Råd vedr. huskøb

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89597
    AnonymForfatter

    Hejsa.

    Vi er 2 personer i hustanden.

    Hun tjener cirka 22.000,- brutto om måneden og har cirka 14.000,- udbetalt.

    Han tjener cirka 34.000,- brutto om måneden og har cirka 16.000,- udbetalt. Han har fri firmabil (Beskatningsværdi 290.000,-) og fri telefoni og internet.

    Samlet har de cirka 140.000,- i gæld i forbrugslån. Pt. ingen opsparing.

    Vi går og påtænker total sammenlægning af økonomi og måske at flytte væk fra lejebolig. Vil gerne have hus istedet.

    Men er det overhovedet muligt med huskøb, når vi kommer med en gæld på 140.000,- ?

    #135458
    HalliHalloForfatter

    Selvføglig er det da muligt at købe bolig selvom man har et mindre forbrugslån…..

    Men hvad siger jeres bank egentlig?

    Personlig ville jeg dog vente og få gælden ud af verden først. Jeres lille forbrugslån skulle I jo nok kunne få afviklet i løbet af højest 1 år.

    Og i mellemtiden er jeres ønskehus måske så også faldet i værdi, som alle regner med incl. undertegnede.

    #135462
    AnonymForfatter

    I må købe hus til 3 gange årsløn minus nuværende gæld, dvs. 1.876.000 DKK nok ikke ret meget hus, men sådan bliver i vurderet af bankerne/kreditforeningerne.

    #135464
    AnonymForfatter

    Tak for jeres svar 🙂

    Vi har endnu ikke snakket med nogle banker om det, da jeg gerne lige ville undersøge, om det overhovedet er muligt, inden jeg spørger i banken.

    Ja, det vil klart være det bedste at blive gældsfri først – ingen tvivl om det. Men vores nuværende lejelejlighed er desværre lidt lille, så vi står overfor at vi gerne vil flytte. Og der var det så at jeg tænkte, om det egentlig var muligt med køb, fremtfor leje.

    Har i nogle erfaringer med, hvilke banker der her kan anbefales?

    #135488
    thsvForfatter

    Lyder da absolut som en mulighed.
    Glem alt om de dumme tommelfinger-regler i jeres tilfælde, hvor der er firmabil.
    Læg istedet et fornuftigt budget, og start med at leve efter det, afsæt ca. 10.000 kr til øvrige udgifter (det såkaldte rådighedsbeløb). Når budgettet er lagt kan I ca. se, hvor meget der er til et hus, tror jeres økonomi bliver for stram til det.
    Men I kan formentlig få råd til et rækkehus istedet, hvor der ikke er så stor risiko for pludselige store udgifter.

    Held og lykke med (række)hus-købet

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.