SP opsparing

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89676
    AnonymForfatter

    Hej alle kloge hoveder

    Er der nogen der ved, hvordan det forholder sig med udbetaling af SP-opsparing, hvis man har flyttet den til sit pengeinstitut i sin tid?

    #136202
    AnonymForfatter

    foreløbig er intet vedtaget.

    har aldrig hørt/vidst at det var muligt at flytte SP’en til pengeinstitut.

    #136224
    AnonymForfatter

    Hvad jeg ved af, kan de fleste pengeinstitutter tage SP ordninger – jeg kender da til en del banker der tager SP opsparingen – og ligeldes pensionsselskaber

    MEN HVIS det hele bliver vedtaget, kan den udbetales fra 1/6 til 31/12 2009 – derefter er det formentligt slut

    Man betaler 35% i afgift til staten af de første 15.000 man har på SP’eren

    Gennemsnitsdanskeren har en saldo på kr. 15.000 som giver ca. 9.750 udbetalt

    #136226
    AnonymForfatter

    Alt efter ens alder har ATP automatisk placeret din SP i forskellige puljer. 2008 har de unge givet -35 % i afkast. Derudover er der også et tab på formentlig 25 % for 2009 indtil videre.

    #136436
    elkayaForfatter

    SP ordningen. Tabene er tilsyneladende store. Kan kun opfordre alle som ikke har strengt brug for pengene til andet end fest og farver, at de lader pengene forblive i SP. Der er mange indlæg på dette site som beskriver elitens overgreb mod menigmand. Dette er et godt eksempel.

    Først tager man pengene fra befolkningen fordi de har arbejdet hårdt og tjent mange penge. Så vælger man nogle investeringspuljer som befolkningen så kan vælge imellem eller blive placeret i. Så mangler staten penge pga. en finansiel krise som de skal finansiere med skatteydernes penge og så tillader man frigivelsen af denne pensions opsparing på trods af alle tidligere anbefalinger af nødvendigheden af mere privat pensions opsparing.

    Lad politikerne og de finansielle virksomheder ligge som de selv har redt til og lad pengene blive hvor de er eller om muligt flyt dem andre steder hen, hvor du mener at kunne få bedre betingelser end hos den nuværende administrator, ATP.

    Lad os eventuelt kræve af politikerne at midlerne ubeskattet skal kunne flyttes til andre eksisterende pensionsordninger, så man ikke skal betale administrations omkostninger flere forskellige steder.

    Giv politikerne en lærestreg og vis dem en gang for alle at vi som vælgere ikke længere vil finde os i deres søvngænger agtige skalten og valten med betroede midler efter deres eget for godt befindende.

    #136476
    AnonymForfatter

    Helt uenig. At dine SP penge har tabt værdi nu bør have lige præcist 0 inflydelse på din beslutning. Du skal trække dit SP bidrag op til 15.000 ud fordi:

    1) Beskatningen på 35% er næsten helt sikkert billigere end den vil blive ved udbetaling.

    2) Har du eksempelvis en kassekredit/forbrugslån vil de sparede renter ved nedbragt gæld være en bedre ‘investering’ end at lade dem være i SP ordningen.

    3) Hvis du betaler topskat vil dine penge have det bedre i en privat pensionsordning.

    4) Der er ingen garanti for at SP ordningen forbliver individuel fremover. Den har tidligere været en kollektiv ordning, og chancen for at en ny regering gør den kollektiv igen i løbet af de næste 30 år er i mine øjne relativt stor. Særligt når vi om 30 år ‘pludseligt’ opdager at det nuværende system er totalt uholdbart med den andel af befolkningen som ikke vil være i arbejde, og derfor må tage pengene fra ‘de rige pensionister’. Jeg er i hvert fald helt overbevist om at jeg aldrig kommer til at få 1 krone i folkepension.

    #136480
    AnonymForfatter

    Hej

    Den går ikke. Du skal hæve HELE SP-opsparingen – eller lade den stå. Bingo.

    #136482
    AnonymForfatter

    Sådan havde jeg faktisk ikke læst forslaget, men det kan godt se sådan ud. Det indrømmer jeg kan gøre en forskel i beslutningen. For mig selv har jeg dog under 15k stående, så de bliver helt sikkert hævet.

    #136484
    AnonymForfatter

    Hej Jesper

    Seneste rygter går på, at Socialdemokraterne – hvis de får noget at sige – vil lægge deres klamme hænder på SP-opsparingen.

    Ligegyldigt hvor løsagtigt rygtet er, er det nok til at jeg og mine hæver vor SP.

    Man forventer, at lovforslaget kommer for i slutningen af denne uge.

    #136492
    urso cinzaForfatter

    Rygter er gode, rygtet vil også vide, at S. Pind går på antabus. Tror man på rygter, tror man på alt.

    #136494
    urso cinzaForfatter

    Der er 2 slags SP medlemmer. Over og under 65. De over 65 kan altid hæve deres SP udfra den saldo, der var 3 mdr. før de fyldte 65. Var den under 15k, dengang, er det ligegyldigt, hvad kontoen viser ved hævning. Så er det minus 40%.(det bliver så lige nu til 35%.) Over, så er det udbetaling over 10 år. Og for disse medlemmer, er tabskontoen langt den mindste.Under 65; jo yngre man er, jo større er tabet. For begge parter gælder det, at det underskud, der er i afkastet, modsvares i de kommende (gode) års overskud, før der skal betales PAL skat, der pt. er på 15%. Hæver du pengene nu, fortabes retten til modsvar. Så finten for regeringen er, at få pengene ud af SP. 1. der går flere år inden et overskud, giver penge i statskassen. 2. Det tab slipper regeringen for nu og 3. får samtidig moms og afgifter af merforbruget. Mit råd er, har du virkelig brug for pengene til noget fornuftigt, så hæv, ellers tag chancen og lad pengene stå.
    (var der nogen, der sagde det er let fordøjeligt, det her?)

    #136512
    elkayaForfatter

    16. marts 2009 20:48 skriver Jesper:
    Helt uenig. At dine SP penge har tabt værdi nu bør have lige præcist 0 inflydelse på din beslutning. Du skal trække dit SP bidrag op til 15.000 ud fordi:
    1) Beskatningen på 35% er næsten helt sikkert billigere end den vil blive ved udbetaling.
    2) Har du eksempelvis en kassekredit/forbrugslån vil de sparede renter ved nedbragt gæld være en bedre ‘investering’ end at lade dem være i SP ordningen.
    3) Hvis du betaler topskat vil dine penge have det bedre i en privat pensionsordning.
    4) Der er ingen garanti for at SP ordningen forbliver individuel fremover. Den har tidligere været en kollektiv ordning, og chancen for at en ny regering gør den kollektiv igen i løbet af de næste 30 år er i mine øjne relativt stor. Særligt når vi om 30 år ‘pludseligt’ opdager at det nuværende system er totalt uholdbart med den andel af befolkningen som ikke vil være i arbejde, og derfor må tage pengene fra ‘de rige pensionister’. Jeg er i hvert fald helt overbevist om at jeg aldrig kommer til at få 1 krone i folkepension.

    Ad dit pkt.:

    1. Hvis man har 15.000 kroner stående i SP ordningen, så har man haft en bruttoindkomst på 300.000 kroner i perioden mellem 1998 og 2003. Den samlede skatteprocent af den indkomst ligger ikke over 35%, selvom du kun har skatteværdien af et personfradrag indregnet.
    Det er blår i øjene på skatteyderne at fokusere på de 35% og 50% beskatning ved udbetaling af SP midlerne her og nu. Det er regeringens lokkemad for at få dig til at gøre en fejldisponering, så regeringen kan få nogle ekstra skattekroner i statskassen til finansiering af diverse hjælpepakker til især den finansielle sektor.
    Med rettidig omhu kunne regeringen i stedet have lyttet til advarslerne siden 2003 og skærpet tilsynet med den finansielle sektor og eventuelt de danske regler for den finansielle sektors erhvervsudøvelse i stedet for at have udsultet finanstilsynets budgetter og nu lade borgerne betale for noget som langt de fleste ikke har haft nogen indflydelse på.

    2. Hvem kan som pensionist leve af renter sparet her og nu?

    3. Topskat eller ej, så er midlerne i SP ordningen placeret der ubeskattet. At private pensionsordninger skulle kunne få et bedre udbytte af mellem 50 og 65% af midlerne end ATP skulle kunne få ud af 100% af midlerne lyder lidet usandsynligt. Rådighedsbeløbet efter skat vil være mindre end anført ovenfor, da tabene på investeringerne også skal fratrækkes inden du får pengene i hånden. Da du er meget yngre end jeg vil du også have lidt de største tab. Der tales om tab helt op til 40% for de yngste indbetalere. I det tilfælde reduceres 15.000 kroner indbetalt til 5.850 kroner udbetalt efter realisering af kurstab og skat. Med mere end 30 år til pensionering skulle du gerne kunne vende dette tab til en gevinst.

    4.Ved næste valg kan vi som vælgere blot kræve af politikerne i både rød og blå stue at de forpligter sig til at holde “snitterne" fra vores midler i SP ordningen, således at beskatningen aldrig kan blive højere end den ville have været, hvis indkomsten ikke var blevet overført ubeskattet til SP ordningen.
    Det synes selvmodsigende at du vil hæve SP midlerne nu, når du iøvrigt ikke forventer at få folkepension.
    De mange rige pensionister som du forventer i fremtiden vil stadig have stemmeret og kan fravælge politikere, som vil beskatte deres indkomster hårdere end andres indkomster. Det politiske konsensus i en global verden er vel at skatten på arbejdsindkomster skal ned og ikke op som du forventer.

    17. marts 2009 11:06 skriver urso cinza
    Der er 2 slags SP medlemmer. Over og under 65. De over 65 kan altid hæve deres SP udfra den saldo, der var 3 mdr. før de fyldte 65. Var den under 15k, dengang, er det ligegyldigt, hvad kontoen viser ved hævning. Så er det minus 40%.(det bliver så lige nu til 35%.) Over, så er det udbetaling over 10 år. Og for disse medlemmer, er tabskontoen langt den mindste.Under 65; jo yngre man er, jo større er tabet. For begge parter gælder det, at det underskud, der er i afkastet, modsvares i de kommende (gode) års overskud, før der skal betales PAL skat, der pt. er på 15%. Hæver du pengene nu, fortabes retten til modsvar. Så finten for regeringen er, at få pengene ud af SP. 1. der går flere år inden et overskud, giver penge i statskassen. 2. Det tab slipper regeringen for nu og 3. får samtidig moms og afgifter af merforbruget. Mit råd er, har du virkelig brug for pengene til noget fornuftigt, så hæv, ellers tag chancen og lad pengene stå.
    (var der nogen, der sagde det er let fordøjeligt, det her?)

    citat slut

    Så Jesper og Hannibal, tænk Jer om en ekstra gang. Regeringens udspil er ikke til jeres fordel, men alene til fordel for statskassen her og nu, hvor riget fattes penge pga. politikernes elendige forvaltning til fordel for et grådigt finansmarked på bekostning af borgerne.

    #136520
    AnonymForfatter

    Hej elkaya

    Det er en fornøjelse at læse dine indlæg – altid saglige og særdeles velformulerede.

    Jeg – Hannibal – er fyldt 65 år og har stående i SP ca. kr. 25.000,-. Har fået udbetalt 1. års rate på noget over kr. 1.000,- efter skat, hvilket ikke kan mærkes i mit regnskab.

    Har tjekket med APT at jeg kan få resten af SP-beløbet udbetalt, hvis loven vedtages.

    Og ud skal de og bruges til noget ekstraordinært.

    Jesper er en ung mand og hans situation er noget anderledes end min, men jeg ville tilråde ham at få SP udbetalt og købe danske aktier – de er jo ved at nå bunden – og pleje dem godt og grundigt. Han har den fordel, at han har mange år at pleje dem i.

    De bedste hilsner fra

    Hannibal

    #136554
    elkayaForfatter

    Tak til Hannibal for indlæg den 17. marts 2009 19:12. Det er ikke mange roser som uddeles på denne og andre debatsider på Internettet. Desværre, for det er efter min overbevisning et unikt forum som alternativ til vælgerforeninger eller andre forsamlinger med henblik på at øve demokratisk indflydelse via debat, så vi som vælgere og forbrugere kan stille krav af fælles interesse til de beslutningstagere, som vi vælger til at repræsentere os i og uden for Folketinget.
    Arrogante og nedladende kommentarer er jo blot en nedbrydning af debatten som giver de højestråbende ukvemsord alt for megen plads.
    Vi er alle forligtet til at føre et sobert og etisk forsvarligt sprog på alle debatsider uagtet at nogle emner kan få temperamenterne til at gløde mere end andre.

    Mht. SP ordningen så er den rigtige beslutning aldeles individuel.

    jeg er 53 år og seneste SP saldo udgør ca. 35.000 kroner, som jeg allerhelst vil have flyttet ubeskattet over i en privat livrente som supplement til min private ratepension.

    Desværre giver politikerne os ikke muligheden for individuel disponerring over SP midlerne selvom de retteligt tilhører individet og ikke politikerne.
    Det kan vi som vælgere imidlertid forpligte politikerne i både rød og blå stue til ved at stille kravet herom ved næste valg i stedet for at overlade politikerne at sætte dagsordenen.

    Fuld individuel rådighed over hvorledes midlerne skal placeres og/eller anvendes. Hvis du vil have midlerne frigivet, så betal skatten som ville have været gældende, hvis ikke pengene var indgået i SP ordningen og ellers flyt midlerne derhen, hvor de tjener eget behov og ikke politikernes.

    Ja, det er jo aldeles krænkende at man i en alder af 65 år skal have lommepenge udbetalt fra egne midler, som staten har besluttet sig for at have råderet over for dig. Med de rater vil det tage mindst 8 år før du har fået dine midler udbetalt. Så hellere ét stort éngangs beløb her og nu som du kan gøre noget med for dig selv og dine her og nu.

    Jespers situation er i sig selv en helt tredje og helt forskellig fra din og min. Han vil få så lidt af sine 15.000 kroner udbetalt efter fradrag af realiseret kurstab og skat
    at han efter min mening hellere burde lade hele beløbet stå, få indhentet sit kurstab indtil pensionering og så i mellemtiden lade politikerne forstå gennem aktiv debat i vælgerforninger og lignende politiske fora at deres politiske indflydelse vil være kortvarig, hvis de fortsætter med at disponere over midlerne i strid med “ejerens" egne interesser og behov.

    Uanset om vi politisk hælder til rød eller blå stue, så kan vi vel alle være enige om at midlerne tilhører individet og at individet skal have ret til selvbestemmelse over egne midler.

    #136574
    AnonymForfatter

    Vil gerne tilslutte mig de rosende ord til elkaya – altid en fornøjelse at læse hans indlæg.

    Jeg er iøvrigt helt enig med ham, lad SP pengene stå hvor de er indtil ordningen får dødsstødet. Der vil det være mest sandsynligt at man kan flytte dem direkte over på en livrente eller tilsvarende.
    Demografien siger jo at der ikke bliver meget at rutte med på folkepension om 20-30 år.

    Den eneste situation jeg kan forestille mig hvor det vil være OK at hæve pengene er hvis du er i en gældsfælde (såsom en dyr kassekredit) som du ikke kan komme ud af uden håndørerne fra SP.

    Vores kære politikere er jo ret formatløse og tænker kun frem til næste valg så der bliver ikke megen hjælp fra den kant.

    Tænk jer om og følg elkaya i at lade dem stå i protest!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.