Garantkonto

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89759
    AnonymForfatter

    Jeg (24 år) er under udd. til pædagog sammen med min kæreste (25), der om 4 mdr er færdig og jeg om 10 mdr, ca.
    Vi kommer jo ikke ud og tjener ret meget, men får vel udbetalt 22.000 eller sådan. Svært at sige pt.

    Det er mig meget vigtig, at klare sig med mindst mulig lån hos bank o.a. Derfor vil jeg gerne tænke lidt konstruktivt og fornuftigt, så jeg har overvejet at få en opsparing på benene, når vi er færdig med udd.
    Fordelen er, at vi kommer fra et lavt forbrug og derfor måske kan strække den lidt, før vi skruer op og så vil den ekstra indtægt kunne lægges til side (skal naturligvis også bruges på andre ting, indskud til lejlighed osv).

    Jeg ved meget lidt om dét at spare penge sammen. Folk siger, at man tjener mere på obligationer og aktier, men jeg vil ikke rode med noget for indviklet og jeg satser ikke! Derfor vil en helt alm. konto, hvor jeg altid kan hæve og sætte ind på, være at foretrække.
    Jeg forestille mig, til at starte med, at 20.000 eller 25.000 er hvad jeg kan skrabe sammen realistisk. Det er ikke overdrevent højt sat.

    1) Når jeg søger på Mybanker.dk og siger, at varigheden er over 1 år (for ikke at binde mig længere og bare få en idé), finder den Morsø Bank som det bedste til 4,50% og dernæst BRF til 3,65 og så rasler det ned.
    Er det den rette måde jeg søger på, når jeg ønsker en måde at spare penge op på i 20-25.000 kr klassen og uden at binde mig i længere end 1 mnd. af gangen ca?

    2) Tror I det er realistisk og er det fornuftigt, at have sådan en konto, eller hvad foreslår I i stedet?

    Meningen med den er også, at det er et sted penge kan stå, når vi sparer op til fx bil, hus eller hvad nu.

    #137108
    AnonymForfatter

    Er det for bredt et spørgsmål, eller hvorfor ingen svar? 🙂
    Er det dumt i min situation at lægge penge til side på den måde, er vindingen for lille?

    #137148
    AnonymForfatter

    Du skal ikke vælge en Garantkonto at spare op i på pt.
    Garantkonto betyder at hvis banken/Sparekasen krakker mister du alle dine penge.
    Den mer rente du kan få som Garant står ikke mål med risikoen for at miste hele indskudet.
    Flere banker/sparekaser kunder har mistet alt på Garant produkter. (løkken sparekasse, Farsø Sparekasse og Roskilde bank for at nævne nogle)

    #137206
    AnonymForfatter

    Okay, det lyder fair. Hvad foreslår I så, hvis noget? Skal jeg glemmer “specielle" konti når det “kun" er fx 20.000 og bare beholde min nuværende 1.25% eller hvad der nu er på en alm konto i Den Jyske Sparekasse / Sparbank?

    Man skulle bare tro, der kunne tjenes lidt ved at spare penge op. Men det er måske alt for lidt?

    #137216
    HalliHalloForfatter

    Lidt underligt spørgsmål der bliver stillet bare med overskriften Garantkonto.

    Man hæfter da ikke med sit indestående, hvis man har en garantkonto i en sparekasse, men derimod kun med den garantkapital eller garantbeviser, som jo typisk kræves eller ligger til grund for at oprette en garantkonto med lidt højere rente end på lønkontoen.

    Garantikapitalen for at oprette sådan en konto svinger mellem 1 – 20.000 kr. Jo højere garantikapital, jo højere indlånsrente, men er altsammen forskelligt fra sparekasse til sparekasse.

    Så hvis spørgeren ikke vil løbe nogen unødig risiko, så er en garantkonto da en udmærket ide. Nu ved vi jo ikke om han er garant i en sparekasse, men hvis han er, kan han jo sikkert ikke sælge “beviser" i øjeblikket, da mange har indført midlertidigt forbud pga. krisen.

    #137218
    AnonymForfatter

    Jeg har måske brugt et forkert begreb, så. Det jeg mener med “garantkonto" er, at jeg kan garanterer, der minimum er fx 20.000 på den (indtil jeg hæver, hvor langt varsel der nu aftales at være. ved ikke noget om normalen) og derved får højere rente, da banken ved de har dem.

    Det hedder måske noget andet?
    Er helt alm. bankkunde, så ingen aktier, obligationer eller noget, har jeg. Jeg har bare løn, budget, minibudget og opsparing og der står intet stort på dem. Er under udd 🙂

    Forstår I, hvad jeg søger? Et svar på, om jeg har grund til at spare 20-25.000 sammen og et billede af, hvad det i såfald ville være værd i renter om året. Er villig til at gøre indsatsen, men kun hvis det betaler sig, naturligvis 🙂

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.