    C.

    #139816
    AnonymForfatter

    Det er ikke muligt at svare på dit spørgsmål ud fra de informationer du giver. Hvis dit lån udløber, vil det jo betyde du har betalt det ned til 0 kr. og så er der jo ikke noget lån, og jeg tror ikek helt det er hvad du mener.
    Så derfor synes jeg du skal finde dine lånedokumenter frem og præcist skrive hvad det er for et lån du har, Så er jeg sikker på der er mange herinde, der gerne vil være behjælpelige med råd.

    #139820
    testForfatter

    vel vel ja staver kan jeg ikke men som sagt læs dit låne dokument eller giv i det mindste det præcise navn på det lån du har. Flex lån kan både ha rente loft og en løbetid på op til 10 år. Efter ente løbe tid skal man refinaciere hele lånet til den på det tidspunkt gældene markedsvilkår.

    #139824
    AnonymForfatter

    Der kan man bare se… jeg har ingen forstand på det… jeg troede at mit spørgsmål var lige til :o)

    Det er et variabelt rentetilpasningslån med renteloft på 5 %. Lånet udløber (skal refinansieres) om 1 års tid. Dvs. jeg forstår godt, det lån jeg har nu forsvinder, men spørgsmålet går på: kan jeg vælge det samme lån igen nu hvor kreditforeningerne ikke tilbyder pågældende lån som NYT lån…. altså kan jeg vælge det samme lån igen FORDI jeg allerede har lånet ?!?!? Ved sq ikke hvordan jeg ellers skal formulere det…

    #139828
    thsvForfatter

    Kender ikke din lønetype, men mon ikke, der er en form for refinansiering indbygget i lånet?
    Kontakt evt. dit relkreditinstitut, for man kan ikke vejlede dig uden at kende din lånetype.
    Hvornår er lånet optaget?
    Hvilken løbetid er der aftalt?
    Hvilken rentesats følger lånet? (f.eks. Cibor-3, NIB eller rentetilpasning, Flex)

    Bare fordi lånet ikke tilbydes mere, betyder jo ikke, at dit lån opsiges, der hænger kreditforeningen nok på dit lån i de 30 år.
    Det lyder umiddelbart som et lån med renteloft, men uden rentefald, men er ikke sikker.

    #139838
    testForfatter

    hvis lånet udløber om et år og dermed total skal refinceres kan du godt allerede nu f.eks. omlægge hele dynen til et F5 eller et eller andet 30 års lån.

    Du kan f.eks. ta dine papiere og så kontakte RD enten via et af deres lokal kontore. hvis du refinciere lånet før udløb betaler du et ekstra rente tillæg i den tid frem til indfrigelse men hvis rente f.eks. stiger kan tillæget være hurtigt tjent hjem.

    Da jeg omlægede fra obligation lån til et F3 valgte jeg første metode og låste renten et halvt år før. Da jeg senere gik fra F3 til scandiabank prioritet med rente loft lod jeg mit F3 løbe ud.

    Nej så det er altså desvære ikke helt så let at svar på spørgsmålne.

    hvad kredit forening var det ? Total kredit?

    #139840
    testForfatter

    “Totalkredit har siden 2000 kunnet tilbyde boliglån med renteloft. Nu er der flere muligheder end nogensinde før med nye 5 årige og 10 årige rentetilpasningslån med rente loft."

    tillad mig at gætte på at det er sådan nogle lån du har ved total kredit. Du skal så efter den 5 eller 10 årige periode ud og genlåne hele beløbet. Det er der så to ulemper ved. Dels kan man resikere ikke at blive godkendt til lånet dels kan man ikke bare forlænge lånet nej man skal ud og lave et nyt lån på de vilkår der gælder på det tidspunkt.

    Som sagt kan du evt. allerede gøre det nu hvilket jeg nok ville overveje men i så fald ville jeg vælge 30 årige 5%. Hvis du ville vælge F1 er det naturligt at vente til lånet udløber om et år. F3 eller F5 er dårligeløsninger.

    Men nej du kan ikke bare forlænge lånet.

    #139860
    AnonymForfatter

    Hej ChristianF
    Ud fra dine oplysninger tror jeg, at for 4 år siden optog du et flex lån med renteloft med 30 års løbetid og refinansiering hvert 5 år. Til næste år skal hele beløbet refinansieres. Det sker helt automatisk, medmindre du giver Totalkredit besked om, at du ønsker noget andet.
    Snak med din bank eller kreditforeningen, der kan du få præcis besked. Der er ikke noget at være nervøs for, Totalkredit ændrer ikke på dit nuværende lån. Det er kun i forbindelse med optagelse af nye lån, at der ikke tilbydes lån med renteloft.

    #139868
    AnonymForfatter

    Hej Tove – helt korrekt.

    Vil det sige, at lånet bare “fornys" og fortsætter de næste (ca) 25 år uændret, medmindre, at jeg beder om noget andet… ?!?!

    #139872
    AnonymForfatter

    Realkreditlån kan ikke opsiges af realkreditinstituttet, medmindre de misligeholdes. Det vil sige så længe du betaler renter og afdrag som aftalt, så vil lånet automatisk blive refinansieret hvert 5.år (undtagen de såkaldte SDO lån, hvor der gælder særlige regler).
    Det er dog ikke rigtigt at sige, at lånet “bare fornys og fortsætter de næste 25 år uændret" – refinansieringen betyder, at der handles nye, femårige obligationer til dagens kurs, hvilket sandsynligvis medfører, at renten de følgende fem år ændrer sig. Op eller ned. Det er hele ideen med flekslånene.
    Når tidspunktet for refinansieringen nærmer sig, er det en god ide at snakke med bankrådgiveren om renter og fremtidsplaner. For nogle hundrede kroner kan man ændre et flekslån til en anden refinansieringsperiode, fx fra 5-årige til 1- eller 3-årige. Og det er også på dette tidspunkt, man skal overveje muligheden for at omlægge til fastforrentede lån. Vil man omlægge/indfri lånet midt i den 5-årige periode – hvis man fx vil sælge sin ejendom – beregnes differencerenter frem til periodens slutning (i modsætning til fastforrentede lån, hvor differencerenten beregnes frem til slutningen af næste rentetermin).
    Så brug bank og realkreditinstitut til at få mere viden, så du kan tage kvalificeret stilling – og husk altid at spørge hvilke gebyrer og andre omkostnigner der skal betales ved forandringer.

    #139898
    testForfatter

    ps er dit rente loft på 5% effektivt eller?

    hvis der der ikke er noget tillæg på rente loftet kan det nok ikke betale sig at gøre ret meget, men bidragssatsen kommer vel min oven i?

    med mindre du er villige til at løbe den ekstra risiko ved et flex lån uden rente loft.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.