Renteberegning og disse selvbestaltede bankfridage

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • JydenForfatter
    Indlæg
  • #89953
    JydenForfatter

    Vi har nu overstået en af disse selvbestaltede bankfridage i fredags hvor samfundet fungerer – blot ikke pengeinstitutterne. For min skyld måtte de såmaænd gerne holde fri hele året, blot deres netbanker virker.
    Man har så op til i fredags reklameret med at netbanken fungerer som normalt, det er blot ikke rigtigt, den fungerer som i en weekend, det vil sige det ikke var muligt at overføre penge i fredags til ekspediton i fredags.
    Kik så på din renteberegning. Hvis du har indbetalt penge i onsdags den 20.5 – eller overført penge via netbank så er der først renteberegning fra enten den 25. eller 26.5. Har du derimod hævet i f.eks en pengeautomat den 23.5., ja så holder renteberegningen op den 20.5. Du mister altså en masse rentedage på grund af sådan en selvbestaltet fridag i fredags. Det har ikke den store betydning på f.eks en lønkonto for den giver de fleste steder ikke nogen rente, men er der en kassekredit tilknyttet, ja så er sagen straks en helt anden.
    Pengeinstitutterne scorer altså på at indføre fridage. Hvorfor lader man ikke bare netbanken fungere som på en hverdag uanset at man ikke holder fysisk åben ?

    #139316
    LMAForfatter

    Hvis du har fulgt med i debatten vil du vide, at de finansielle arbejdsgivere ikke har fundet denne overenskomstsmæssige fridag optimal. Arbejdsgivere fremlagde i forbindelse med vedtagelsen endda beregninger der viste/synliggjorde pengeinstitutternes “tab"/manglende indtjening.

    Feriedagen blev vedtaget demokratisk af finansforbundets medlemmer, som en kompensation for en lønfremgang lavere end i den offentlige sektor. Hvis du tror en netbank og en elektronisk overførsel kan gennemføres helt uden medarbejdere, så tager du fejl.

    Jeg nød dog min fridag i fredags, dejligt med en ekstraordinær “helligdag" her i forårstiden. Hvorvidt valørreglerne som helhed skal ændres, er en mere generel debat, og har således intet med denne velfortjente fridag at gøre.

    #139370
    JydenForfatter

    Jeg forholder mig kun til dette som bankkunde, og ikke hvem der synes hvad osv. og om fridage er velfortjente eller ikke fortjente.
    Jeg ser på de vilkår der bydes kunderne, men jeg tror sektoren ville have godt af at komme ud af osteklokken og lære lidt af det omkringliggende samfund.
    Men tilsyneladende er pengeinstitutterne ligeglad med imagemålinger, rædselseksempler i DR-kontant og aviser, og kører sit eget løb uden hensyn til kunderne.
    Det er fasktisk utroligt der ikke er nogle ansatte der udviser civil ulydighed når pengeinstitutternes ledelser og Finansrådet ikke kan finde ud af og få rettet op på denne dobbeltmoralske sektor og alle uhyrlighederne.

    #139374
    ahkForfatter

    Jeg støtter dig i dit revsende ærinde, Jyden! For mig er den underliggende problematik hvorfor verden af idag overhovedet skal acceptere den overleverede praksis med at banken er en dag om at flytte pengene. I vor elektroniske netbankstidsalder burde det være en selvfølge at pengene flyttes i samme øjeblik kunden har gennemført transaktionen, således at disse vil være tilgængelige på den nye konto med det samme – det være hans egen eller en andens konto. De etablerede banker har selvfølgelig ingen interesse i dette, hvorfor man må håbe (fromt) på at det kunne blive gennemført ved lov.
    Mvh
    AHK

    #139434
    JydenForfatter

    Det er jeg helt enig med dig i. Ifølge Computerworld tjener bankerne 72 mio.kr.i rentegevinst på disse netbankoverførsler (og det skulle oven i købet være en gammmel opgørelse). Når man så lægger ekstra “fridage" ind så der kommer til at gå 5 – 6 rente dage så kan det da blive til noget.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.