hvad er vilkårne i grunde for EIK bank max rente prioritet og hvad bringer fremtiden?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • testForfatter
    Indlæg
  • #89945
    testForfatter

    hej
    Jeg er en af de “heldige" der har et gammelt scandia bank max rente lån. Man kan måske argumentere for at et prioritets lån med max rente er lidt som at ha strømper på i sandaler men mit problem er at jeg vitterligt er i tvivl om hvilke vilkår jeg har det på. Jeg har netop gennemlæst finanstilsynet påtale til Eik bank om prioritetslån.

    1) Da jeg lavede lånet var jeg af den klare opfattelse at det kun kunne opsiges ved misligholdelse. Nu lader det til at finanstilsynet har givet Eik bank ret i at det kan opsiges begrundet med 3 måneders varsel. Hvad betyder det helt præcist?

    2) Da jeg lavede lånet fik jeg det indtryk, og det er bekræftet med en e-mail, at renten var et fast tillæg plus rente på indskudsbeviser for at være helt præcist. Nu kan jeg så se at EIK bank har fået medhold i at tillægget på lån uden rente loft kan hæves hvad man så må formode også gælder for mit max rente lån. Eller hvad siger i? Kan jeg få noget ud af en klage?

    3) Hvad gør jeg så med finansieringen af min bolig? Jeg skylder netto pt. ca. 800.000 kr. og sidste vurdering var 1.8 så jeg kan nok uden de støre problemer komme over i F1 eller fastforrentet lån men når jeg regner på det selv ud fra mit rente loft på 5,5% kan det slet ikke betale sig. Det lader til at EIK stadig respektere rente loftet. F1giver godt nok en lavere rente men der er jo også omkostninger ved at ligge om og EIK banks er jo stadig uden bidrags sat og så videre.

    Så er der gode råd?

    Faldt lige over dette gamle klip:
    http://www.penge.dk/cm/1.766
    ” En billig undtagelse
    Så det er et tilbud, man bør takke pænt nej tak til. Med en enkelt undtagelse. Og det er prioritetslånet fra Skandiabanken. For her er rentesatsen så lav, at den faktisk udkonkurrerer selv det billigste realkreditlån. Og så er prioritetslånet pludselig et genialt produkt, som realkreditinstitutterne lovgivningsmæssigt er forhindret i at kunne konkurrere med.”

    Det var også min vurdering den gang. Mit Max rente var næste lige så godt som et F1 den gang og ved rente max var det ved en hovedstol på 1.2 kun 200 kr før skat dyre ind fast forrentet lån.

    #139244
    thsvForfatter

    Kan ikke huske tillægget på det Rentemax-lån, vi valgte heldigvis ren prioritetslån, med tillæg på kun 0,65% i følge pantebrevet.
    Dette tillæg har Eik så hævet til 1,35%, men det er jo stadig et konkurrencedygtigt lån, selvom Eik endnu ikke har meldt den seneste rentesænkning på 0,35% ud.

    Dit lån vil kunne omlægges til F1-lån med bidrag på 0,3% hos Nordea Kredit (op til 50%).
    Du kunne jo f.eks. vælge F5-lån med en rente på 3,55%, så er den samlede rente på de 900.000 kr på 3,85% incl. bidrag de næste 5 år.
    Men du taber selvfølgelig muligheden for at få samme rente af dit indestående.

    Alternativt kan du skifte til Nordeas rene prioritet på 3,55%, men de har hævet tillægget med 0,25% efter seneste rentefald.

    Bedste mulighed er vel 300.000 i prioritet (1. prio) og 600.000 i realkreditlån, evt. kortfristet (10-15 år) fastforrentet 4% obl.lån.

    #139246
    testForfatter

    hej thsv

    men kan det betale sig? Som jeg ser det skal jeg have noget af lånet om i noget F et eller andet men for mig og se ser det ud som en noget tvil som foretning for mig.

    tillæget for mig var 1,35% fra dag et og det hævede de så til 1,85%

    hvordan mener du vi er stillet med opsigelse f.eks. ? Har du skiftet?

    #139252
    thsvForfatter

    Overvejede at skifte, indtil jeg regnede lidt på BRFs takster!

    RD ville være langt billigere at skifte til, da deres månedlige rabat gjorde deres lån billigst, men så steg Flex-renten jo, og da vores lån er lille (ca. 800.000 netto ligesom dit) blev vi i Eik, Renten er jo kun 3,35% nu (og falder vel til 3,0%), så det er da billigere end et F1-lån for os.

    Din rente burde jo være 3,85%, hvis tillægget kun er 1,85%, og så kan det ikke betale sig at skifte, men hvis du betaler 5,5% kan et 4% 15 års lån vel godt komme på tale.
    Faktisk er selv et 5% 30 år konkurrencedygtigt på den rente, når du kun har bidrag på 0,3%.

    Men lidt enig, dit lån er relativt beskedent, og flexibiliteten ved en prioritet er vel osse noget værd?

    #139258
    testForfatter

    ja thsv

    men hvad med de andre spørgsmål. Tror du jeg ku få noget ud af at klage over stigningen af tillæget og hvordan ser du Eiks mulighed for at opsige mit lån?

    #139292
    AnonymForfatter

    stigning i tillægget – det er svært at sige og det afhænger af hvad du har aftalt. Det vil sige:
    – hvis det står i dit lånedokument at tillægget er “fast"
    – og der ikke står noget om at tillægge kan ændres i særlige situationer eller
    – henvisning til nogle generelle forretningsbetingelser hvor der altid står noget om at banken kan gøre som de vil i særlige situationer

    ja så er det bare om at give den fuld skrue – ringe til EIK og sige at hvis de ændrer tillægget i fohold til nationalbankens indskudsbevisrente så bliver der klaget via pengeinstitutankenævnet. http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk/

    #139430
    AnonymForfatter

    Mener det burde være muligt at få rentetillægget ned på det niveau vi aftalte ved indgåelse af lån.Basisbanken er blevet tvunget til noget tilsvarende, se http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/05/26/095556.htm der principielt ligner din (vores!) sag.

    #139446
    thsvForfatter

    Der har vist været sagsanlæg mod Eik bank ligeledes, men der står jo klart i pantebrevet fra Skandiabanken, at tillægget kan ændres (forhøjes), hvis der er finanspolitiske grunde til det. Og denne finanskrise gør det jo helt klart dyrere for den stakkels bank at skaffe de penge vi vil låne af dem til en så favorabel rente.
    Min egen boligprioritet kommer jo ned i 3,0% pr. 11/5 (med tilbagevirkende kraft).

    #139456
    testForfatter

    ja jeg er bange for at du har rent men jeg glæder mig da også over at de har sænket rente for mit lån.

    detsvære er der noget der tyder på at jeg kan få god brug for min buffer 🙁

    #139934
    AnonymForfatter

    Hov. Kan se I allerede har haft diskution her. Sorry.

    #139936
    AnonymForfatter

    diskussionen

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.