udgifter ved at sidde i hus til 1,1 mill

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89611
    AnonymForfatter

    Mig og kæresten har for ikke så lang tid siden købt et dejligt hus sammen på 156m2 som kom til at koste os i alt 1,1 mill kr

    vi har så fået bankmanden til at sætte alle vores udgifter op for at se hvor meget vi skal betale i månden.. så ville gerne høre om der er noget som lyder helt urealistsk eller om vi betaler for meget til vore lån da det er vores første hus ved vi ikke hvor meget som er “normalt" at ha til sig selv når alt er betalt

    Udgifter:

    Ejd. skat: 3.500

    Antenneafg: 2.800

    Vand, Varme m.m: 24.000

    Krf.lån: 76.000

    Boliglån – anslået: 39.5000

    Licens: 2.100

    Fam. / indbofors: 2.000

    Ulykkefors: 2.800

    Fagf: 21.600

    I Alt: 174.300

    Pr. md: 14.525

    Så har vi alle vores andre udgifter som bilforsikring (vi har 2 biler som begge er betalt) og mobil og sådan noget som vi altid har betalt til som løber op i 2.500 pr. md cirka

    det er så udgifter for i alt: 17.025 pr md (Så har vi en fælles madkonto hvor vi i alt ligger 3.200kr over på om måneden)

    Vores lån er et 7% fast forrentet lån i kreditforeningen og banklån var på 8% da vi tog det.

    Har hørt en kollega på arbejde som også har købt hus til samme pris som vores bar 50km væk og de gir væsentlig mindre til deres udgifter om måneden..

    Undre mig tit over hvordan folk kan have råd til at sidde i ny hus og ny bil når vi sidder i hus til lidt over 1 mill og har ingen gæld andet end i huset.. har begge fuld tids arbejde med en løn på omkring de 150kr i timen (cirka udbetalt 14.000 hver om måneden)

    for når vi har betalt ind til det hele med madkonto så har vi betalt i alt 20.225 pr.md
    så har vi omkring 8000kr pr md til alt det andet.. og når der så en gang kommer børn på banen så blir der jo ikke mere i kassen 🙂

    Så vi kunne godt tænke os at få nogle som måske var lidt mere inde i det at ha hus og hvad udgifter det har da vi ikke syens vi har vildt mange penge til overs når alt er betalt til et hus som ikke koster mere end 1.1 mill.

    #135580
    AnonymForfatter

    Hej

    Du mangler ejendomsværdiskatten i dit regnskab!

    #135582
    AnonymForfatter

    Skulle da gerne være det første jeg har skrevet som er på 3.500 er det ikke..?

    #135584
    AnonymForfatter

    vores lån har vi taget sådan at vores kreditforenings lån er på 30 år hvor de 10 år er afdragsfri og så vores banklån er på 10år så vi får det betalt først af

    #135588
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Ejendomsskat og ejendomsværdiskat er IKKE det samme. Ejendomsværdiskatten er 1% af ejendomsvurderingen. Hvis denne er kr. 1.000.000 er ejendomsværdiskatten kr. 10.000. (Jeg går ikke ind på evt. reguleringer som følge af skattestop m.m.)

    Men du må da have en salgsopstilling, som du har købt efter og som udviser alle relevante udgifter, der vedrører ejendommen.

    #135590
    AnonymForfatter

    Hmm.. nå så der er mere som skal betales 🙂 der kan man bare se. vi har købt huset uden om ejendoms mægleren.. man den som ejede huset var meget syg så hans børn solgte huset til os.. ugen inden vi skulle skrive under døde manden som ejede huset så vi købte det egentlig som et dødsbo.

    Har efterføgende fået vurderet huset og det er vurderet til 1.250.000 så det må jo så være 10% af den pris ejendoms skatten lyder på

    Kunne godt tænke mig at høre om det er en normal ydelse vi betaler pr md for et hus til 1,1 mill cirka eller om der er noget som ser helt forkert ud..?

    Ved ikke om vores fastforentet afdragsfrie lån er det bedste vi kunne gøre eller om der er andre lån vi kunne kigge efter da vi muligvis skal til at lave noget mere i stand til sommer så vi kunne godt finde på at få vurderet huset op så vi kunne låne noget mere i kreditforeningen

    #135592
    AnonymForfatter

    Hej igen
    For lige at slutte ejendomsværdiskatten af. Den offentlige ejendomsvurdering har ikke noget som helst at gøre med en vurdering foretaget af en ejendomsmægler eller andre, men er en vurdering, der viser ejendomsværdi og grundværdi og man får tilsendt denne, ligesom f.eks. ejendomsskattebilletten. Tallene står også på ejendomsskattebilletten neden under Ejendommens beliggenhed, Matrikelbetegnelse.

    Her står ejendomsværdi og grundværdi.

    Ejendomsskatterne (som du omtaler) beregnes af grundværdien og ejendomsværdiskatten (jeg omtaler) beregnes af ejendomsværdien.

    Har du ikke en i familien, der kan hjælpe dig gennem papirjunglen – for det er svært, især for en førstegangskøber.

    #135602
    AnonymForfatter

    Har prøvet at forhøre mig rundt omkring og fortælle hvor meget vi sådan ligger ind til fællesbudget om måneden.. Somregl for vi altid at vide at de ikke kan forstå hvorfor vi skal ligge så meget ind til et hus som ikke har kostet mere. Det eneste som vi sådan set kan ha gjort forkert er det lån vi har taget som kan ændres da alle de andre tal jo som sådan ikke er noget vi styre.

    så var også mest det jeg ville høre om det var et rimelig beløb vi betaler. synes det er meget at betale næsten 80.000kr om året for et kreditforenignslån som vi kun betaler renter af de næste 10 år fordi så længe er den afdragsfri.

    Med hensyn til ejendomværdi skatten har jeg fundet ud af at den står til:

    Ejendomsværdi: 750.000

    Grundværdi: 141.400

    #135608
    MichaelForfatter

    Der mangler også husforsikring og renovation i budgettet.

    #135610
    HalliHalloForfatter

    Jespera:
    Du har fået din bankmand til at tælle eller lægge dine udgifter sammen, da du ikke forstår at andre har råd til mere end du har.

    Kunne du ikke selv have gjort det samme? Nu går jeg ud fra at du må betale ham for at gøre det for dig.

    Ejendomsværdiskatten er vel ikke nogen egentlig udgift man bliver præsenteret for, men bliver vel bare modregnet i ens skattebetaling hver måned, så det er vel rigtigt at den ikke skal figurere som en udgift, da den jo allerede er betalt når lønnen bliver udbetalt hver måned.

    Og hvorfor har andre et større forbrug end dig og kan tillade sig mere end dig?
    Jeg ved det ikke, men det kan der sikkert skrives store bøger om. Der er sikkert også nogen der har meget mindre end dig til rådighed.

    Og husk og vær tilfreds med det du har, du bliver som ikke lykkeligere af at køre i en større bil.

    #135614
    AnonymForfatter

    Nu oprettede jeg nu heller ikke det her indlæg for at brokke mig over at andre har flere penge end os og at vi ikke kan klare at sidde i et hus.. Vi klare os skam udemærket men var bar at høre om der var noget som så ud til at være helt galt med det regnestykke som jeg har sat op så vi kunne gå ud fra det.

    Skulle slet ikke opfattes som noget negativ men bar ren nysgerrighed for at blive lidt klogere på det øknomiske ved at have hus.. nu ved jeg fra andre at sådan noget som et hus lån kan svinge meget efter hvad for et man vælger. Så man kan jo godt komme i tvivl om man har valgt det rigtige

    HalliHallo: Jeg har ikke betalt min bankmand for at lægge vores udgifter sammen.. det var et hurtig cirka beløb vi satte ind til det hele for at se sådan cirka hvad vi skal betale over til vores budgetkonto.. er ingen af de tal som er udregnet præcis efter hvad det koster da dette var et dødsbo så vi har ikke nogle regnskaber på hvad den tidligere eger havde af udgifter.

    #135618
    AnonymForfatter

    Hvis du vil sammenligne ejendomsværdiskat, kan alle gå ind via OIS.dk og se hvad naboen betaler, du kan også se tidligere vurderinger og årstal for handlerne.

    Hvis du vil vide mere om din nabo eller andre er der Statstidende.dk der kan du søge i alle år på alt.

    Hvis du synes dine forsikringer er for dyre er der forsikringsguiden.dk og tidligere
    forsikringsluppen.dk

    Jeg lægger selv mit eget budget på alt via regneark, som du kan downloade gratis, hente i banken og på forsyningssiderne, søg selv via Google

    #135636
    thsvForfatter

    Udgifterne lyder da rigtige nok.

    Ejd.værdiskatten er jo ikke noget, der skal betales direkte, da det modregnes i din skat.

    Men det 7% lån, læg det om til variabelt forrentet lån.

    Er lånet på 900.000 kr er rente+bidrag ca. 68.000 kr årligt.
    Et F1- eller F2-lån til 3,4% koster kun ca. 36.000 kr.
    Der bliver altså 21.000 kr mere årligt netto til at afdrage på lånet, er det ikke en dyr forsikringspræmie at betale?

    #135646
    AnonymForfatter

    Tusind tak thsv. Er meger man skal til at sætte sig ind i når man er blevet hus ejer kan jeg se.. 🙂 vil jeg prøve at høre min bankmand om i næste uge nu når vi alligevel skal ha lagt vores lån om til et større, så er der da lidt penge ved at undersøge lidt om det inden hvad for et lån man skal gå efter

    #135988
    AnonymForfatter

    Fik mig nu taget sammen til at ringe til banken angående at vi gerne vil ligge vores lån om til et F1 lån og vi vil gerne ha vurderet huset efter vi har sat det i stand så vi kan få betalt vores banklån af.

    Har ikke hørt fra banken siden jeg snakkede med ham for en uge siden. Men i dag har vi så fået et brev fra dem om noget dokumentation vi skal skrive under på angående noget rådgivning om lån selvom det er et halvt år siden vi lavede det

    Er ikke vild med bar at skrive under på noget som jeg ikke helt er med på hvad er så ville da lige høre her inde om i kan hjælpe mig lidt.

    Der er nogle punkter hvor der står at vi godt ved at hvad risko er og sådan noget ved et lån.

    Men så er der et punkt som lyder: “Vi forventer at indfri/ekstraordinært afvikle lånet inden for de næste 3-10år og har fået oplyst, at de årlige omkostninger i procent, hvis vi indfrier lånet før tid"
    Hvad mener de lige med det..? har det noget at gøre med det lån vi vilt til at ligge om nu..?

    Så er der et andet punkt som lyder: “I forbindelse med rådgivningen er vi opmærksomme på, at privatlån kan udgøre et alternativ til det lån, som vi har indgået aftale om.

    Det valgte Boliglån 10.81% i årlige omkostninger.
    (ÅOP)

    Det alternative Privatlån har 14,93% i årlige omkostninger
    (ÅOP)

    Det forstår jeg slet ikke noget af rigtig..

    Kan godt være det bar er en standard formular de sender ud til alle som låner penge af banken.. Men man blir da lidt mistænksom efter at den kommer en uge efter at man lige har ringet til banken om at man gerne vil af med sin bankgæld..

    Kan selvfølgelig godt spørge banken men de åbner først mandag, så var da lidt nysgerrig om i kunne hjælpe mig lidt.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.