Bankkunde

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89817
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg er kunde i en bank.
    I forbindelse med at min kæreste og jeg har været uopmærksomme på at vores ene bankkonto var gået i minus ved kr. 2000.00, har vores bankrådgiver uden varsel spærret vores dankort.

    Vi finder dette selvfølgelig urimeligt, især fordi vi har et større beløb stående på en anden konto.

    Er der grænser for hvad en bank må gøre i sådan en situation?

    #138006
    AnonymForfatter

    Ja, naturligvis kan banken spærre et kort ved et overtræk, der ikke er bevilget. At det kan dækkes fra en anden konto var jo det I selv skulle have sørget for. Det kan også være sket automatisk, som del af nogle sikkerhedsmæssige foranstaltninger.

    #138008
    thsvForfatter

    Forstår godt banken!

    Men tal med din bankrådgiver og få en kassekredit på 10.000 kr, det bør de give uden problemer. Og lad så være med at trække over, men brug den som sikkerhed.

    #138010
    AnonymForfatter

    Forstår dig udmærket. Min tidligere bank lukkede en af mine konti, hvorfra jeg betalte 50 – 100 fakturaer pr. uge – jeg havde at større 6-cifret beløb stående på en anden konto i samme bank.

    Jeg påpegede at banken bare kunne overtrække med renter, de nu ville have for overtrækket. Men nej, den fleksibilitet kunne de ikke præstere – så konklurderede jeg, vi ikke skulle arbejde sammen mere. Hvis man i det mindste ikke kan kontakte mig vedr. problemet – det kunne jo være en fejl, men nej nej. Har aldrig haft behov for at låne penge af min bank.

    #138100
    AnonymForfatter

    Her bliver jeg altså lige nødt til at rette dig lidt.

    Banken kan ikke som udgangspunkt spærre et dankort med baggrund i et overtræk.

    Du skal have fået skriflig besked om, at man vil spærre kortet. Det er hovedreglen.

    Banken kan dog ved gentagne overtræk, eller ved misbrug af særlig grov karakter, spærre kortet uden først at give dig besked. De skal herefter skriftlig orientere dig om overtrækket.

    #138102
    AnonymForfatter

    Lauersen, her vil jeg så godt korrigere dig.

    Banken har juridsk set ret til suverænt at planlægge sin kreditgivning, herunder den nærmere politik ved overtræk. Kreditaftaleloven, betalingsmiddeloven og lov om finanasiel virksomhed sætter ingen bagatelgrænser for spæring af kort ved overtræk. Der er ingen krav om at “generne for kunden" skal stå i et rimeligt forhold til “forbrydelsen".

    Det fremgår klart af enhver banks standardbetingelser, at banken forbeholder sig ret til, uden nogen form for varsel, at modregne og/eller spære betalingskortene, hvis kreditrammen overtrækkes.

    En del banker er overbærende med små overtræk under 5.000, andre banker som EIK-bank modregner ved at hæve pengene på kundens andre konti, helt tredje banker lukker kreditkortene uden varsel.

    Her under finanskrisen har man ekstrem fokus på om kunderne er på vej ud i problemer, og derfor sender mange banker et meget klart signal til kunden om at overtræk ikke accepteres.

    Dette er naturligvis indenfor lovens rammer, også selv om overtrækket kun er 1 krone. At det kan forekomme temmelig kundefjendtligt er en anden sag, men juridsk er der ikke noget at komme efter.

    #138108
    AnonymForfatter

    Kig lige en gang på pengeinstitutankenævnets afgørelse omkring dette forhold –

    sagsnr. 398/1998

    Nedenstående er præcis hvad 3 forskellige banker skriver omkring bankens ret til at spærre dankort.

    I tilfælde af overtræk vil du blive rykket skriftligt, før kortet bliver
    spærret. Øjeblikkelig spærring kan dog være nødvendig, hvis der er
    tale om særligt groft og/eller gentagne overtræk.

    Mvh Mads

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.