Hvordan er det nu med skattefradrag på ens lån?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89512
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg er igang med at finde ud af at oprette et lån på 150.000 (med tilbagebetaling på maks 3år) sammen med en bekendt for at starte et foto-ensemble og muligvis et webprojekt for koordinering og kontakt.
    Jeg synes jeg har fået godt nok styr på ÅOP beregninger til at kunne tage kontakt til banker, men én ting har jeg ikke helt gennemskuet endnu. Jeg har aldrig prøvet at tage lån før og rundt omkring på denne side ser jeg der er forskel på ÅOP før og efter skat.

    Nybegynder spørgsmål: Hvad er dette Skat-aspekt forbundet ved at tage lån? Hvad går det ud på og hvordan skal man forholde sig til det?

    #134530
    AnonymForfatter

    du kan trække 1/3 af dine renteudgifter fra i skat som reglerne er nu.

    bør ikke influere på dit bankvalg da det gælder alle mennesker i alle banker.

    #134544
    AnonymForfatter

    Tak skal du have. Det vil så sige at hvis renteudgiften på at låne 150.000 er omkring 15.000, så vil jeg skulle betale hele beløbet, men via skatten få et fradrag således at jeg reelt kun har betalt 10.000 ikke sandt?

    Uden egentlig forbindelse til ovenstående vil jeg også prøve at spørge hvordan vilkårene ligger for momsfri handel. Hvad skal være opfyldt? De butikker vi har kik på oplyser for det meste kun prisen excl. moms.

    #134582
    thsvForfatter

    Ikke korrekt!
    Du kan trække alle dine renteudgifter fra på selvangivelsen.
    Værdien af rentefradraget er ca. 33%.
    Dog gode muligheder for at fradraget falder til ca. 25% i værdi.

    #134596
    AnonymForfatter

    Tak thsv, men jeg håber ikke fradraget falder til 25%. Ville det ikke indebære at flere penge ville blive frosset i staten i modsætning til deres ønske om mere højkonjuktur?

    Jeg fandt svaret på mit andet spørgsmål (man skal være momsregistreret virksomhed):
    http://www.startvaekst.dk/momsregnsk_ivaerk
    Moms af investeringsgoder

    Investeringsgoder kan være maskiner, biler, inventar, fast ejendom m.m. Ved køb af investeringsgoder, skal du være opmærksom på, hvilken type fradragsret der gælder:

    * Du har fuld fradragsret, når godet alene skal anvendes til momspligtige aktiviteter
    * Du har delvis fradragsret, når godet skal bruges til både momspligtige og momsfrie aktiviteter eller private formål
    * Du har ingen fradragsret, når godet kun skal anvendes til formål, der ikke vedrører den momspligtige omsætning.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.