Lån i Euro?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89935
    AnonymForfatter

    Jeg har idag et priotetslån i huset efter, at jeg indfriede mit 5 % faste lån i kurs 89,6. Renten idag er 4,45 % Sydbank har ikke sat renten ned fornylig…
    OK, lån MEN så læste jeg en artikel i JP omkring optagelse af lån i EURO, som åbenbart er billigere uden nogen ricisi. Man kan endag trække stiftelsesomkostningerne fra i skat, da lånet bliver optaget i udlandet. Passer dette?? Er det “så" nemt og hvor er faldgrupperne?

    Er der nogen i forumet der har erfaring med dette?

    #139192
    MichaelForfatter

    Det er ikke korrekt at det er uden risiko. Kronen følger ganske vist euroen og har i euroens levetid derfor ligget rimelig fast, MEN der er ingen garanti for at den bliver ved med det i fremtiden også. Hvis kronen falder ifht. euroen bliver din restgæld derfor større (i kroner).

    Det er korrekt at stiftelsesomkostninger kan trækkes fra. Hvis lånet er på 30 år kan man trække 1/30 fra hvert år hvilket i sagens natur er et forsvindende lille beløb.

    Om man så vil satse alligevel må jo være en smagssag. Renten fiser op og ned – både den danske og den europæiske, så hvordan situationen ser ud om 2-3 år er umuligt at forudsige. Under alle omstændigheder tilføjer man et nyt risikomoment nemlig kronekursen til usikkerhedsfaktorerne.

    Til sidst vil jeg påpege, at rentespændet til euroen er blevet mindre i den senere tid og “eksperter" forudsiger en ny dansk rentenedsættelse udenom EU. Der er iøvrigt heller ingen garanti for, at EU-renten forbliver lavere end DK-renten.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.