Er det her lovligt ???

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89862
    AnonymForfatter

    Fandt den her side

    http://www.mitmaster.dk/?gclid=CNyE9pDHj5oCFYM_3god6UqEFg

    Lyder det ikke noget skummelt? Folkene bag smslaan.dk vil tilbyde folk et underlandsk Mastercard uden nogen form for bekræftelse af nogen art af indtægt, CPR eller lignende.

    Tror i Ikke der er tale om svindelnummer???

    #138628
    AnonymForfatter

    klip fra sitet:

    Det koster 950kr.- for os at ordne dit papir arbejde – skal betales før ansøgningen bliver sendt til banken

    alene der står jeg af 🙂

    #138648
    AnonymForfatter

    Burde nok have sendt det videre til kontant, men de har produceret de episoder de skulle lave i år.

    #138654
    AnonymForfatter

    Det er da bedre end deres tilbud om et visa kort hvor man “bare" skulle deponere 2 gange kredit grænsen på forhånd 🙂 (og betale de 950 kr for at ansøge).

    Hvis det ellers var dem der stod bag mitvisa.dk

    #138660
    AnonymForfatter

    Er sådanne tilbud overhovedet lovlig?

    #138666
    AnonymForfatter

    Det må være vores økonomiminister der skal svare på om det er lovligt.
    Hun svarer sikker at det er det – ligesom SMS-lån er lovlige, selvom det er åbenlyst åger og udnytter unges uvidenhed og mangel på rådgivning.

    Den tidligere økonomiminister var så meget i lommen på bankledelserne, at de kunne få alt som de ønskede sig og de har længe selv dikteret al lovgivning på området. Selv bankpakkerne har de dikteret – er det nu kommet frem.

    Det startede allerede da Finansrådet overbeviste den uvidende og åbenbart u-interesserede daværende Økonomi-minister om at Dankortet skulle skiftes pga. sikkerhedsproblemer og det var nødvendigt at sætte gebyrerne voldsom op for betalinger. Den åd han uden problemer, selvom alle kan sige sig selv, at Bankerne har fået et væsentligt billigere kort at administrere og med dårligere sikkerhed da kortet har mistet sit unikke billede.

    Selvom Lene E. måske vil det rigtige er det svært at overskue alt det rod hun skal lave om på i det ministerium, foruden den holdningsændring der skal til blandt medarbejdere, for at de kan tilbageerobre en smule selvrespekt.

    Hun startede jo desværre også meget uheldigt ud med at udstille sin egen uvidenhed omkring Flex-lån til skue og lod sig lokke til ren panik, der med en fuldstændig unødvendig hjælpepakke gjorde grin med alle der finansierede deres huse fornuftigt med fast rente, og forgyldte spekulanterne. Deriblandt desværre hende selv (4,5 mio. kr. i flekslån!!).

    Så min kommentar er desværre: Spørg Lene E., men hun spørger bare sit inficerede ministerium, da hun ikke selv ved bedre, og der er dagsordenen jolagt for længe siden…

    #138668
    AnonymForfatter

    Jeg har sendt linket til kontant, så kan det jo være de kunne lave et inslag om det.

    #138676
    MichaelForfatter

    Der findes ikke en egentlig ågerlov i Danmark, men der findes en paragraf i straffeloven:

    “For åger straffes den, som udnytter en anden persons betydelige økonomiske eller personlige vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller et bestående afhængighedsforhold til i et aftaleforhold at opnå eller betinge en ydelse, der står i væsentligt misforhold til modydelsen, eller som der ikke skal ydes vederlag for."

    for at dette skal være opfyldt skal kreditor (eller i dette tilfælde MitMaster) have:

    “Kendskab til betydelige økonomiske eller personlige vanskeligheder, manglende indsigt eller letsind" hos debitor.

    Man skal altså med andre ord kunne bevise, at MitMaster bevidst udnytter en specifik persons svagheder – hvilket reelt er umuligt. Af samme årsager er SMS-lån heller ikke ulovlige. Det er IKKE ulovligt at sælge åbenlyst dyre produkter eller ydelser på denne måde.

    Hvis en bankrådgiver derimod lokker en kunde til at optage et meget højt forrentet lån kan bestemmelsen derimod anvendes, da det må antages at bankrådgiveren har et kendskab til låntagers økonomi.

    #138678
    AnonymForfatter

    Men når det så er sagt kunne det ikke være interesserant hvis Kontant tog det mht. Mitmaster og Mitvisa

    #138680
    MichaelForfatter

    Næ, Kontant er det absolut mest ringe og ugennemarbejde forbrugerjournalistik jeg nogensinde har set. Flere gange ser man intervieweren få svar på spørgsmål, som efterlader ham stående og ligne et kvaj der netop har stillet jordens mest tåbelige spørgsmål (hvilket han bestemt også kvalificerer sig til).

    #138686
    AnonymForfatter

    Netop “mangelnde indsigt" må da kunne bruges som grund til at forbyde disse produkter med udgangspunkt i at kalde det ÅGER, da de henvender sig til folk der netop mangler indsigt og tilbyder produktet til en urimelig modydelse (rente, gebyr) ?!

    Andre kunder vil ikke købe dette produkt – ergo…?!

    Jeg mener derfor det er et spørgsmål om “administration af loven". Og her kommer ministeriet på banen – eller forbrugerombudsmanden måske. Der er rigeligt grundlag fra mit synspunkt til at forbyde disse lån og kredit-kort.

    #138688
    MichaelForfatter

    Forkert AV. Du blander “dyrt" sammen med “udnyttelse af letsind". Ågerparagraffen går ikke på om et produkt er dyrt og dårligt, men om en virksomhed udnytter et specifikt menneske, som virksomheden har indgående kendskab til (jvf. bankrådgiveren). MitMaster og SMS-lån kan ikke siges at udnytte et forhold til en person, da de jo “bare" reklamerer for lån og ydelser. Det er IKKE åger at forsøge at sælge et dårligt produkt iflg. lovgivningen. Ministeriets jurister har jo netop været inde og se på sagen og er kommet frem til den konklusion.

    Jeg er helt enig i, at produkterne er moralsk forkastelige og uden tvivl henvender sig til folk uden økonomisk indsigt, MEN jvf. loven er de altså på den rigtige side. Sålænge de holder sig til almindelig markedsføring er de home-free (desværre).

    #138690
    AnonymForfatter

    Jeg kan se at Rene Holmgren der også styre smslaan.dk står bag mitmaster og mitvisa,

    og hvis man skal tro medierne så er den mand ikke fin i kanten. Alene det bør få folk til at undgå de ovenstående websites.Hvis folk absolut ikke kan få det til at slå til og ikke vil gå til sin bank, så gå tli de firmaer vi kender her i DK. Ekspressbank, Danaktiv mfl.

    #138708
    AnonymForfatter

    Hej alle

    mitmaster.dk tilbyder mastercards til folk der er registrerede i RKI. Det gøres ved at bestille kreditkortet i en udenlandsk bank, og det koster over 1000 kr som skal betales på forud.

    Jeg er journaliststuderende på SDU og jeg vil meget gerne undersøge hvordan det kan lade sig gøre. Derfor søger jeg en person, der har erfaringer med at bestille mastercards igennem mitmaster.dk Vi vil gerne hører alle erfaring omkring firmaet, stort og småt og vi vil gerne opfordrer alle der kender noget til sagen til at kontakte os.

    Daniel Rasmussen, Journaliststuderende på SDU
    mail: drasm08@student.sdu.dk
    tlf: 28519722

    #138718
    AnonymForfatter

    Hmm Michael. Kan du give et direkte eksempel på hvad (generelt set) åger er?

    For mig lyder det mere som noget der er juridisk vurderet/administreret sådan at ågerloven ikke længere har nogen værdi. Og i så fald mener jeg loven bør skærpes.

    Jeg vil fastholde at de mennesker der tager disse lån er nogle stakler der bliver udnyttet. Og de kan meget let komme i en uføre der med rentes rente forfølger dem resten af livet.

    Det bør ikke være lovligt at markedsføre disse produkter.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.