Bankgaranti

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • aykurtaltintasForfatter
    Indlæg
  • #89738
    aykurtaltintasForfatter

    Jeg er ved at købe bolig og skal indenfor en kort periode stille et bankgaranti på knap 2 mill. Min bank vil have ca. 6000 kr for dette, bankgarantien skal løbe i ca. 1 måned.

    Det virker vildt urimeligt, ved i hvor man kan få et overblik med diverse udgifter ifm. optagning af realkreditlån og bank (boliglån)?

    Vh Aykurt

    #136978
    LMAForfatter

    Hvad er garantiprovisionen på nævnte garanti?

    Overvej eventuelt om du kan få lagt “gebyret" oveni provisionen, så opnår du en skattemæssig fradragsret – og bankens indtjening er den samme.

    Der findes ikke en oversigt over hvad der normalt skal betales når man køber fast ejendom – men tag udgangspunkt i materialet fra ejendommægleren, der er oplyst meget relevant i salgsopstillingen og købsaftalen.

    #136980
    MichaelForfatter

    Er du sikker på det LMA? Stiftelsesgebyrer kan trækkes fra på lån med løbetid under 2 år, men en bankgaranti er ikke et lån.

    #136984
    LMAForfatter

    Nemlig – det er lige netop derfor jeg foreslår og ligge gebyret på 6.000 om til en provisionssats i stedet.

    Garantier sidestilles nemlig ikke med korte finansieringsløsninger jf. ligningsloven.
    Mener det er §8 der opremser de finansieringskilder der accepteres.

    Generelt er der dog en del usikkerhed om fradragsretten i praksis, så i alle henseender er en rente/en provionssats at foretrække.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.