Valg af strategi

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89877
    AnonymForfatter

    Da jeg skal have oprettet et boliglån til køb af hus til 1.700000 kr. her i denne måned, har jeg en ide om at vælge et 30 års Flekslån 1 år til rentetilpasning med 1 års afdragsfrihed, og derefter ved november måned at tage et 4 % obligationslån 30 år med 10 års afdragsfrihed, hvis dette altså er muligt på dette tidspunkt. Hvis det ikke er muligt bliver det nok et 30 års Flekslån 1 år med 1 års afdragsfri, hvor jeg så håber på 4 % næste gang.

    Jeg vil gerne lige høre jer om det er et fornuftigt valg(strategi)eller der er bedre muligheder. skal jeg evt. vælge et 30 års flex med 2 år til rentetilpasning med 2 års afdragsfrihed nu.
    Jeg vil også gerne høre jer om det har nogen betydning, at jeg kun vælger 1 års afdragsfrihed nu, eller om jeg skal vælge 10 år.

    Jeg kan se i mit lånetilbud at jeg skal betale en Variabel tinglysningsafgift på 18800,00 kr. Hvad er det og skal jeg igen betale en så stor sum hvis jeg vælger 4% obligationslån til nov/dec. Jeg mener ikke det koster så meget, hvis jeg tager et nyt Flekslån 1 år med 1 års afdragsfri næste gang.

    Håber I lige kan hjælpe mig godt på vej, da jeg er lidt usikker i mit valg.

    #138784
    thsvForfatter

    Afdragsfrihed og fastforrentet lån er ikke så god en coktail, da kursen ofte bliver lavere.
    Nordea Kredit tilbyder et stående 10 års lån baseret på 4% obligationer, kurs omkring 98,5. Lånet skal så omlægges om 10 år! Desværre er det inkonvertibelt.

    For flex-lånet har det ingen betydning, om du vælger et eller 10 års afdragsfrihed, de fleste tilbyder en slags klippesystem,hvor man selv kan placere sin afdragfrihed.

    Ved obligationslånet er de 10 år altid i starten af lånet, og kursen er normalt lavere end den tilsvarende serie med afdrag.

    Sålænge dit F1-lån kører videre, skal der ikke omlægges og dermed betales gebyrer.
    Du kan dog opleve gebyrer i forbindelse med ændring af afdragsfrihed eller anden refinansieringsfrekvens (f.eks. hvis lånet skal være F5 istedet).

    De 18.800 er den 1,5% afgift du skal betale til staten.
    Dit lån er derfor på 1,25 mill. eller er det samme beløb større end det lån det overtager stempel fra.
    Ved omlægning til 4% senere skal du kun betale denne afgift på forøgelsen, så bliver 4% lånet på 1,3 mill er afgiften 1,5% af de 50.000, som rundes op til 800 kr.

    Mit råd er:
    Tag det F1-lån med refinansiering 1/1-2011 og 10 års indledende afdragsfrihed.
    Få afdraget bankgælden hurtigst muligt.
    Kommer 4 % 30 år op i kurs 98, så omlæg til denne serie, men vælg med afdrag for at undgå kurstab.

    En omlægning fra F1 til 4% vil koste dig ca. 10.000 kr ved de nuværende takster.
    Lidt mere, hvis det ikke er i forbindelse med refinansieringen.

    #138790
    AnonymForfatter

    Mange tak for hjælpen thsv.

    Du har ganske ret i, der er et tidligere lån. Dette er dog ikke et banklån, men et Reallån der lige er opsagt, og det passer fint med forskellen. Det nye lån overtager det forrige. Så der er heldigvis ingen bankgæld, der skal afdrages.

    Kan du forklare mig hvad fordelen er ved at tage det F1 lån, som du anbefaler, der først skal rentetilpasses om halvandet år frem for det, der skal om et halvt år.

    Endnu engang, mange tak for hjælpen :-))

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.