4% fast lån kontra 6% fast lån

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89614
    AnonymForfatter

    hej,
    jeg er i den heldige situation at min mand og jeg lige har købt et hus, men vi er førstegangskøbere, så vi er meget på bar bund hvad angår store lån…
    i huset vi har købt er der et fastforrentet 4% lån med 27,5 års løbetid. vores advokat og en revisor-ven siger begge atdet er et rigtig godt lån, og at det skal vi endelig overtage. vores bank derimod, siger at det er for risikabelt, da vi meget hurtigt vil kunne tabe 100.000 kr.
    jeg har ikke en klap forstand på real-kreditlån, men håbede på at kunne blive bare lidt klogere.
    vi har 2 børn, og der er masser af plads i huset, så vi regner med at blive boende de næste mange år (LÆS: 20-30 år)
    Det eksisterende lån er på restgæld: 1.085.647,obl. restgæld: 1.085.647 og kontantværdi: 974.405 jf. salgsopstillingen fra ejendomsmægleren.
    vil det være bedre for os at overtage dette lån, eller at lave et helt nyt 6% lån.
    og hvad hvis renten falder, så stiger kurserne og vil det så være mere fordelagtigt for os at overtage lånet?

    håber meget på svar fra proff’er, da jeg ikke helt stoler på bank-sælgeren

    hilsen dorte

    #135626
    AnonymForfatter

    Stol du på advokaten og revisoren – en bankmand/kvinde har ikke den ringeste forstand,
    kun at lave penge på dig og intet andet, jeg kender bankfolk der blev fyret fordi de ikke skabte nok omsætning !

    #135632
    thsvForfatter

    Ingan af lånene skal du op-/overtage.

    Optag derimod F1-lån, da renten er meget lavere.
    Om 1 år kan I så lægge om til fastforrentet lån, når renten på disse er faldet.

    4% lånet er kun aktuelt, hvis I ikke vil omlægge lånet, da det så er billigere end 6% lånet, men kurstabet er for stort.
    Din bankmand har altså ret.

    #135648
    AnonymForfatter

    arhhhh…
    nu er jeg endnu mere forvirret.
    jeg troede at det kostede for meget hvis vi tog f1 nu og så allerede om 1 år skal omlægge til fast. er der ikke for store omkostninger ved at konvertere?

    vi havde egentlig ikke tænkt på at skulle konvertere lånet, da jeg tænkte at 4% kunne vi beholde de næste 27 år, som er restløbetiden.

    jeg ville virkelig ønske at jeg forstod mig på alt dette her 🙂

    hvis vi vælger ikke at overtage 4% lånet, da det vil betyde kurstab på ca 100.000, vil det så betyde at sælger får kurstabet i stedet?, eller kan han indfri til billigere penge?

    #135652
    thsvForfatter

    Glem sælger lidt!

    Ved at overtage lånet. siger du ja tak til et lån med ca. 110.000 kr i kurstab.
    Hvis du ikke overtager 4% lånet til ca. 975.000 kr, skal du istedet optage et F1-lån på dette beløb.
    Ved 6% obl.lån er der osse et lille kurstab, mens der jo på det 4% lån er et stort kurstab, men selvfølgelig osse sparede omkostninger til at optage et et nyt lån.
    Hvis I ønsker at sove roligt og kende ydelsen på lånet de næste 27 år, så skal i overtage det 4 % lån, men hvis I tror på lavere lang rente om 1-2 år, så skal I optage F1-lån nu.

    6% obl.lånet er en slags helgardering, der giver høj ydelse, men osse sikrer jeres lån mod stigende rente.

    Rentebyrde på de 3 lån:
    4% obl. = 32.600 netto + 4.000 i ekstra kurstab/afdrag i snit om året (alle 27 år).
    6% obl. = 42.900 netto
    F1-lån (3,4%) = 25.500 netto (og altså 11.100 kr ekstra i afdrag det 1. år mod 4%)

    Hvis renten på F-1 lånet er lavere end 5,2% i geneemsnit de resterende 26 år er der tjent penge ved at vælge det istedet for 4%-lånet.

    Generelt set bør man altid vælge lån til kurs over 95, da kurstabet ellers bliver for stort.

    #135668
    AnonymForfatter

    det er meget simpelt… over tag 4% lånet og giv et bud på huset som min. ligger 110.000,-kr under udbud´s prisen, på den måde får du dækket kurs tabet af sælger, og ved hvad du skal af med de næste 27,5 år, og tro mig, hvis tiderne ænder sig gennem de næste 27,5 år så det med fordel kan op eller ned konventeres så kan du stadig det. vi skal jo allesammen lige huske på hvor hurtigt f1-renten har ænderet sig, bare fra november til nu, over 1% ned, men det kan også gå den anden vej lige så hurtigt.

    buttom line: hvis i ikke vil / kan / ved hvordan det fungere og “bare" vil ha en fast udgift at regne med de næste 27,5 år og måske hen ad vej sætte jer ind i det, så tag 4% lånet og få et kontant afslag i prisen på min. 110.000,-kr.

    #135674
    AnonymForfatter

    Hej Multivan

    Din idé med at give et bud på ejendommen svarende til kurstabet, er meget fornuftig, men Dorte HAR købt og du kan være helt sikker på, at hun har fået et afslag – idet der jo er advokat og revisor-ven involveret.

    Spørgsmål til Dorte: Har i fået et afslag og hvor stort?

    #135676
    AnonymForfatter

    hej,
    vi fik afslag på 70.000 i alt, men huset var lige sat 200.000 ned efter mægler-skift.
    så jeg synes selv at det er en god handel 🙂
    dvs. -15% i alt (incl. det afslag HOME allerede havde fået sælger til at gå med til)

    det er rigtig dejligt at der er så mange herinde der vil hjælpe os.
    men jeg tror jeg har misforstået noget, for nu har banken regnet på 4% lånet.
    og her tager banken ikke udgangspunkt i de 1.085.000, men derimod en hovedstol på 1.143.000???? betyder det at vi skal låne 1.143.000 i realkreditlånet, for at overtage et eksisterende lån der kun er ca 975.000 værd? så er det jo et kurstab på nærmere 150.000 end 100.000, eller er det mig der igen har misforstået noget?

    #135718
    AnonymForfatter

    Hej Dorte

    Jeg kan desværre ikke gennemskue din “nye" forhøjede hovedstol, men ved, at der er flere gode økonomer her i debatten, som kan hjælpe.

    #135722
    thsvForfatter

    Det er jo sådant set ligegyldigt, hvad obl.restgælden er!
    Du kan købe lånet af sælger for den pris, det vil koste ham at indfri lånet.
    Er Hovedstolen 1.143.000 kr afregnes denne til ca. kurs 90, hertil lægges så kurtage og indfrielsesgebyr:
    Kontantværdien af dette lån bør derfor ca. 1.030.350 kr.
    Du skal så betale overtagelsesgebyr på formentligt 1.000 kr.

    Men jeg ville som sagt optage Flex-lån istedet, og derved undgå kurstabet, og få en lavere rente.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.