Skal låne lidt håndører

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89691
    AnonymForfatter

    Jeg har pt. en gæld på i alt. 58.000,- hvoraf de 52000 er et forbrugslån i min bank som jeg afdrager 1000,- på om mnd.
    Om 4 mdr. er jeg nødsaget til at købe en ny bil da den gamle ikke kan klare et syn mere, men jeg har kun mulighed for at ligge 4.000,- selv.

    Hvordan ser mine chancer ud for at låne til en ny brugt bil, og skal jeg købe en gammel spand der kan klare 1½ – 2år eller skal jeg finde noget der er “fremtids sikkert"? Jeg har 3½ år tilbage af min uddannelse men får pt. voksenlærling løn hvilket er ca. 18.000 før skat.
    Jeg vil meget gerne have en lidt nyere bil, dvs. efter 95 da sikkerhed er et vigtige punkt pga. barn, men vil banken overhovedet tage mig og min i forvejen stramme økonomi seriøst, eller skal jeg bare værre glad hvis jeg kan hive 5 – 6.000,- ud af dem til en gammel slæde?

    Hvordan ser mine muligheder ud pt.?

    Hvis jeg strammer ballerne og hæver mit afdrag med (lad os sige max 500,-) ville det så give en betydelig forskel?

    #136334
    AnonymForfatter

    Hvis du er 100 % afhængig af bilen for at kunne gennemføre din uddannelse, vil det nok kunne hjælpe på det, hvis du samtidigt er villig til at øge dine afdrag.

    Men der er ikke andet for end at spørge din bank.

    #136338
    AnonymForfatter

    Hvad med et arveforskud af din nærmeste familie ?

    Husk at tage penge som betaling for når du kører bil for familien og andre.

    #136342
    AnonymForfatter

    Anthony: Jeg er ikke 100% afhængig af bilen i forhold til uddannelse, men du ved sikkert selv at den gør en hel del ting meget lettere og giver langt flere muligheder, ikke mindst når man har børn. (Ved godt det ikke holder som argument i banken).

    BoSol: Der er ikke noget at komme efter. (Jeg er tidligere plejebarn) –
    Havde jeg haft et andet valg havde jeg holdt mig langt væk fra banken.

    Ang. betaling for transport så gør jeg allerede dette når kollegaer kører med mig på arbejde, men det dækker kun lige benzin og giver en lille hjælp til forsikring.

    #136344
    AnonymForfatter

    I bund og grund ville jeg bare vide hvordan jeg står i forhold til at låne penge i banken. Jeg mener ikke selv min gæld er løbet løbsk overhovedet, selvom jeg da gerne ser min konto værre i plus. Det har selvfølgelig en del at sige at min økonomi i forvejen er stram da det mindste økonomiske udsving kan have konsekvenser.

    Men tror i, uden at lægge hovedet på blokken. At jeg har mulighed for at låne 15.000 til en bil, eller er 6.000 mere realistisk?
    Ingen tvivl om at 6.000 ville værre fornuftigt rent økonomisk, men jeg ser også på det med sikkerheds brillerne. Endnu bedre ville det selvfølgelig værre at benytte sig af offentlig transport, både hvad angår økonomi og sikkerhed, men så ryger friheden også. (ved godt hvad jeg burde gørre indtil jeg får råd til en ordentlig bil) ((tror jeg besvarede mit eget spørgsmål der…))

    #136354
    AnonymForfatter

    En ting jeg lige kom til at tænke på, har du en billig eller dyr forsikring på din bil. For nogle gange er det ligeså billigt med en ny lille bil, der ruller langt på literen, og har en billig forsikring, som en gammel bil.

    #136356
    AnonymForfatter

    Jeg har en gammel slæde af en opel vectra 2.0i fra 92. Den er ikke helt billig i forsikring og kører kun omk. 10 – 11 km. pr. liter.
    Jeg kunne nok spare en del penge ved at købe en billigere bil, men er det et argument banken kan bruge?

    #136362
    AnonymForfatter

    Ja, hvis de samlet set kan se at din økonomi bliver bedre, ved at du fik en ny bil der var mere økonomisk ville de helt klart gerne have du skiftede bil. Hvor mange kilometer kører du om året og hvor meget betaler du om året i forsikring?

    #136366
    AnonymForfatter

    Ca. 10.000km +/- det løse. Giver ca. 6500,- i forsikring om åretog 1600.- i halvårlig vægtafgift.

    #136368
    AnonymForfatter

    regnede lige ud at min bilkoster mig ca. 2600,- om mnd. inklusiv benzin.

    #136432
    AnonymForfatter

    Alene overskriften “låne lidt håndører" skurrer i ørerne. Jeg ville ikke låne ham 1 kr.

    #136444
    thsvForfatter

    De 2.600 kr. om måneden er det? :
    Forsikring (6.500 årligt)
    Vægtafgift (3.200 årligt)
    Benzin (ca. 750 kr- månedligt)
    Billån (ca. 1.000 kr månedligt)

    Hvad med reparationer, nye dæk og service?
    Har du regnet beløb til det med?

    #136450
    AnonymForfatter

    renecohrt:
    Tager hatten af for dit saglige indlæg. Nu er det heldigvis ikke dig der skal låne mig penge og banken træffer da heldigvis også deres valg på andet end folks ordvalg. Du har vist ikke for mange lys på lagkagen…

    thsv:
    Tæt på..

    Forsikring (6.500 årligt)
    Vægtafgift (3.200 årligt)
    Benzin (ca. 1.800 kr- månedligt) (fik jeg nævnt at min bil kører 10km/l)

    Reperatioener osv. er ikke regnet med da jeg har adgang til værksted med lift og selv kan lave alt. Selvfølgelig er der udgifter til reservedele, men de er ikke regnet med da det er en ukendt faktor. Alt afhængig af hvad der skulle gå i stykker kan det evt. anskaffes billigt ved en ophugger eller på e-bay. Jeg ved derfor ikke rigtig hvilket beløb jeg skulle regne med.

    #136454
    thsvForfatter

    “Ca. 10.000km +/- det løse. Giver ca. 6500,- i forsikring om åretog 1600.- i halvårlig vægtafgift."

    1.800 kr til benzin, det er ca. 200 liter hver måned, og ved 10 km/l svarer det 24.000 km årligt.
    Så dine oplysninger passer ikke helt sammen.
    Prøv at høre i din bank om et evt. lån til en lidt nyere, mindre bil, jo ikke så mange udgifter, når man selv kan reparere den.

    #136456
    AnonymForfatter

    Det har du ret i. Jeg har vist undervuderet mit kørsels behov en anelse der…

    Ja, der er ikke andet for. Jeg må ned og snakke med banken.

    Tak for vejledning.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.