Hvem har gælden?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • kodenForfatter
    Indlæg
  • #89722
    kodenForfatter

    Min kone ejer en andel og jeg bor der selvfølgelig også.
    hvem ville stå med gælden hvis andelsforening gik konkurs?

    Ikke fordi jeg tror det sker, men økonomien er stram og jeg overvejer at få lavet særeje for at beskytte mine penge (som også er hendes, da vi jo ikke har planer om at blive skilt :-)….

    Det er mig der har pengene med i forholdet og min kone har kun sin andel.

    er jeg med i gælden når vi er gift selvom jeg ikke er på andelsbevis?

    #136666
    AnonymForfatter

    Som udgangspunkt er din kones gæld, din kones gæld.

    Fælleseje bliver først relevant ved bo-deling.

    #136686
    kodenForfatter

    OK…så selv om vi er gift og hun har 0 kroner og jeg har 2 mill. så vil realkredit eller nok mere sandsynligt banken med efterfølgende kassekredit ikke gøre udlæg i mine penge?

    Men jeg skal vel have flyttet dem til en konto kun reg. på mig eller hvad ?

    Fordi forening ikke er oppe på 60% tilslutning, så er der noget fælles hæftelse eller hvad det hedder, på den del der er kassekredit i banken og det kan blive temmelig meget pr. person.

    Vi har boet sammen i 8 år og været gift i 2 år og har 2 børn…

    #136738
    AnonymForfatter

    Men hvorfor skulle andelsforeningen gå konkurs?

    Det er immervæk ikke noget, man sådan hører om.

    #136750
    kodenForfatter

    Tja…. vi kommer nok til at høre lidt mere om dem i fremtiden… 🙂

    jeg tror ikke vores går konkurs, men man har vel lov til at forberede sig på worst case…

    Måske stiger huslejen…hvis nogen så ikke kan betale og lejligheder er usælgelige…tja..er der så nogen vej udenom en tvang?

    #136798
    AnonymForfatter

    Ja, det kan du såmænd nok have ret i – det gælder udelukkende for nye andelsforeninger.
    Der er en del imellem, som aldrig skulle have været stiftet, da de blev stiftet på dårlige fundamenter.

    Tvangsauktioner kommer af at folk, der ikke skulle have købt, køber…

    #136916
    kodenForfatter

    jeg kunne godt føle sarkasmen i det 🙂

    Jeg er sådan set enig i at alt for mange har købt med hovedet under armen….

    Men jeg mener stadig det er noget sværere at gennemskue, når det er andel.
    Jeg har hele tiden godt vist, at det var lidt riski….
    Men mest for dem der køber efter stiftelsen.
    Vi andre har jo ikke betalt noget….

    Problemet for os kan dog blive, når et vis antal simpelthen bare fraflytter uden at betale, da vi andre jo så hænger på gælden.

    Men det vi ser er at selv advokater ikke kan gennemskue det, eller i hvert fald overser vigtige advarselstegn.

    Generelt er der en del mennesker der fra 2002-2007 burde have trukket i nødbremsen noget før…en del sidder på Christiansborg… 🙂

    #137020
    AnonymForfatter

    Hej.

    Ja, det er i hvert fald vigtigt at kigge regnskaber/budget + vedtægter godt igennem, før man køber.
    Det tror jeg også man gør, ellers køber man lidt med hovedet under armen.

    Hvad mener du med at faren er størst for dem, der har købt lige efter stiftelsen/Du har ikke betalt noget.

    Der er jo ikke solidarisk hæftelse i andelsforeninger, så hvis en andelshaver “går konkurs" bliver andelen tvangssolgt til bedst mulige pris og foreningens tilgodehavende kan modregnes.
    Alt kan sælges, hvis prisen er lav nok 😉

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.