RealKredit-lån

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89960
    AnonymForfatter

    Hej – Der bliver skrevet stolpe op og stolpe ned omkring, hvilke lån man skal vælge og ikke vælge alt efter om man har is eller softice i maven…

    Men et lån som jeg syntes er forholdsvist overset – set i forhold til hvor mange der egentlig har sådan et lån – er et variabeltforentet lån med renteloft.

    Dette lån følger tilsyneladende ikke de andre lånerenter men følger noget der hedder CIBOR-renten.

    Er der nogen der kort kan forklare fordelene og ulemperne ved pt. at have sådan et lån. Jeg kender godt til at man betaler lidt ekstra for at have loftet, men når jeg nu om 1½ års tid skal forny mit lån (som er et med renteloft) vil jeg gerne vide om jeg skal fortsætte med det eller om jeg skal ligge om til fast evt.

    Iøvrigt er jeg ret blank på dette område så besvar i ord som forstås af almindelige dødelige mennesker.

    #139380
    testForfatter

    problemet er at disse lå er relativ dyre. Scandiabanks var en untagelse men tilgengæld er vi jo ret ringe stillet hvis EIK går konkurs 🙂

    der som ikke så meget hokus pokus i det få et tilbud og se hvad det koster og få alle omkostningerne med.

    pt. ville mit råd nok være ente at ligge om nu eller lade være med at spikuere over det til om et år. Men jeg tror rente snart stiger. Lavere kan den næppe blive

    #139388
    AnonymForfatter

    Vil det sige at du med “renten stiger" mener at det vil være en fordel at omlægge nu til et fastforrentet lån ??? Eller hur ??

    #139392
    thsvForfatter

    Hvorfor kommer Eik bank ind i billedet?
    Mit lån hos dem er da baseret på NIB, altså Nationalbankens rente.

    De fleste lån med renteloft har en dårlig kurs eller et voldsomt tillæg, der gør dem til dyrere alternativer, men hvis det kan få dig sove bedre om natten, er det selvfølgelig bedste alternativ.

    #139394
    AnonymForfatter

    Det er nu ikke fordi jeg sov uroligt da vi havde et alm. flekslån, men bankrådgiveren rådgav os til at vælge et med loft da vi sidste gang skulle omlægge… har så skiftet bank siden, da deres rådgivning i mange tilfælde hang lidt løst i trådende. De var lidt for mærkede af de provisioner de åbenbart får… måske ikke så mærkeligt…

    Men sådan som han udlagde det kostede det os ca. kr. 135 ekstra om måneden for at få loft over… og det var i en tid hvor det så ud som om renten ville ryge til vejrs… så det valgte vi altså…

    Men syntes at realkreditjunglen er svær at have med at gøre…

    #139404
    thsvForfatter

    Kender ikke din lånetype godt nok.
    Mens hos RD ved traditionelle lån er renterne ved lån af en mill.:
    21.611 kr ved F1
    31.793 ved FlexGaranti 6% (står jo kun i kurs 94).
    Valgt de afdragsfri lån, da jeg opfatter afdrag som opsparing.
    Men nettoydelser ved lån med afdrag:
    F1 = 44.516
    FlexGaranti = 51.495
    5% obl. = 54.705

    Så i min verden er man enten Flekslåner eller vælger fastforrentet lån.

    #139406
    AnonymForfatter

    Men ud fra din beregning nederst så er et “loftlån" billigere end feks. et fast 5 %’s lån…. ?!?!?

    #139408
    thsvForfatter

    Ja, men kun marginalt, og når den korte rente stiger renten jo fra de 3,75% til 6%, og det på en højere obl.restgæld end 5 % lånet.

    #139410
    AnonymForfatter

    Så det vil være en god ide at omlægge nu til et fastforentet lån…

    Jeg har ikke så meget styr på det med at ens restgæld bliver større eller mindre når man omlægger alt efter hvad man omlægger til. Er der en gylden regel man kan gå ud fra ?

    #139412
    thsvForfatter

    Nej, bestemt ikke!

    Et Flekslån er det optimale lige for tiden!

    Kunne du ikke sende et link til det lån med renteloft, du vil optage?
    Svært at udtale sig generelt, om et lån, man ikke ved hvad er.

    CIBOR-renten er jo Kbh.’s rentesats:
    COPENHAGEN INTERBANK OFFERED RATE (CIBOR)
    http://www.nationalbanken.dk/DNDK/Valuta.nsf/side/Pengemarkedsrenter?OpenDocument

    Så den følger jo Nationalbanken, så et lån, der følger denne rente er jo nærmest som en boligprioritet (der jo nærmest er bankernes svar på et Flex-lån).

    #139414
    AnonymForfatter

    Flekslån er fuldstændig entydigt det billigste i øjeblikket, men jeg tror langt fra det varer ved. Den korte forklaring på den prognose er, at centralbankernes pengetrykkeri risikerer at avle inflation, som hæver renterne i løbet af 1-3 år.

    Derfor synes jeg du bør overveje at gå mod strømmen og tage et fastforrentet afdragsfrit 5% lån, som bevarer kurselasticiteten. Hvis renten stiger væsentligt har du mulighed for en solid kursgevinst.

    #139418
    AnonymForfatter

    Jeg har allerede et “loft"lån… men overvejer at skifte det ud om et års tid eller tidligere hvor lånet skal fornys. Det er Totalkredits rentemaxlån med et loft på 5%.

    #139448
    AnonymForfatter

    THSV skriver: “Et Flekslån er det optimale lige for tiden!"
    General Prier skriver: “Derfor synes jeg du bør overveje at gå mod strømmen og tage et fastforrentet afdragsfrit 5% lån, som bevarer kurselasticiteten. Hvis renten stiger væsentligt har du mulighed for en solid kursgevinst."

    Så har vi vist fået situationen opsumeret ganske fint. Det hele afhænger jo af hvordan flex-renten udvikler sig over de næste år. Og af om man måske kunne gå hen og få mulighed for et 4% fastrentelån. Hvad siger i til udsigterne?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.