Evt. tab på bolig – Nyt realkreditlån..

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89855
    AnonymForfatter

    Hej.
    Hvis man står med et tab på sin gamle bolig, fx fra en Andelsbolig – på fx 100.000 kr, hvordan håndtere man så dette tab? Hvordan kan man finansiere dette tab/denne gæld? Ville man skulle optage et banklån/forbrugslån eller kan man tage sin gæld med videre til sit næste boligkøb og derved lade tabet blive finansieret gennem et realkreditlån i den nye bolig?? (altså hvis man går fra salg af gammel bolig til køb af ny bolig)

    #138540
    Grøn_BjørnForfatter

    en mulighed er vel og vinde dem ved næste boligkøb.. altså presse med min. 100 tusinde hvilket ikke burde være svært nu om dage

    #138542
    AnonymForfatter

    Jeg vil jo stadig stå med minus 100.000 i hånden.. Hvis jeg presser prisen på ny bolig ned med 100.000, ja så går det ud på et. Den idé er jeg med på, men ikke hvis jeg sidder med de minus 100.000 for mit tab på et banklån/forbrugslån frem for et realkreditlån. Derimod vil det ikke være et problem hvis jeg tage mit tab med til nyt boligkøb, så vil det gå ud på et.. Dermed vil mit tab på gammel bolig også være opvejet af “rabat" på ny bolig.

    #138546
    NultopskatForfatter

    Selvfølgelig kan du da ikke tage dit tab med til din næste bolig, hvordan kommer du dog overhovedet på den tanke…

    Dit boligkøb financieres ved 80% realkredit og 15% sælgerpantebrev/banklån og 5 % udbetaling..vælg at bemærk af handelsprisen..
    Dit evt. tab på salg af tidligere bolig kan kun financieres som forbrugslån med mindre du altså har andet at stille som sikkerhed.

    #138548
    AnonymForfatter

    Du optager et selvstændigt forbrugslån, der i betragtning af den manglende sikkerhed formentlig ligger i niveauet 9-12%.

    Normen for bankerne i dag er at man belåner 95% af boligens værdi, man kan ofte også låne op til 100%, men så bliver renten på boliglånet høj. 110% belåning er bankerne ved at gå væk fra.

    I et faldende boligmarked er det ikke super attraktivt, hvis kunderne allerede er insolvente før de køber bolig.

    #138552
    thsvForfatter

    Tab på 100.000 kr er intet problem, blot du har overskud i kontanter efter salget.
    Gæld på 100.000 efter salget er et kæmpe problem, da denne gæld sammen med 105 % finansiering af boligkøbet jo medfører en pæn gæld, der skal jo osse være penge til boligadvokat, tinglysningsomk. og flytning.
    Du kommer nok ikke uden om et forbrugslån på de 100.000 kr, der bør kunne gives til ca. 9% i rente.
    Tal med din bankrådgiver om lånet, og hvordan det påvirker dit rådighedsbeløb.
    Et forbrugslån på 100.000 modsvarer ca. 200.000 kr i realkreditlån i mdl. ydelser.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.