Ansøgning om lånebevis til køb af bolig.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89896
    AnonymForfatter

    Jeg har udfyldt og fremsendt skema til brug for lån til køb af bolig. Førstegangskøb – og glæder mig over den lave rente og lave boligpriser. Tiden er moden – nu skal det være 😉

    Stor er min overraskelse, da jeg modtager mail fra kreditforeningen. Du skal yderligere fremsende: En samlet oversigt fra dinperosnligeskattemappe på Skat samt restanceattest.

    Jamen – hov – det stod der ikke noget om i ansøgningsskemaet – hvorfor nu det? Jeg har før prøvet proceduren at blive godkendt til lån – ingen problemer det tog mindre end 48 timer.

    Kontakt til kreditforeningen. Er der noget galt med min økonomi? Svar: Vi har indført nye regler pr. 28. marts 2009 – nu skal vi se personlig skattemappe etc. Men send det og vi behandler det hurtigt.

    Er det bare mig – eller er der et misforhold imellem faldende boligpriser – lav rente – lønstigning og lavere skat – og så en stramning af proceduren ved kreditvurderingen?

    Man kan jo se hvad jeg tjener – har af formue + gæld og hvad mere skal man så se?

    Jeg føler mig ubehagelig til mode – men spørgsmålet er, om “de nye regler" gælder alle kreditforeninger og banker?

    Nogen der ved noget om det – eller endnu bedre sidder og sagsbehandler i disse sager?

    Mvh.

    JKB.

    #138902
    AnonymForfatter

    Du glemmer, at jo mere boligpriserne falder desto mere eroderer bankernes sikkerhed.

    Bankerne forventer yderligere prisfald på boliger, og derfor kreditvurderer man kudnerne ekstra stramt lige nu.

    Det med skattemappen lyder som en fornuftig foranstaltning for at sikre der ikke ikke er sket forværring af din privatøkonomi fra 31.12.2008 frem til dags dato.

    #138910
    EmerpusForfatter

    Jeg synes ikke du skal være ubehageligt til mode. Det er i alle gode kunders interesse, at der bliver lavet en grundig kreditvurdering. Det er jo dem der i sidste ende kommer til at betale for de “dårlige" kunder, som ender med at give tab for banken el. kreditforeningen.
    Jeg ved ikke om det er de samme dokumenter der bliver efterspurgt alle steder, men alle institutterne har mig bekendt strammet proceduren for kreditvurdering i en eller anden grad som følge af finanskrisen. Jeg synes ikke der er noget mystisk i at bede om restanceattest/skattemappe, for hvis der f.eks. er restancer til det offentlige, øger det alt andet lige sandsynligheden kraftigt for, at kunden heller ikke får betalt sine andre forpligtelser til tiden, hvilket naturligvis trækker kraftigt ned i kreditvurderingen, og i reglen vil medføre et afslag. Der er derfor god mening i, at banken eller realkreditinstituttet undersøger dette til bunds.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.