Jyske Bank var helt tavse om halvvering af min kapitalpension!

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89519
    AnonymForfatter

    Ved et tilfælde opdagede jeg at min kapitalpension på omkring 600.000 pr. 1. januar var HALVERET – uden at have fået nogen form for besked – eller – som jeg forventede – i god tid at få en henvendelse fra banken om, at det så sort ud og jeg burde handle! Er det normalen?

    Ligeledes steg renten på et boliglån pludselig markant – opdagede JEG. Jyske Bank sender breve til mine børn om skoleskemaer og til mig om foto af migselv på Dankort – men et praj og en begrundelse for, at de satte renten op, havde banken ikke resourcer til!

    Er der nogle der har forklaring/lignende oplevelse. Specielt min Kapitalpensions (jeg er 56 år) halvvering har medført store bekymringer.

    #134664
    AnonymForfatter

    Godtnok ikke et svar til dig, men lidt om hvad pension er for noget !

    En bekendt af mig har 3 pensionspolicer i samme selskab, han skal til at gå på pension, selskabet skrev og foreslog ham at få de 2 udbetalt her og nu, vi gik igang med at lave nogle beregninger “23-skæringsår" hvilket betyder lever du mindre 88 år tjener du og længere taber du penge.

    Vi brugte til sammenligning hvad en enlig pensionist får med ældrecheck og ATP ca.
    160.816 kr. årligt. Der modregnes nemlig ret så kraftigt, i pensioner ved siden af !

    Hvad en ekspert svarede os:
    Selv om han ikke har brug for pengene vil det være bedre at investere dem selv på en højrentekonto, så er hovedstolen hjemme.
    Skulle han falde død om dagen efter kan han grine hele vejen til kapellet.

    #134666
    HalliHalloForfatter

    Banken annoncerer jo blot deres renteforhøjelser i dagspressen, da de ikke er pligtige til at sende dig et personligt brev hver gang.

    Hvad angår din kapitalpension: Du må da have lagt en strategi for placering af dine pensionsmidler med banken. Og hvis du har valgt puljer eller fonde med aktier, riskikofyldte erhvervsobligationer eller højrenteprodukter, så har faktisk alle investorer fået halveret deres formuer p.g.a. de store kursfald her i 2008.

    Har du så ikke haft gode afkast i årene 2004, 2005 og 2006, så det nogenlunde udligner sig??

    Men da du jo stadig er en ung mand på 56, så kan jeg love dig at om 10 år så har du igen 600.000 kr. stående på kontoen og måske allerede om 5 år, hvilket der jo af gode grunde ingen der ved.

    #134668
    HalliHalloForfatter

    Kan du ikke lige forklare lidt nærmere hvor du vil hen med dit indlæg, så man ikke skal gætte sig til hvad du men er?

    Jeg går ud fra at du taler om en ret fattig mand, der snart skal pensioneres og som har 3 mindre kapitalpensionskonti, og ikke har nogen ratepensionskonti, der jo altid skal beskattes med 60%, hvis de opgøres i utide eller ikke bliver udbetalt over mindst 10 år.

    Kapitalpensionen kan derimod konverteres til enten en ratepension eller livrente med løbende udbetalinger. Og hvad angår en livrente, så er det da rigtigt at det ikke kan betale sig at oprette sådan en, hvis ikke man regner med at blive ret så gammel, ligesom udbetalingerne bliver modregnet i beregningen af et evt. pensionstillæg fra det offentlige.

    #134670
    HalliHalloForfatter

    Mit spørgsmål var selvfølgelig rettet til BoSol

    #134672
    AnonymForfatter

    Hej Johs,jeg har selv været udsat for det samme,og har truet med at flytte min kapitalpension

    #134674
    onkelForfatter

    Det kommer jo meget an på hvilken aftale du har med banken.

    Fx. hvis du investere pengene selv, ja så kan du ikke regne med
    en meddelse fra dem.

    Hvis du er en puljeordning vil du typisk få oplysninger om hvordan det går
    2 – 4 gange om året (forudsat du ikke har fra bedt dig dette). Dette vil
    typisk være et std. skrivelse.

    Kun hvis du har haft en konkret aftale om at de kontakter dig løbende bør du
    undre dig.

    onkel

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.