Boliglån udover de 80% i ejerbolig

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89801
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg synes, at boliglånoversigten her på mybanker er lidt uoverskuelig og den dækker nok heller ikke mit tilfælde:

    lån i de sidste 20% af min ejerbolig.

    I øjeblikket har jeg Basisbank med 8,25% i rente, hvilket er temmelig meget – men spørgsmålet er, om det kan gøres billigere?

    Er der nogen med et bud på et billigere lån?

    Boligens værdi er sikkert faldet her på det sidste; jeg ved ikke, om det har nogen betydning.

    #137676
    HalliHalloForfatter

    Det er da muligt at du kan få det lidt billigere rente i en andet bank, men personlig mener jeg ikke det er besværet værd.

    Du kan nemlig meget lidt komme ud for at den bank, der er billig i dag er dyrere end din nuværende bank om måske 1/2 år.

    Og en rente på omkring 8% ligger vist i den billige ende idag.

    #137694
    thsvForfatter

    http://www.eikbank.dk/produkter/laan/boliglaan/renter_priser/Pages/default.aspx

    Eik bank tilbyder til 7,2%, men koster jo omlægningsomk. på 2.000 til banken, og 1.575 kr til det offentlige, og så skal du være lønkunde i forvejen.

    Norde Prioritet Boliglån til 6,25% er vel den laveste opnåelige rente.
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b%2baf%2bbolig/Priser/877702.html

    Koster så 3.000 kr + 1.400 i oprettelse.

    En billigere mulighed er måske, at omlægge realkreditlånet til afdragsfrit flex-lån, og afdrage boliglånet hurtigt (på 7-8 år).

    men din rente er da blandt de bedre for et boliglån, hvor sikkerheden ikke er så stor.

    #137696
    thsvForfatter

    For øvrigt, når din bolig er faldet i værdi, har dit boliglån jo mindre sikkerhed, og minder derfor reelt om et forbrugslån.

    Hvor stort er boliglånet?

    Er lånet på f.eks. 200.000 og løbetiden kan begrænses til 10 år, vil besparelsen i renten være ca. 8.200 kr efter skat, hvis din rente bliver 1 % lavere end nu. Din årlige ydelse vil være ca. 30.000 kr brutto ved 10 års løbetid og din nuværende rentesats.
    Så den bedste ide vil være at omlægge realkreditlånet til afdragsfrihed, og få afviklet den dumme bankgæld først.

    #137726
    AnonymForfatter

    Lånet er på ca. 190.000.

    Vi har lige omlagt til afdragsfrihed og regner med at betale dette lån ud på ca. 4-5 år.

    Hvis vi kunne spare bare lidt på det, ville det være rart, men faldet i værdien umuliggør det nok.

    #137728
    thsvForfatter

    Med en løbetid på 5 år sparer i ca. 11.000 før skat ved at skifte til Nordea!
    Det er under 7.400 kr efter skat, så der er maksimalt 3.000 kr at tjene at tjene ved at skifte lånet, da omk. udgør minimum 4.400 kr.!!!
    Betal derfor jeres boliglån af, og overvej jeres banklån ordentligt næste gang.

    #137732
    HolmgaardForfatter

    Da jeg byggede hus for et par år siden oprettede jeg en kassekredit istedet for et boliglån, er man god til at styre sin økonomi syntes jeg det er en ideel løsning, du betaler ikke dyre renter på et lån mens du har penge stående på en anden konto. Typisk har man jo en del penge stående til terminer på realkreditlån etc.
    Jeg har ikke nogen budgetkonto men håndterer alt via den pågældende lønkonto med kassekredit.
    Jeg fik faktisk betalt “boliglånet" i rekordtempo, noget du jo kan gøre når det er en kassekredit. Kassekreditten var oprindeligt på 400000 kr.
    Jeg har den skam endnu og benytter kreditten som et billån, renten er i skrivende stund 6,2%, det er i Spar Nord.

    #137882
    AnonymForfatter

    Jeg går med samme tanker om at tage en kassekredit, især fordi jeg kan se frem til at få udbetalt penge fra nogle bi-indtægter i løbet af de næste par år. Jeg ved dog ikke om der går 3 eller 5 år før lånet er betalt. Måske hurtigere, men næppe langsommere.

    Er det realistisk at få en kassekredit på over 100.000? Skal lige sige vi er godkendt til huskøb til mere end vi vil købe til.

    #137892
    HolmgaardForfatter

    Hej om det er realistisk at få en kassekredit over 100K ved jeg ikke. Jeg fik lavet en på 450K uden problemer, men det er jo også 2 år siden.
    Jeg kan da fortælle at jeg er single, i 30erne og ikke har den store formue.
    Jeg byggede hus for ca. halvandet år siden og skiftede bank i den forbindelse, jeg stillede som krav til banken at jeg ønskede at indrette min økonomi på denne måde.
    Oprindeligt blev min kassekredit oprettet til at dække køb af byggegrund mm. Den eksisterer stadigvæk og senest benyttede jeg den da jeg skulle have ny bil.
    Det er dog ikke en god metode hvis man mener det er en god ide at udnytte sin kassekredit til maks. Kan man godt lide tanken om at betale gæld tilbage før tiden er det genialt.
    Det bør vel nævnes at jeg har en hæderlig indkomst og aldrig nogensinde har undladt at betale en regning til tiden. Gætter på at RKI registrerede vil få svært ved at sælge konceptet til banken 😉

    #137904
    AnonymForfatter

    Haha 🙂 Skal siges vi ikke er det store aktiv for banken. Et SU-lån og billån udenom banken tjener de ikke meget på. Jeg var faktisk for første gang i 10 år i min bank, da jeg undersøgte udgifterne til et boliglån, som jeg fik tilbudt til under 8 % før renten faldt senest. Det var deres laveste sats ifølge pris-oversigten på hjemmesiden.

    Vi har dog en god opsparing, men negativ formue, hvis man ikke regner bilen som værdi. Restgælden er dog lidt lavere end bilens værdi. Spørgsmålet er om de vil gå med til en kassekredit, når de ikke har pant i fx bilen? Samtidig er de faldnede huspriser vel også en grund til, at de måske ikke går med til en kassekredit.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.