Friværdi lige efter boligkøb??

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89853
    AnonymForfatter

    Hej,

    Vi har lige købt hus for 2 måneder siden og har fået det billigt. For hvis man prøver at beregne boligens værdi på alle de sider der findes, BRFkredit, RD, osv.., så skulle værdien af huset ligge på 3,6 mill.

    Vi har selv betalt 2,1 mill. for huset. Så er mit spørgsmål nu, er det muligt at der allerede kan være noget friværdi nu, selvom huspriserne er faldet kraftigt og man ikke kan regne med sådan en boligberegner. For lad os da bare trække en f.eks. 1 mill. fra boligberegneren, så er der alligevel 600.000 kr tilbage.

    De kan jo bruges på at betale boliglånet ud, hvis man optager et realkreditlån.

    Hvad synes i? Er det mig der er meget galt på den??

    #138514
    AnonymForfatter

    Du skal kontakte din kreditforening og få huset vurderet.

    Diverse beregnere er desværre slet ikke pålidelige eller opdaterede nok.

    Og selvf. vil det være fornuftigt at indløse boliglån med realkreditlån.

    Hilsner Money3

    #138516
    MichaelForfatter

    Huset kan først vurderes efter 2 år (mener jeg det er) medmindre der er foretaget væsentlige forbedringer i mellemtiden.

    Note: Mit hus er på samme beregningssites vurderet til 5,3 mill, men jeg tror næppe det kan sælges for mere end 3,8 i øjeblikket. Mit gamle hus, som blev solgt tidligere i år, vurderes nu til 15% over salgsprisen og priserne er da ikke ligefrem steget siden da, så tag den vejledende pris med et kæmpe gran salt.

    #138554
    thsvForfatter

    Hvis huset virkelig er købt under markedspris, så kan I godt belåne op til 80% af markedsprisen. men de beregnede priser er alt for høje, da de svarer nogenlunde til udbudspriserne (de fornuftige), som der typisk skal 10-20% afslag på, før end der kommer en handel.
    men har man f.eks. i en familiehandel købt til 85% af ejd.vurderingen, og ejendommen egentlig er 120% værd, kan der godt belånes til over 100% af købssummen (96% af ejd.vurderingen).

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.