afbetal lån eller rki gæld

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89869
    AnonymForfatter

    Hejsa.

    Jeg vil bare lige have et godt råd.

    Jeg står i RKI for nogle gamle regninger. ca. 40.000 kroner. Jeg har lavet afdragsordninger med samtlige kreditorer og betaler retidigt.

    Derudover har jeg nogle hurtiglån ca. 200.000 kroner som jeg også afbetaler på.

    Jeg har desuden et banklån 150.000, som jeg også afbetaler på.

    Nu er jeg i den “heldige" situation hvor jeg har fået nyt job, og får 4000 ekstra Netto til mig selv pr. mdr. De skal selvfølgelig bruges til at afbetale gæld.

    Skal jeg hæve mine indbetalinger til RKI gælden, eller skal jeg hæve dem til hurtig lånene, eller skal jeg hæve dem til bank lånet.

    Hvad ville være klogest.

    #138696
    AnonymForfatter

    Du skal først betale de lån ud, som du betaler mest i rente på (ÅOP). Dette er sikkert hutiglånene, men tjek dine lånevilkår.

    Hilsner fra Money 3

    #138748
    AnonymForfatter

    Du skal gå efter at tilbagebetale de lån hvor renten er højest (inkl. evt. løbende gebyrer)

    Rent teknisk så indgår der i ÅOP nogle etableringsomkostninger – disse er betalt og man får dem aldrig tilbage. Derfor er det nok bedre at gå efter lånet med den højeste rente (selvom det nok er det samme lån). En lille akademisk kommentar her lørdag morgen:-)

    #138762
    thsvForfatter

    Jeg ville tage en snak med banken og nævne de hurtiglån overfor dem!

    Klart bedste løsning er at få samlet sin gæld et sted, og så få lavet en fornuftig afdragsordning med banken.

    Lad være med at optage de hurtiglån, det fører bare til en RKI-notering i længden, da det er sure penge at betale til renter&gebyrer.

    350.000 + 40.000 kr i forbrugsgæld uden sikkerhed er mange penge!

    Men for alt i verden hold dine betalingsaftaler, og afdrag hurtigst på de lån med højst rente, da gebyrerne jo nok allerede er betalt.

    Prøv at stille de forskellige gældsposter op i et regneark med:
    Gældens størrelse
    Rentesats
    Løbende gebyrer
    Løbetid
    Ydelsens størrelse (evt. afdraget)

    Så kan du meget bedre danne dig et overblik over de forskellige gældsposters værdi!
    Jeg ville ikke betale over 12% årligt i rente af et lån, selv uden sikkerhed.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.