Indfrielse af RD-lån = betaling af overtræksrente…?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89868
    AnonymForfatter

    Måske nogen herinde har erfaring på dette område, da jeg ikke har prøvet det før.

    Har netop solgt en lejlighed og infriet RD-lånet gennem min bank. Dette har de gjort på den måde, at der er oprettet en boligkonto som står i minus med det beløb der er indfriet i Realkredit Danmark + en anden konto hvor den deponerede købesum for lejligheden står. Sidstnævnte kan jeg ikke få fingrene i, før skødet er endeligt tinglyst. Er denne fremgangsmåde mon normal praksis?

    Det der undrer mig er, at det kommer til at koste mig overtræksrente på boligkontoen – kan det virkelig være rigtigt? Den bevilgede overtræksrente er 9,85% hvorimod jeg kun får 0,125% i rente af den deponerede købesum. Dvs. nærmest ingenting. Kan det virkelig være rigtigt, at jeg skal betale næsten 10% i “strafrente" af en mio. kr. i 2-3 mdr. indtil købesummen frigives? Synes det er helt urimeligt, og at det virker som en skjult måde for banken til at tjene ekstra på mig…?

    #139060
    fk2001Forfatter

    Der er i hvert tilfælde mange realkreditinst./banker der reklamere med at man ikke betaler for at “låne" sine egne penge i disse situationer, så normalt praksis er det nok ikke.

    Hvorfor tager det 2-3mdr at få skødet tinglyst? Jeg fik mit tinglyst på en uge (regnet efter den normale fortrydelsesfrists udløb), og pengene blev herefter frigivet til sælger.

    #139070
    AnonymForfatter

    Nu håber jeg selvfølgelig heller ikke, at det kommer til at vare 2-3 måneder. Det var blot i værste tilfælde – der står i mine papirer fra mægleren, at der kan gå op til 2-3 mdr. før pengene frigives.

    Jeg synes da godt nok det er foruroligende, hvis det ikke er normal praksis. Føler mig da godt snydt så… Det er jo – som du skriver – et lån af mine egne penge. Pengene er ikke frigivet endnu, og indtil videre er renterne løbet op i 3500,- ! Synes det er SÅ urimeligt – og virkelig kritisabel kundepleje fra bankens side. Suk.

    #139074
    AnonymForfatter

    Ifølge deponeringsbestemmelserne må banken gerne bruge den deponerede købesum til at indfri gæld, som ikke skal overtages. Du betaler derfor en udlånsrente, som du ikke behøver. Det er som minimum rigtig dårlig moral af banken at trække på kreditten.

    #139090
    AnonymForfatter

    Tak for svaret – det bekræfter jo kun min ærgrelse. Synes det er virkelig urimelig behandling… Men hvad kan jeg gøre? Jeg har udtrykt min utilfredshed overfor min bankrådgiver, men han vil først udligne de to konti, når skødet er tinglyst første gang, og købers advokat derefter “frigiver" købesummen.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.