Faldet for gældsfælden

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89516
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg er en ungmand på 26 år som er faldet for gældfælden. Jeg kom til københavn som 20 årig havde forhåbninger om at starte på en uddannelse. Jeg kom desværre ikke ind og fik istedet nogle ufaglærte jobs.

    I en periode kom jeg til at gå arbejdsløs, og havde brug for lidt ekstra til flytning med mere. Her ringer jeg til min bank (nordea) for at høre om jeg kunne få en kassekredit på 10.000kr. Jeg fornemmer lidt at bankernes hverdag så lidt anderledes ud dengang. Jeg havde egentlig forventet at skulle tale med min bankrådgiver, men det tog kun 2 min så havde telefondamen (Deres salgsafdelling) givet mig en kredit på 50.000kr.

    Idag ser det så ikke så godt ud længere, og jeg har til tider haft godt betalte jobs, men de har alle været på projekter. så min årsindtægt har aldrig været over 380.000.
    i snidt nok nærmere 290.000.

    Kreditten blev hurtigt brugt, og møllen har kørt således at jeg idag slylder 180.000 kr idag.

    JEg går idag arbejdsløs og afdrager 3500kr på lånet hver mdr.

    Ja, og nu har finanskrisen så fået taget i bankerne og ikke mindst dem der skylder bankerne penge. Fra den ene dag til den anden (føler jeg) gik banken fra at klappe i deres små hænder hvergang jeg igen havde overtrukket min konto, til at afslutte alt samarbejde. For et par mdr siden ringede min bank og sagde nu havde de lukket min budgetkonto, og så måtte jeg selv administrere mine udgifter indtægter. dette skyldes et overtræk på 1100kr på min budgetkonto. som iøvrigt ville blive dækket dagen efter.

    Nu har jeg så trådt ved siden af igen.(mener banken.) Da min økonomi har været lidt preset den sidste tid kunne jeg se at min konto ville komme i overtræk i 5 dage. pga de jo trækker til mit lån. Jeg kommer banken i forkøbet og skriver en mail at der kommer et midlertidigt overtræk, men pengene går ind i den her uge.
    Dette resulterede i at min bank ringede og sagde at jeg ikke kunne have visa electron mere. Og dette er helt uforståeligt for mig. Jeg har forsøgt at få oprettet en budgetkonto så banken trækker til lånet, da dette vil gøre at det er umuligt for mig at trække over, eller bruge penge der er mærket til faste udgifter, men dette nægter de.

    Her er mine spørgsmål så.?

    Må banken nægte mig et visa electron?, da man jo kun kan hæve penge man har indestående.
    Min bankrådgiver siger at jeg har brugt pengene over nettet og så gået ned og hævet dem bagefter. Dette er kan ikke lade sig gøre. hvis jeg har 500kr på min konto og bruger 200 kr på nettet. så kan jeg kun hæve de resterne 300. Og her taler vi sekundet efter.
    Betaler min tlfregning med det electronekort, og nu er jeg nødsaget til at finde et andet og dyre selskab.
    Har forsøgt at forklare min bankrådgiver at, uden mulighed for at bruge kortet på nettet, vil fordyrer min hverdag

    Jeg har også løbende fremlagt de planer(Og dokumenteret) jeg har om at tage til norge at arbejde. og uden electron kort, vil valutavekling i banken også spænde min økonomi yderligere. Det er somom banken prøver at skubbe mig udover kanten. Kan banken have nogen fordel i at jeg går personlig konkurs? Så som at de har brug for penge nu og her??

    næstegang min konto bliver overtrukket med 1 kr, sender de mig til inkasso.

    Er der nogen der kan forklare mig hvad dette indebære?

    Nå, men jeg håber på at få svar på nogle af mine spørgsmål, og vil tilbage til arbejdsøgningen.

    mvh jens

    ps, alle moralske mails, og hvor dum jeg har været vil pralle af på mig. Jeg ved jeg har fucket op, men arbejder på at komme ud af det.

    #134576
    AnonymForfatter

    Hej

    Hvis du ikke er pengeinstitutternes check- og kortmisbrugerregister, hvad det ikke tyder på, så kan du formentlig få et visa/electon i et andet pengeinstitut
    Prøv at gå ind i en anden bank og få en konto dér. Få dine indtægter overført til denne konto. Få en budgetkonto hos dem – og få opsat en automatisk overførsel til dine udlån i Nordea. Så kan du måske få lidt styr på tingene.

    Held og lykke med det.

    MVH/Nuser

    #134578
    AnonymForfatter

    Hej nuser,
    tak for svaret.

    for ca 8 mdr siden, så mine gældsposter således ud. kassekredit på 50.000 til en rente pa 8% og mit lån på 120.000 på 7.95%..
    Min kasskredit var overtrukket lidt , men banken ville ikke hjælpe med mindre det hele blev til et stort lån.. Smart nok da de nu tager 15.3% i renter af alt over 125.000kr. Og kan her husker at min bankrådgiver sagde at jeg kun måtte være kunde hos dem og ikke andre banker.. Er det lovligt og kan jeg evt have skrevet under på at jeg kun må benytte dem?

    Så længe jeg overholder mine forpligtelser(Hvilket er svært, men ladesiggørligt) Ser jeg det lidt som en groft metode.

    Tager man f.eks. et mobil abonnement, må det da anses for at være ulovligt at påtvinge kunden lignende forpligtigelser.. Fordi man køber mælk i netto er det vil ikke ensbetydende med at, man ikke må købe andre vare i Superbest? Eller?

    Nogen der ved hvad om banken kunne ha en fordel i, at lade mig gå til inkasso? De har vel hårdt brug for penge? hvis det sker, går staten så ind og betaler et beløb til banken?

    Det virker meget somom at de ikke vil have det til at fungere.

    Hvad med god bankskik, Er det normalt at banker låner 180.000 til unge uden uddannelse og nogen form for sikkerhed?

    Ved jeg har været idiot, at sætte min lid til bankrådgiveren.

    Ville bare ønske at den hårde kurs de ligger for dagen nu, var blevet gjort noget tidligere. Men må bare erkende at der skal bruges knofedt fra nu af.

    Hvad med personligkonkurs/ gældssanering? Er det overhvodet en mulighed.
    Går lidt og er bange for at bægeret måske flyderover, hvis ikke jeg snarest finder et job.

    Mvh Jens

    #134586
    AnonymForfatter

    Hvor får du penge fra nu ?

    Dagpenge (sats ?)
    Kontant hjælp (sats ?)

    Husleje ?
    Nogle aktiver ? (fladskærm, pc, bærbar, playstation, lækker mobil, hus, bil, møbler osv ?)

    Gældssanering: duer ikke for dumme gæld. :o)

    #134588
    AnonymForfatter

    husleje 2500kr
    dagpengesats. ca 9800 udbetalt.

    Aktiver ingen.

    mvh
    jens

    #134590
    AnonymForfatter

    Ja banken må godt tage dit electron kort igen, du kan jo få et hævekort i stedet.
    Så dæmper du også dit forbrug da du så ikke kan handle så meget uden at have kontanter med.

    9800 – 2500 husleje – 1000 el,vand,varme – 3000 mad – 500 tøj,mobil,internet, så er der goft sagt ca 2800 kr som du kan afdrage med, og så er alt sjovt væk.

    180.000/ 2800 = 62 måneder, vel og mærke uden renter. Tager vi ca 15 % i rente som vel er lidt normalt for “dyre" lån, ja så skal du godt nok til at finde et job og afbetale 6000 månedligt istedet over 5 år for at komme ud af det,

    Hæv pengene af en gang når du får løn hvis du tager til norge, så koster de jo max 30 kr i veksel gebyr.

    Inkasso, jo det er i første omgang lidt strengere firma der kommer så lidt flere udgifter på og betaler du ikke kommer det i fogedretten hvor du skal opgive dine aktiver osv. Møder du ikke op, bliver du hentet af politiet og kørt direkte derud !.

    #134602
    AnonymForfatter

    Det eneste bankerne er forpligtet til at tilbyde dig, jf. lovegivningen, er en nemkonto. Derudover kan de afvise at lade dig benytte alle andre produkter, inkl. noget så simpelt som netbank.

    #134626
    AnonymForfatter

    @extensa – Arbejder du i Nordea?

    Det lyder i hvertfald til, du gerne vil have at jeg hæver min mdr ydelse..
    Du svarer på spørgsmål, jeg ikke har stillet?

    Og som jeg skriver, så er min rente 7.95 op til de 125.000. Så 6000 om mdr de næste 5 år er da hvist mildt sagt lidt overdrevet.

    Som det ser ud nu er jeg færdig om ca 7 år med en ydelse på 3500/mdr

    Jeg vil da lige tilføje at det også er min plan at hæve ydelsen, når økonomien tiladder det.

    Men jeg prøver igen med mine spørgsmål.
    Kan en bank i disse tider drage fordel af at jeg evt går personlig konkurs og ryger til inkasso? Går staten ind og dækker noget af beløbet?

    @General prier. Tak for svaret

    #134630
    AnonymForfatter

    Hej Jlars, nej jeg arbejde ikke i bank, og har slet ikke noget med nordea at gøre.

    Du skrev du skyldte 180K væk, så har jeg bare regnet lidt for dig, og hvis du
    gerne vil ud af det inden for 5 år skal du afdrage ca 6000 måneden, eller bruge 10 år og afdrage ca 4000 kr pr måned.
    Ellers hvis der ingen løsning på problemet må de jo komme med deres inkasso sag, fogedret osv. Og så vil du blive erklæret insolvent, og hvad så ?
    Løsning 1 kræver job, og smal leve i 5-10 år, men så er du også clean.
    Løsning 2 kræver bare 50 års psyke.

    #134728
    AnonymForfatter

    @extensa

    Jammen du skal da også have tak fo at regner lidt på det, er nemli ikke selv så godt inde idet.

    Har du bare gået ud fra at jeg har det værste og dyreste produkt, eller har du brugt de oplysninger jeg er kommet med?

    Effektiv rente er fra dd. 0- 125.000 9.576% og alt over det er 15.308%

    I følge min netbak har jeg betalt min gæld med et afdrag på 3500kr fra d. 28/2-2009 til og med 31/08-2014..

    #134730
    AnonymForfatter

    Det lyder fair nok, så er det vel “bare" at finde pengene til de afdrag og bruge de små 6 år på at komme ud af det.

    Det med udregningen var bare sådan et slag på tasken, alt kan jo ændre sig. :o)

    #134736
    AnonymForfatter

    Hej JLars

    Ærgerligt at endnu en skulle erfare det på den hårde måde. Banken – i det her tilfælde Nordea – har dig lige hvor de gerne vil. Du skylder dem penge og der løber renter på!! Det kommer til at tjene deres bid af kagen på dig.

    Det positive er at du har en ret ok rente. Kun 7.95%. Hvis jeg var dig ville jeg være rigtigt glad for den del af samarbejdet!!

    Det svære er at du som kunde i banken ikke længere er banken en god kunde. Dvs. der er for mange små-problemer med dig som kunde – set fra bankens side. Banken er ikke interesseret i at du gør dit bedste – også selvom det nogle gange har svært ved at lykkes. De er KUN interesseret i at dit bedste lykkes – hver gang.

    Det har noget at gøre med at du har skiftet status som kunde i banken – fra en troværdig kunde til en utroværdig kunde. Bankens edb-system har nogle kryptiske små koder, der hjælper forskellige rådgivere til at mene det samme – uanset hvem af dem du taler med.

    Din troværdighed overfor banken handler om hvilken politik banken fører – dvs. hvor meget skylder gode bankkunder – hvor tit har kunden overtræk – hvornår beder kunden om at låne flere penge. Min personlige erfaring med Nordea er at banken er for stor til at være en lille privat kunde hos. De vil gerne have at du skylder dem så meget som muligt. Når du gør det, så er det svært at få det til at løbe rundt. Så bliver overtrækkene for hyppige, for store osv. Du skifter status til en utroværdig kunde. Du skal betale, uanset hvad. Du mister kreditkort (Visa/Dankort). Nu også dit debetkort (Visa Elektron). Så kan du få et hævekort til bankens automater. Du skal altid handle kontant i butikkerne. Du mister budgetkonto. Måske også PBS tilmeldingsmulighed. De plager ganske enkelt livet af dig med flere og flere mistede bankforretningsmuligheder.

    Men sandheden er den, at banken har dig lige hvor de vil have dig. Du er gået i gældsfælden! Nu “hjælper" de dig, til at din økonomi kan “overleve" og få det bedre. Samtidigt med at det er dem, der skal have alle pengene (og renterne, som er deres indtægtsgrundlag – husk at af alle dine regninger få banken dine penge først – automatisk!!).

    Det tog mig et stykke tid at regne ud at det er sådan det foregår. Jeg har selv været kunde i Nordea. Jeg har prøvet det. Derfor har jeg to gode råd:
    1) At kontakt med banken altid skal være besværlig og utålelig og aldrig føre til noget godt og rart for mig – det er som at have en dårlig og humørsyg kæreste. Det er bare en rigtig dårlig oplevelse!! Den slags forhold skal man have afsluttet. Problemet er at man sjældent er i stand til at komme nemt og hurtigt ud af det – og efter sådan en oplevelse er man jo ikke lige på toppen – så hvor får man en anden kæreste??
    2) Bankens “straf" af dine “overtrædelser" skal du faktisk opfatte som en hjælp. Ikke fordi det er sjovt – men helt ærligt – du sidder i fælden – du bliver nødt til at være bedre til det med penge end du har været hidtil – meget bedre – også meget bedre end det som banken er indstillet på at hjælpe dig med! Du vil kun have at du skal være god nok – til at lade være med at have overtræk og den slags. Men de ønsker aldrig at du holder op med at have lån! De ønsker altid du har lån og/eller kassekredit. Men kan du ikke selv finde ud af at undgå jævnlige overtræk mv. – så bliver du utroværdig og skifter status – så få du kun den kolde skulder og bøvl og besvær.

    Så efter lange skriverier … hvis du vil ud af fælden, så skal du ikke have hjælp hos banken – banken vil kun have at du bliver i fælden, men lader være med at sprælle over det. Hvis du ikke selv synes det er morsomt (ligesom med kæresten), så må du lægge en plan – en langsigt plan – og en plan der tager udgangspunkt i lige nu, men som kan række langt fremover.

    Det handler om at indse at der findes goder i livet, som samfundet Danmark sikre sine borgere. Dvs. alle kan se lidt tv, have en radio, bruge en mobil osv. Men det er faktisk rigtigt dyrt. Jeg håber at du har disse almindelige goder endnu. For så kan du spare dem væk. Det er faktisk almindeligt at det koster 300-500 kr. om måneden at se tv – det er inklusiv licens. Har du internet, kan du se om TDC stadig tilbyder en lillebitte forbindelse, der gør at man kan undgå licensen. TV er normalt et produkt man kan vælge fra. Man er ikke forpligtet til det!! (Film kan i øvrigt stadig ses på en computerskærm). Mobil telefon kan betales kontant. Man kan ændre sine forbrugsvaner hvad angår mobil – ring mindre, sms mere – brug din tid sammen med vennerne i stedet for i telefonen. Spis anderledes – billigere – og mere planlagt. Vælg nogle standard måltider til faste lave priser – sørg for at de er næringsrige nok – du får brug for det.

    Listen bliver kun længere fra min side, hvis du har lyst til mere af snakken.

    Hvad angår dine forpligtelser overfor Nordea. Du er kun pligtig til at betale dit lån hver måned (til tiden) og til ikke at bryde dine aftale med banken ved at lave et overtræk. (Hvert overtræk er i udgangspunktet et aftalebrud).

    Banken ønsker sig altid at du kun er kunde hos dem – så har de bedre styr på dig og dine penge – og de bliver mindre snydt. Når en kunde har flere banker, så ved banken, at du flytter rundt på det. Hvis du har gæld flytter du også rundt på gælden. Så bliver de nemmere snydt. Det kan de ikke lide. Derfor – kun den samme bank – men du kan gå i lige præcis det bank-suppermarked du har lyst til. Men det bliver nok svært, for de fleste banker gider ikke at have kunder der ønsker at flytte fordi de skylder for meget og klarer det for dårligt. Det er fordi at du ønsker at få et bedre bankforhold, men ikke en bedre økonomi. Så vi havner i den oprindelig problemstilling. Det er dig der skal lære noget nyt her – nemlig at få rigtigt godt styr på det med penge. – Også så du kan overleve de dårlige perioder (alle mennesker har en økonomi hvor der er tørkeperioder og overflodsperioder – alle).

    Håber det kan hjælpe dig.

    #134760
    AnonymForfatter

    Hej du som er i problemer med banken og pga at banken påstår at du har overtræk så vil de ikke engang give dig Visa elektron kordt.
    Jeg er ingenlunde bankekspert eller jurist. men banken kan til hver en tid nægte dig (som privatperson) en hvilken som helst anden service end lige net op en bankkonto.
    Det er meget svært for bankerne at nægte en privatperson en bankkonto. men de kan uden videre nægte dig alt andet. plastickordt, PBS, bankboks mm.
    De kan lukke for det hele, nægte dig alt uden begrundelse.
    Det forekommer mig at din bank prøver at presse dig ud. I følge dansk banklovgivning er det utroligt svært at slippe af med en uønsket kontohaver (privatperson) hved at opsige kontoen.
    Men banken kan hved at nægte alt samarbejde gøre livet så surt for en kontohaver at kunden flygter.
    hele dit indlæg lyder for mig som om banken simpelthen vil af med dig. Da de pga lovgivning ikke kan opsige din konto så giver de så dårlig service at du selv flygter til anden bank
    De venligste hilsner “Lukas"

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.