Omlægge lån fra F3 til evt. F1

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89925
    AnonymForfatter

    hej,

    vi har et F3 lån med afdragsfrihed, som er blevet optaget for 3 år siden. Renten er på 4%. Så jeg regner med at den bliver refinanseret til december.

    Nu har renten faldet så meget at vi overvejer at evt. omlægge til en F1 lån, restværdien er på 2.000.000. Kan det betale sig?

    tak

    #139100
    thsvForfatter

    Det er vel ikke en omlægning, men derimod en ændring af refinansieringscyklus.
    Det koster et meget lille gebyr, f.eks. 200 kr hos Nordea Kredit.
    Renteforskellen på F3 og F1 er meget lille, men hvis du virkelig vil refinansiere hvert år, så er det vel vejen frem.
    Jeg ville dog beholde de 3 års kendt rente, hvis renteniveauet ikke ændrer sig.

    #139102
    AnonymForfatter

    tak, det er korrekt…men renten er jo meget lavere nu end min 4 % rente…jeg mente bare at der vill være muligt at få lånet meget billigere når renten er under 2%.

    #139112
    thsvForfatter

    Som jeg ser det, så kan det ikke betale sig.
    Kursen for indfrielse af din F3 og F1 er den samme.
    Ved 4% er din kurs ved optagelse tæt på kurs 100, men ca. 100,7 nu.
    Så du vil opleve et kurstab på 14.000 kr nu.
    Den sparede rente ved den lavere rente i et ½ år er ca. 8.000 kr efter skat.
    Dertil kommer så konverteringsomk., som nok er ca. 12.000:
    Indfrielsesgebyr 750 kr
    2 * Kurtage = 6.000 kr
    Lånesagsgebyr 2.000
    Tinglysningservice 2.000
    Tinglysningsstempel på 1.400

    Du vil altså tabe ca. 26.000 for at spare 8.000 i rente!

    #139120
    AnonymForfatter

    Hvis du er låntager i Realkredit Danmark koster det dig KUN kr. 500,- at skifte fra F3 til F1 den 31. december 2009, når lånet alligevel skal refinancieres.

    At skifte NU er meget usmart, se thsv’s redegørelse.

    Du kan tro, vi er mange, der har haft de samme overvejelser, men det er bare at vente og se, hvor renten går hen.

    #139126
    thsvForfatter

    http://www.rd.dk/omlaegningf1tilf1

    Trådstarters situation er jo den samme, som skitseret i ovenstående.
    Han har bare refinansieret til kurs 100, og rente 4 % istedet.

    Lånet på 2 mill har en obl. restgæld på ca. 2 mill, der skal indfies i de samme F1-obligationer, som der skal optages lån i, kurs pt. ca. 100,7.
    Dette kurstab på 14.000 kr, afspejler sig så i en lavere rente.
    Så selv uden omkostninger til omlægningen, ville det koste ca. 4.700 kr, svarende til skattefordelen af de 14.000, da renterne giver skattefradrag, hvilket kurstabet ikke gør.

    #139128
    AnonymForfatter

    super, mange tak for hjælpen…så venter jeg bare lidt endnu…:-))

    #139492
    AnonymForfatter

    Så kunne jeg godt tænke mig at vende den om og spørge om I tror det kan betale sig for mig at konvetere til en F3 eller F5 ved årskiftet når vi nu har den rente som vi har. Jeg har en en X1 (F1) ved Totalkredit idag?

    #139502
    thsvForfatter

    Det kommer jo an på forventninger til renteniveauet, og om man vil lægge om til fastforrentet lån ved stigende renter.
    Ved F1-lånet betaler du for at kende din rente i et år, kurssvinget kan let blive 2 kurspoint, som det var i år. Den korte rente var allerede i uge 1-2009 under 4,4%, hvor refinansiering skete til ca. 5,2% i rente.

    Fordelen ved et f5 kunne faktisk være en mindre kursgevinst (ca. 5 point), hvis den korte stiger til f.eks. 5%, og man vil omlægge til 7% 30 år obl.

    Tror ihvertfald jeg vil bede om en anden refinansieringsfrekves til nytår, om det skal 2, 3 eller 5 år ved jeg dog ikke, hælder nok til de 2-3 år, hvis renteniveauet er som nu.

    PS: Det er ikke en konvertering at ændre refinansieringsfrekvens, men koster dog et lille gebyr; Nordea Kredit = 200 kr, Total Kredit = Ændring af refinansieringsaftale 500 kr.
    I runde tal er de forventede rentesatser ved nytår jo:
    F1 = 2,7% (F1 frem til nytår 1/1-2010 dog under 2,5%)
    F2 = 3,0%
    F3 = 3,33%
    F5 = 4,0%
    Ved disse rentesatser er merrenten i forhold til det kortere lån:
    F2 = 3,3% for andet år
    F3 = 4,0% for tredje år (3*3,33%-2*3,0%)
    F5 = 5,0% for fjerde og femte år.

    Så spørgsmålet må hovedsageligt være, om det er lav ydelse i 1-2-3 år, der er vigtigst, eller du hellere vil kende renten i 5 år. Har du bankgæld ved siden af, gælder det om at minimere renteudgiften på realkreditlånet, så mest mulig af dine ydelser går til at nedbringe den dyrere gæld.

    #139508
    AnonymForfatter

    Mange tak for de gode råd:-) Det var lige netop det jeg søgte!!

    Fortsat god pinse!

    #139514
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Lige et spørgsmål mere:-)

    jeg har lige nu uden afdrag,men overvejer at få evt.en F3 eller F5 med afdrag. Kan jeg få det uden at lave det hele om???

    #139516
    thsvForfatter

    Det vil jeg tro du kan, da de fleste realkreditselskaber snakker om deres klippekort-ordning. Så du kan f.eks. bruge første 5 år i starten og så gemme eller undlade de sidste 5 års afdragsfrihed.

    Koster formentligt et gebyr på 500 kr at ændre i planen for afdragsfrihed.
    Spørg i din bank!

    Kan finde punktet i Nordeas prisliste, deres gebyr er 200 kr for at ændre til annuitet (med afdrag) fra adragsfri, mens det koster 2.000 kr den anden vej, noget af en forskel.

    #142374
    AnonymForfatter

    tak for svaret…jeg har lige en anden spørgsmål.

    Lige nu har jeg jo F3 med ca. 4,07 i rente.
    Jeg har tænkte på at skifte evt. til F1 når den skal refinanceres i januar, men jeg er ret sikker på at renten vil stige når økonomien bliver bedre. Så måske skulle jeg beholde F3 alligevel.

    Er det nogen som har en ide ca. hvor meget bliver F1 eller F3 til december, eller kan man sige at F3 er altid en halv eller hel % dyrere end F1? Jeg vil da nemlig gerne få en lavere rente på mit lån end de 4,07 %, men er i tvivl om F3 bliver mindre….

    tak

    #144352
    AnonymForfatter

    hej alle

    utrolig spændende og aktuelt emne i tager op og belyser rigtig godt. Jeg vil lige komme med en kommentar / info. Jeg sidder med et RD lån på 1.2 mill som F5 og vil konvertere til F3 da vi nok flytter inden for et par år når min kone er færdig. I banken blev jeg oplyst at der var et lille beløb, ca. 500 kr for at skifte til F3, men da jeg forblev i samme lån og ikke optog et nyt var det ikke muligt at få den samme lave rente som RD udbyder. Har i nogen sinde hørt om det før?

    #177896
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg har et F1 lån hos totalkredit på 1,7 mill kr, som skal refinancieres pr. 1/4. Jeg har 9 års afdragsfrihed tilbage.
    Mit spørgmål er, om det vil være en god ide, at ændre refinancieringsfrekvensen til 3, 5 eller 10 år.
    Om 9-10 år skal der alligevel ske noget, da afdragsfriheden udløber :-). Jeg kan se, at renten er henholdsvis 0.9 for 1 årig og 2,6% for 10 årig – resten ind imellem. Jeg hælder mest til F5, men det er jo dobbelt op i rente… hvad siger jeres kendskab/mavefornemmelse.

    Jeg er 62 og er på delvis efterløn allerede, men jeg regner med at fortsætte til i hvert fald 65 år. Her får jeg udbetalt kapiatlpension.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.