Formel til renteberegning/restgæld

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89527
    AnonymForfatter

    Hej derude

    Jeg har et gældsbrev, som jeg skal finde ud af hvor meget der skyldes på.

    Lånet er givet i 2003 og der er hverken betalt afdrag eller renter. Hovedstolen er 80.000,-

    Renten er nationalbankens til enhver tid gældende diskonto + 3,5% med månedsvis tilskrivning (bagud)

    Hvordan beregnes gælden i dag?

    Jeg har set et andet indlæg, hvor “General Prier" opgiver en formel til at beregne renten på et stående lån. Mit eksempel adskiller sig ved at renten er variabel og at renterne ikke er betalt. Dvs. at der skal en ekstra detalje på med antal dage med hver enkelt rentesats og at gælden hele tiden bliver større pga. rentetilskrivning.

    Der er selvfølgelig den slaviske, men noget omfattende metode ved at beregne måned for måned – men der må være en nemmere måde, en formel. Hjælp! 🙂

    #134788
    thsvForfatter

    Sæt ind i et regneark, og beregn renten pr. dag, hvilken frekvens tilskrives renten med?
    3, 6 eller 12 måneder?
    Hvorfor spørger du ikke bare, hvad rentebeløbet er hos långiver?
    Gives der ikke et kontoudtog, hvorpå man kan se den tilskrevne rente.

    #134792
    AnonymForfatter

    Månedlig rentetilskrivning.

    Det er långiver, som har bedt mig om at finde ud af, hvor meget der skyldes. Det er et privat lån, så der findes ingen kontoudtog…

    #134796
    AnonymForfatter

    Først skal du ind i Nationalbank.dk og hente diskontoen, det ligger normalt i et regneark fra det år til dato du ønsker.

    Søg på Google og du finder massevis af regneark, netop til din brug. Jeg tror ovenikøbet der ligger et i min Excel-mappe der kan bruges, men du får det ikke 🙂

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.