Ny på arbejdsmarkedet: Opsparing

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89789
    AnonymForfatter

    Jeg har forsøgt at spørge om noget lignende tidligere, men måske det blev for stort og forvirrende. Så gør det kort og simpelt denne gang.

    Jeg er 24. Min kæreste er 25.
    Vi er begge i job som pædagog indenfor et års tid.
    Vi når at spare indskud til lejlighed sammen. Lejligheden skal være leje og på 100-120 kvm nok.

    Der skal møbler til.
    Vi skal lægge noget til side til en bil efter et års tid eller to.
    Vi skal have et par børn indenfor de første 5 år.

    Det er situationen. Jeg kunne godt tænke mig at spare lidt penge sammen, hvis det kan betale sig. Forestiller mig 20-25.000, som vi kan “glemme" og ikke tænke med i fremtidig økonomi.
    Giver dette mening? Eller er det for lavt et beløb at spare op, hvis det skal give noget?
    Eller er risikofyldte aktier eneste vej frem, hvilket jeg ikke er interesseret i?

    Jeg har Den Jyske Sparekasse og hun har Sparbank. Håber på svar og kritik 🙂

    #137394
    AnonymForfatter

    hej

    rart at høre at nogle sparer op, men en gode ide er at lave et bugdet, hvad i bruger i fate udgifter, hvad i regner med at skulle bruge på indskud, møbler, hvad bilen skal koster, forskrigen,vægtafgift,reparationer på bilen. og så se om i har til 20 25 – kroner og det er en meget gode ide og spar op som ikke skal regnes med i bugdet. så er der råd til en spontan ferie eller til andet.

    #137400
    AnonymForfatter

    Tak for forslagene 🙂 Jeg har allerede nu en konto, som består af alle “små" faste udgifter. Off transport, mobiltid, frisør, gaver, lidt til ferie og en masse småting, man ved altid har ca samme udgift.

    Ang. bil- og møbeludgifter, har jeg aldrig skulle købe det, så aner ikke hvad det løber op i. Det bliver svært at sige 🙂 Ville gerne hvis jeg kunne, men ville være et vildt skud i tågen.
    Når jeg ved, hvad min indkomst efter skat bliver og hvad udg. til møbler/bil er, så laver jeg budget over det. Men indtil da kan jeg ikke rigtigt, desværre.

    Hvis nu jeg kunne lægge 20-25.000 til side til ren opsparing og til at trække renter, hvad er mine muligheder så for at tjene mest muligt på dem? Det er jo ikke i millionklassen, men må kunne give lidt i renter alligevel.

    #137410
    thsvForfatter

    Tror BRFbank er det bedste alternativ!
    uden binding 2,75% variabel
    min. 25.000 bundet 6 måneder 3,4%
    min. 25.000 bundet 12 måneder 3,65%

    Nok det bedste tilbud ved en lav opsparing.

    1% i renteforskel i et år på 25.000 kr er jo kun 250 kr. (og det er før skat, som er på ca. 33%)
    Så selv den højeste rentesats vil kun give 912,50 kr i rente, for et år.

    Danske Bank tilbyder ligeledes 2,75% på en opsparing mellem 10. og 40.000 kr.
    Dog lidt kringlede regler ved hævning.

    #137416
    AnonymForfatter

    Tak for forslagene.
    At binde penge i 6-12 mdr er et godt stykke tid, må man sige. I min situation er det nok for farligt. Derfor vil 2,75% være det aktuelle. Og det er små 700 kr før skat om året. Måske det bare ikke er det værd? Ift. de 1-1,25% en normal konto giver.

    Foreslår I, jeg ikke opretter noget specielt konto? Så er det næsten bedre at betale det ekstra af på eventuelle lån (har ingen i en lille periode, men så kommer bil og hus og der er det vel alligevel altid bedre at afb. lån end spare op).

    #137420
    AnonymForfatter

    det kan du sagtens, samle på møbler katologer, idemøbler ikea, ilva, janmøbler, dan møbler, daelles varehus. i ved skal have omkring hundrede kvm. cirka hvor mange værelser i får, så finde af hvad skal bruge rummene til og finde hvilke møbler i skal bruge og hvad tager i med fra jeres nuværende lejlighed. plus en uddannet pædago får imellem 20.000-22.000 kroner før skat, ellers kan du går ind på jobindex og tjek din løn kommende, efter lands del. så kan i godt lægge et groft bugdet

    #137428
    AnonymForfatter

    De fleste banker i dag ser gerne man kan ligge 5% af boligens købspris i kontant betaling.

    Det er ikke noget krav i alle banker, og det afhænger lidt af hvor meget luft man har i økonomien.

    Hvis man skal have finansieret 95-105% af boligens købspris, så bliver renten på boliglånet temmelig højt, sammenlignet med hvis man kun skal finansiere 95% af købsprisen.

    Et boliglån, hvor man finansierer de yderste 80-95% af boligens værdi koster vel i dag ca. 7,25-8,00%
    Et boliglån, hvor man finansierer de yderste 80-105% af boligens værdi koster nok nærmere 9,5-11%

    Derfor er det klart anbefalelsesværdigt at få sparet noget op!

    #137514
    AnonymForfatter

    Ja okay, hvis der kan være så betydelig en forskel i renten, så er det jo en stor fordel at have sparet op.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.