Boligkøb med dette budget

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89756
    AnonymForfatter

    Par med barn på vej – kan bolig køb lade sig gøre med nednståene budget?

    Indkomst før skat 720.000,-
    indkomst efter skat 438.000,-

    Udgifter (uden lejebolig) 112.800,- (inkl afdrag på billånene)
    Lejebolig udgifter 64.800,- (inkl varme, vand m.v.)

    Gældsposter
    Kassekredit 1 – 10.000,-
    Kassekredit 2 – 20.000,-

    Billån 1 – 60.000,-
    billån 2 – 113.000,-

    Gammelt nordea lån (som der arbejdes på at få ud af verden inden møde med banken, men ser ikke ud til det, desværre) 57.000,- +renter, kan købes fri for 80.000,-

    Jeg er klar over at vi burde afdrage mere af vores samlede gæld inden huskøb, og spare op samtidig, men sådan en situationen nu ikke engang.

    Huset vi se rpå er sat 35% ned, og koster ca. 1.100.000 kr. og trænger ikke til direkte modernisering, men skal løbende have lidt småjussteringer.

    Nogen der kan gennemskue ovenstående, er det spild af tid at tage i banken, eller er der muligheder?

    #136950
    AnonymForfatter

    Jeg skal lige starte med at sige, at jeg ikke kender bankverden særlig godt, men Jeres økonomi ser da fornuftig ud. Selvom I har en del gæld, er det jo ikke forbrugslån det hele. Jeg går ud fra, at I har to fornuftige biler stående i garagen, og hvis vi ser på tommelfingerreglen 3 gange årsindtægt plus kontantbeholdning, skulle der ikke være noget i vejen for, at I kan købe huset.

    Min vurdering er, at Med Jeres årsindtægt, og med et hus der ikke koster mere, betyder forbrugslånene på ca. 100.000 ikke alverden.

    Hvis I er interesseret i huset, er det da bestemt ikke spild af tid, at spørge banken.

    #136958
    AnonymForfatter

    Jeg ville umiddelbart sige helt sikkert. To biler er selvfølgelig dyrt, men et hus til 1,1 mio er jo ikke voldsomt dyrt i forhold til jeres indkomst, der er pæn, uden at være prangende.

    #136960
    MichaelForfatter

    Jeg vil også sige ja omend det er problematisk at I ingen opsparing har. Husk at der nemt kan komme større reparationer/udskiftninger på et hus, som ikke dækkes af en forsikring. Disse udgifter vil I ikke have penge til og skal enten låne yderligere eller leve med defekten.

    Hvis I får ja af banken vil jeg kraftigt anbefale afdragsfrihed i en årrække. Besparelsen bør bruges som ekstra afdrag på den øvrige gæld. Husk også at boliglånet (80-100%) vil blive noget dyrere i jeres tilfælde, da I ingen udbetaling har.

    #136968
    AnonymForfatter

    Ja jeg havde også overvejet den afdragsfrie løsning, til at banke resten i bund med et par år. Men ved absolut ikke om man bør kaste sig ud i det afdragsfrie, det virker sgu lidt som en gambling.

    Min helt store “frygt" er at LSB siger klart nej

    #136970
    MichaelForfatter

    Afdragsfrihed er ikke gambling hvis man bruger det rigtigt. Solder I alting op på Thailand-ture og lignende så ja: det er gambling, men som en mulighed for at få den dyre gæld hurtigere ud af verden er det genialt. Husk at det er den samlede hustandsgæld der tæller og ikke om noget står i huset og noget i bilen.

    #136986
    thsvForfatter

    Jeg ville som bankrådgiver være bekymret over at låne jer penge til 105% finansiering af huskøb. Men uden det Nordea-lån, har I nok en chance, så få det afdraget hurtigst muligt, gerne i løbet af et år, så har I jo osse bevist overfor banken, at I kan spare op, det er trods alt billigere at bo til leje, selv end et hus til 1,1 mill.

    Men skulle I købe hus til 1,1 mill. bør jeres finansiering være:
    afdragsfrit realkredit-lån på ca. 900.000, gerne flex-lån eller evt. Nordeas 10-års stående lån.
    boliglån på 200-250.000, rente ca. 8 %, med afdragstid på 10 år.
    Kassekredit på 50-100.000 kr til flytteomk

    Afdragsfrihed er bestemt ikke gambling, bare løbetiden på de højt forrentede banklån minimeres (til max. 10 år). Jeg forstår ikke boligkøbere med boliglån, der løber i 25-30 år til en meget højere rente end realkredit.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.