Er det “normalt” at skylde så meget?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89595
    AnonymForfatter

    Jeg står og overvejer at låne 10.000 kr. i banken til en rejse. Det i sig selv er i min verden ikke så frygteligt ufornuftigt. Mit dilemma er bare, at jeg skylder næsten 50.000 kr. i forvejen.

    Jeg er næsten 23 år og har endnu ikke taget en uddannelse, så der kommer til at gå nogle år med SU, hvor jeg ikke kan afdrage særlig meget. Pt. afdrager jeg med 1.000 kr. i måneden.

    Er jeg helt skudt i hovedet hvis jeg låner yderligere 10.000, eller er det okay – når nu jeg virkelig gerne vil på den rejse? Jeg har jo ikke lyst til at skulle sidde og trille tommelfingre de næste mange år af mit liv, hvor jeg skal betale af på lånet. Men på den anden side vil jeg heller ikke sidde i evig gæld.
    Er det bare mig der tager for let på de 10.000 ekstra eller er der andre der ville være fristet til at gøre det samme?

    Det skal lige siges, at jeg stort set aldrig har været ude at rejse, og formentlig heller ikke kommer så meget til det fremover. Jeg brænder bare for at få set lidt af verden her og nu, inden jeg går i gang med studierne og SU’en…

    #135448
    AnonymForfatter

    Kik ind på Gæld.net og få et meget bedre svar !

    #135454
    NultopskatForfatter

    I min tid sparede man op før man begyndte at studere, og man gældsatte sig ikke INDEN studie, har du overvejet hvordan du vil klare dig for SU…?
    Det er svært nok uden gæld.

    #135456
    AnonymForfatter

    Jeg ved godt det ikke bliver nemt på SU, men gælden er der jo uanset hvad – den er først afviklet længe efter mit studie slutter. Men ja… Hver gang jeg ser tallet 50.000 for mig hælder jeg også til at droppe ideen…

    #135478
    AnonymForfatter

    God ide, drop ferien, og gå en tur med aviser eller andet i “ferie" tiden, så er der råd næste gang der er ferie…

    #135480
    AnonymForfatter

    Jeg ville også droppe ferien og så ville jeg begynde at spare op til den. Så kan du næste år tage på ferie med god samvittighed.

    Der sker ikke noget ved at vente – synes din holdning er en anelse skødesløs, hvilket kan sætte dig i endnu større gæld med tiden.

    Danmark er et dejligt land 😉

    #135486
    thsvForfatter

    Jeg ville tage på en cykeltur med telt i danmark i dit tilfælde.
    og så længe jeg havde gæld ville jeg gå med morgenaviser, og kun i weekenden.
    Der er 3 fordele:
    1) du tjener gode penge
    2) du får motion og frisk luft
    3) du undgår at bruge mange penge på en bytur, når du skal tidligt op.
    Dermed er dit hoved osse klarere, når der skal laves lektier i weekenden.

    Havde selv arbejde om lørdagen i studietiden, og det var da rart at tjene lidt penge selv, og møde andre end de med-studerende.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.