Betale af på lån eller holde penge på fastrentekonto?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89613
    AnonymForfatter

    Hej alle

    Jeg har netop købt en andelslejlighed og har i den forbindelse et spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med.

    Jeg betalte selv 20 % af andelsværdien, så jeg har et lån på de resterende 80 %. Renten er 5,9 % p.a. pålydende (Eik bank).

    Jeg har 100.000 kr. stående på en fastrentekonto, som udløber i slutningen af juli. Renten der er 6,0 % (FIH Bank). Det koster 1 % i dekort at hæve pengene i utide.

    Umiddelbart ville jeg mene at det bedste kunne betale sig at holde pengene hos FIH bank fordi indlånsrenten er højere end udlånsrenten, og fordi jeg i så fald slipper for at betale dekort. Men så kommer rentefradraget jo ind i billedet. Jeg har ikke nok kendskab til reglerne til rentefradrag til at jeg kan bedømme hvad der er bedst.

    Hvad siger I?

    De bedste hilsner
    Peter

    #135600
    AnonymForfatter

    Jeg kan måske selv lave den konkrete udregning hvis nogle kan forklare mig hvad forholdet er mellem renteindtægter og renteudgifter når rentefradraget udregnes?

    Mvh. Peter

    #135624
    AnonymForfatter

    På SKAT.dk kan du til enhver tid lave en gratis beregning, der er gældende

    #135634
    thsvForfatter

    Det kan ikke betale sig at hæve de 100.000 kr nu!

    Går udfra, at du har en andelsprioritet, hvor du ved udløb kan indsætte de 100.000 + renter, hvorved salsoen på lånet nedbringes.
    Ligeledes er det rart at have en stødpude, hvis der f.eks. skal laves noget på lejligheden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.