Renteudgifter – årsopgørelse.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89700
    AnonymForfatter

    Hej!

    Jeg har modtaget min udvidede selvangivelse. Jeg har et par spørgsmål. Mine renteudgfiter udgør en større post end mine indtægter sidste år. Jeg har ca 125000 kroner i renteudgifter og 87000 kroner i indtægter. Dette skyldes jeg har været ude at rejse i 6 måneder. I den periode har jeg taget en kredit og brugt denne til at betale tilbage på mine lån og leve for.

    Kan jeg uden videre angive disse tal på selvangivelsen, eller skal jeg vedlægge dokumentation på at jeg har levet af denne kredit? Hvis ja, så hvad skal jeg vedlægge? Eller skal jeg bare indgive talene og vente og se hvad SKAT siger?

    Kan man have negativ renteinægt/udgift som jeg har? Er det lovligt?

    hilsner og mange tak!

    #136452
    thsvForfatter

    Hej Janne

    Du kan sagtens have større renteudgifter end din indkomst, det er nok bare ikke farbar vej i flere år.
    Du slipper ikke for at betale skat, da bundskatten skal betales af den indkomst der overstiger personfradraget. Ligeledes skal du betale ejd.værdiskat for din ejer-bolig.
    Så håber, at du har betalt lidt i skat, så du kan få penge tilbage.
    De overskydende renteudgifter kan ikke overføres til næste skatteår.
    Det er jo ca. 80.000 kr i rentefradrag du ikke kan udnytte (ca. 27.000 efter skat).
    Håber du kan få (har?) et velbetalt job nu, så du kan komme igang med at afdrage på lånene, så renteudgifterne bliver lavere.

    #136458
    AnonymForfatter

    Nej – du skal ikke vedlægge noget som helst.

    Hvis der ikke er en rubrik til det på selvangivelsen (eller på http://www.tastselv.skat.dk), så skal du ikke fortælle det. Hvis Skat synes at dine tal ser mærkelige ud, så ber de selv senere om dokumentation.

    Men iøvrigt kan de sagtens se at du har taget et lån. Så alt er i orden. Det er selvf. et problem at dine udgifter er større end dine indtægter som thsv nævner, men det er et problem for dig – ikke overfor Skat.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.