Fanget af gæld

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89590
    AnonymForfatter

    Jeg står med en større problemstilling som jeg ville høre om der evt. var nogle herinde der kunne råde mig igennem. Ved selvfølgelig godt at ingen kan løse mit problem, men kunne alligevel godt tænke mig at få lidt vejledning da jeg ikke selv råder over den store ekspertise indenfor området.
    I 2006 var jeg ejer af en ejerlejlighed, som jeg solgte til fordel for at kunne købe hus
    Salget var blevet godkendt af min bankrådgiver, og jeg gjorde denne opmærksom på at der efter salget ville være restgæld i form af banklånet. Dette var ifølge rådgiveren ikke noget problem, da restgælden blot kunne overføres til det nye boliglån. Dette fik jeg selvfølgelig at vide over telefonisk kontakt.
    Jeg fik solgt min lejlighed efter at have haft den til salg i knap en månede, og kontaktede herefter min rådgiver for at kunne få klarhed over hvilket prisleje jeg kunne købe hus i.
    Jeg blev så indkaldt til møde i banken dagen efter. Mødet gik bestemt ikke som jeg havde regnet med, da selvsamme rådgiver der havde givet grønt lys til salget pludselig nægtede at lade mig købe hus. Istedet skulle den resterende gæld (250.000kr) laves om til et forbrugslån. Dette kom selvfølgelig som noget af et chok for mig, og hvad værre var blev samtlige af mine konti spærret, til jeg havde underskrevet gældsbrevet. Jeg arbejdede på daværende tidspunkt 60km fra min bopæl, og da mine konti var spærret kunne jeg ikke længere tanke benzin på bilen, og blev derfor fyret fra mit arbejde da jeg ikke mødte op. Jeg måtte betale et indskud til den første og bedste lejlighed jeg kunne finde da jeg ellers ville stå uden tag over hovedet 3 uger efter at salget var gået igennem. Hele denne virak efterlod endnu en gæld på 40.000. Yderligere måtte jeg sælge min bil med et stort tab (60.000kr) da jeg stod uden arbejde og umuligt kunne betale afdragene på denne. Alt ialt løb lånet op i ca 350.000kr. Jeg fik tilsendt et gældsbrev til underskrift, og da mine konti var spærret var der ingen anden mulighed end at underskrive et gældsbrev på denne kæmpegæld med variabel rente (på daværende tidspunkt 9,5%). Jeg indgik en aftale med banken om at afdrage 4000kr i måneden, som jeg velvilligt har betalt siden.
    Jeg har netop fået årsopgørelse fra banken og kan se at renten nu er på 12,5%, hvilket giver en rentetilskrivning på 9900 pr kvartal,- Afdragene på 4000 i måneden giver derfor 2000kr i nedskrivning på selve lånet i kvartalet, og de resterende går direkte i bankens lommer i form af renter.
    Det skal siges at jeg efter den første episode skiftede til en anden bank, som dog ikke kunne overtage det store lån. Betalingerne til lånet bliver derfor overført direkte fra min nuværende bank til min gamle bank, og de har derfor ikke kontrol med min lønkonto.
    Jeg vil selvfølgelig gerne have lånet ud af verden, men har ikke mulighed for at afdrage yderligere i måneden da jeg også har familie at tænke på. Som det ser ud nu går det jo ualmindeligt mange år før dette er ude af verden.
    Er der nogle muligheder for at få banken til at ændre vilkårene i lånet, i form af lavere fast rente eller lign.? Er der andre måder man kan få afviklet dette lån på fornuftig vis? Som sagt vil jeg gerne betale min gæld, men det virker ikke som om banken er interesseret i at lade mig gøre dette.
    Bankens navn holder jeg for mig selv da jeg ikke er ude på at lave mudderkast, jeg vil dog bare gerne have nogen råd i den her sag.

    #135362
    AnonymForfatter

    Der er kun ringe muligheder for at du kan få ændret renten på dit forbrugslån. I lyset af den seneste tids kraftige rentestigninger, er 12,5% desvære gået hen og blevet en meget almindelig rente på et lån uden sikkerhed (det ligger måske endda i den billige ende).

    #135370
    AnonymForfatter

    Det er meget bedre at du foreligger dine spm til http:// gæld.net/

    #135372
    AnonymForfatter

    Det lyder fuldstændig vanvittigt det forløb du har været igennem.

    Forstår hverken dig eller dit pengeinstitut, hvorfor har det ingen dialog været?

    Det kan simpelthen ikke passe at du har siddet til møde i banken, fået spærret dine konti, ikke har penge til benzin og alligvel er gået fra mødet i banken uden at have fået det du skal bruge til den “daglige drift"…

    Mistede du dit arbejde pga. af det her? Havde du slet ingen muligheder for at skaffe penge til benzin i den periode det tog at få udarbejdet bankens dokumenter? – Hvorfor ringede du ikke til banken og bad dem frigive penge til benzin ?

    Hvad med mad ?

    Vil nødigt lyde alt for hård men mener ikke du kan tørre din situation af på banken. Det er ikke deres skyld at du har tabt penge på din lejlighed, hvorfor skulle du sælge den overhovedet ? Kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at et alm. pengeinstitut vil acceptere at du ligger tkr. 250 fra et tidligere gældsforhold oven i et kommende boliglån. Banken foretager en kreditvurdering ved køb af ejendom og der har du været insolvent, så deres beslutning om at du ikke skal købe hus er god nok.

    Hvilket prisniveau havde du egentlig selv forestillet dig at købe hus i? Alene afviklingen af tkr. 250 vil være et pænt beløb, så enten har du været meget højt lønnet -noget over gennemsnittet – eller også har du selv været meget urealistik omkring det hele.

    Hvad gør du nu ?

    Mener du fortsat at din tidligere bank er skyld i det her og at du blev lovet noget der ikke holder ? Så er dit næste skridt at gå til pengeinstitutankenævnet og starte en sag der.

    Kan ikke lade være med at tænke på din kommentar omkring afvikling af gælden – og de påløbene renter. Tror du det ville være anderledes hvis gælden var lagt oven i et boliglån? Tvivler meget stærkt på at du nogen steder ville kunne få det bevilget – skulle det lykkes ville der enten være 2 lån eller 1 stort lån med knækrente…

    Der er ikke andet at gøre end at afvikle gælden, tag et ekstra job og få den banket hurtigere ned.

    Træls – men sådan er det…..

    #135382
    AnonymForfatter

    Det er også fuldstændig vanvittig.

    Dialog omkring hvad?

    Det er fint du ikke tror mig, og det vil jeg så lade være op til dig. Jeg ved hvordan min situation er, så om du tror mig eller ikke gør, er jeg egentlig ret ligeglad med.
    Og ja, når man får sådan en besked smidt i hovedet som man absolut ikke havde regnet med, så er det måske ikke den helt store “kamplyst" man får når man sidder overfor en bankrådgiver og føler man intet kan gøre.

    Ja jeg mistede mit arbejde på grund af dette. Det er ikke alle arbejdsgivere der vil finde sig i at man ikke kommer på arbejde de følgende 14 dage fordi der ikke er styr på økonomien. Hvis jeg havde haft mulighed for at skaffe pengene, er det vel næsten selvsagt at jeg havde gjort det, det sidste man vil i sådan en situation er da at stå uden indkomst.

    Nu mener jeg bestemt heller ikke at jeg har prøvet at tørre noget som helst af på banken, tværtimod. Jeg mener blot at de delvist har en del af skylden for at min situation er som den er, eftersom det var en af deres rådgivere der godkendte boligsalget. Selvsagt havde jeg ikke solgt min bolig hvis der kom et forbrugslån af denne størrelse ud af det. Jeg solgte da jeg som tidligere skrevet ville have hus istedet, primært fordi jeg også har hund.
    Hvor langt din fantasi rækker skal jeg ikke kunne sige noget om, men situationen er nu stadig reel nok.

    Niveauet var ca. 200.000kr under det jeg solgte lejligheden for, og restgælden ville derfor have været den samme, til trods for selvfølgelig værdien af boligen ikke ville det før efter forbedringer.
    Min løn var også højere end gennemsnittet på daværende tidspunkt, dog kan jeg ikke rigtigt se hvad det har med mine spørgsmål at gøre?

    Igen får du det til at lyde som om jeg bebrejder banken det hele, hvilket ikke er korrekt. Havde jeg følt det var bankens skyld alene var der blevet en sag ud af det uden tvivl, men jeg er som sagt klar over at jeg selv bærer en del af skylden.

    Jeg starter i min tråd ud med at sige jeg ikke har den store viden om det her og søger derfor råd her. Så hvad jeg tror og forestiller mig har vel ikke rigtigt noget med det her at gøre?

    Som min sitation er nu har jeg fået købt hus, og har desuden en søn på knap et år.
    Jeg arbejder i forvejen 45t/u så skulle jeg dobbeltjobbe den ville jeg intet se til min familie. Yderligere forbyder min ansættelseskontrakt mig at have ekstrajobs.

    Jeg har dog stadig svært ved at se hvad det du har skrevet har med mine spørgsmål at gøre? Jeg gav blot informationerne om baggrunden for dette da jeg er klar over at spørgsmålet nok alligevel ville blive stillet før eller siden.

    #135384
    AnonymForfatter

    Er da på dine vegne glad for at du har fundet en løsning og har fået købt hus.

    Din retorik i det oprindelige indlæg er det jeg responderer på – ud over naturligvis indholdet.

    Det fremgår forholdsvis tydeligt at du mener banken har et stort ansvar for det der er sket – i det første indlæg. Til den del af det har du ingen sympati hos mig overhovedet.

    Som jeg skriver til dig er en løsning mere arbejde = højere indkomst eller vent med at købe huset.

    45 timers arbejdsuge er i Danmark over gennemsnittet. Sammenligner du med mange andre lande er det alm. Arbejder selv i perioder noget mere end det.

    Er på ingen måde ude på at svine dig til men for mig at se er dit oprindelige indlæg i kategorien – det er ikke min skyld….

    Vil til enhver tid fastholde at det aldrig kan være bankens skyld at du sælger med tab. Derimod bliver det deres problem når de står med en insolvent kunde. Din rådgiver har gjort noget forkert – tvivler dog på du får noget ud af at gå videre med det. Du har nemlig bevisbyrden og hvis du intet har skriftligt bliver det svært.

    Banken har lånt dig et stort beløb uden nogen reel sikkerhed – er de forpligtet til mere?

    Det er fortsat helt uforklarligt for mig hvordan din situation med mistet job, salg af bil med tab osv. kunne komme derud. Dog tager jeg hatten af for at du har fået vendt situationen.

    Skal vi lukke den her ?

    #135502
    AnonymForfatter

    Mschmidt:
    Jeg ville lige sige, at jeg har stor forståelse for din situation. Det er surt at havne i et økonomisk kaos, fordi man er uheldig og er omgivet af de forkerte mennesker. Her tænker jeg især på, at du fik mere gæld, fordi du mistede dit arbejde pga. manglende forståelse fra arbejdsgiveren siden. Min pointe er, at gæld ikke altid er 100% selvforskyldt, men forskellige omstændigheder gør, at man havner i det alligevel. Min situation minder om din, hvor jeg er havnet i en dum gæld på ca. 175.000 kr. Det er en længere historie, som jeg vil udelade her. Sidste lys i lagkagen er, at jeg mistede mit arbejde pga. Finanskrisen. Nu kan jeg ikke afdrage på gælden. Jeg skal leve for 1900 kr. om måneden og venter bare på at banken smækker kassen i.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.