Hvordan er det nu med andelsboligforeningers lån?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89714
    AnonymForfatter

    Spørgsmålet går på selve foreningens lån, ikke andelshavernes. Foreningen låner hos bank og realkredit.

    Er der ikke noget med nogle specielle forhold der gør sig gældende for netop andelsboligforeninger, noget med at de ikke kan fradrage renten eller sådan et eller andet? Og hvad er effekten af det?

    #136614
    thsvForfatter

    Netop, renter kan ikke fradrages for andelsforeningerne, derfor er det ofte en fordel med en lavere rente, da det er den effektive rente, der er afgørende. Dog kan et lån med lav kurs blive dyrt at indfri, når ydelserne begynder at stige i forhold til restgælden. Ofte kan et lavt forrentet stående lån (kendt ydelse i f.eks. 10 år) være det bedste for en A/B.

    Effekten af det manglende rentefradrag er jo:
    90.000 kr i renter for en andelsforening pr. andelshaver koster hver andelshaver 90.000 kr i årlig boligydelse oveni fællesudgifter og ejd. skat.
    90.000 kr i renter for en privatperson koster ca. 60.000 kr årligt efter skattefordelen.

    #136618
    AnonymForfatter

    Av. Tak for rigtig god information. Jeg har i den grad et indtryk af, at min ABF trænger til at få reviewet samtlige lån af en der kender til fordele/ulemper til låntyper specifikt til ABF. Er der nogen uvildige rådgivere på præcist det punkt?

    Jeg har kendskab til i hvert fald et 7% realkreditlån som det må give mening at få lagt om snart.

    #136626
    AnonymForfatter

    Hej Dimmer

    Du kan prøve at ringe til Dansk Ejendomsmæglerforening på tlf. 70250999 og forhør dig om, hvem der i dit område er ekspert i lån og omlægninger i andelboliger.

    Der er ejendomsmæglere, der er specielt uddannede i netop dette.

    #136632
    AnonymForfatter

    At spørge en ejendomsmægler vil da være som at spørge en bager til råds om en kødret.

    Gå i banken.

    #136634
    AnonymForfatter

    Dimmer bad om en “uvildig rådgiver".

    #136638
    AnonymForfatter

    Gå i bsnken – og hav en sund skepsis. Det kan godt være at de forsøger at sælge et bestemt realkreditinstitut, men rådgivningen er der ikke forskel på.

    #136694
    AnonymForfatter

    Her må jeg lige rette dig lidt. Det er en udbredt misforståelse at andelsboligforeninger ikke har fradragsret for deres renteudgifter. De har selvfølgelig fuld fradragsret for deres renteudgifter, men det kræver dog, at der en en skattepligtig indtægt de kan fradrage renterne i.

    Der findes flere andelsboligforeninger der har indtægter fra udlejning af stueetagen til butikker m.m. Det er sandsynligvis mest almindeligt i de større byer.

    MVH. Mads

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.