Hvilken bank?

Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
  • Indlæg
  • #134658
    AnonymForfatter

    Hej djinkx, hvis du har problemer med, at du bruger flere penge end du burde, kan du evt. oprette en lommepengekonto til dig selv. Det er helt almindeligt, at have en budgetkonto hvor alle de faste udgifter kan betales fra, men du kan lave en tilsvarende til dit eget forbrug. Hver uge, hver anden uge eller hver måned efter eget ønske kan du så få overført et fast beløb fra din lønkonto. Du laver så en aftale om, at få tilknyttet dit dankort til din lommepengekonto.
    På den måde ved du altid, at der kommer f.eks. 400kr. hver uge, som du må bruge på mad og hvad du ellers har behov for. Resten af dine penge har du selvfølgelig på budgetkonti til afbetaling af gæld samt alle de faste udgifter. Husk også at der skal opspares lidt penge til gaver og en ny computer.

    #134688
    AnonymForfatter

    Har fulgt debatten og kan virkerlig ikke forstå hvorfor du syntes det er okay at tale sådan til andre mennesker, det er jo ikk hans skyld danske bank ikke har kunne styre sine penge.

    Udover det så skal der som ung ikke før man sidder i en situation hvor man skylder mere end man får ind specielt hvis man får SU, mener du så man skal forbyde unge at flytte selvom det er nødvendigt, blot fordi de i en begrænset periode ikke får mere end latterlige 54000 før skat om året? Jeg vil gerne se dig klare dig for 4500 om måneden til alle udgifter inkl bolig.

    #134690
    AnonymForfatter

    Her er UFO inde på noget af det rigtige, når man har erkendt, at man ikke kan styre sin økonomi. Tag fx min søn, som er 26, får førtidspension, og alligevel har en opsparing (af pensionen) på 30.000 kr. Han har en forbrugskonto, en budgetkonto og en opsparingskonto. Han bruger ikke vældig mange penge i det daglige, til gengæld rejser han 2-3 gange om året, bor i en fin lejlighed og har de forbrugsgoder, han selv mener er han har behov for.
    Men mange unge af den generation mener jo, at det er deres ret at eje de ting (fx bil), som de andre har (også for lånte penge. – Ikke så sært at mange ender i forbrugsfælden.

    #134692
    AnonymForfatter

    Jamen tillykke til din førtidspensioneret søn på 26 !

    Vi andre erhvervsaktive boligejere har knap råd til at rejse en gang om året !

    #134694
    AnonymForfatter

    Sikke da noget vås det handler da om ens priotering ………

    #134716
    AnonymForfatter

    Jeg synes ikke jeg taler specielt grimt til spørgeren.

    Jeg siger bare i krystalklare termer, hvordan banken ser på ham som kundetype.

    Hvis man har en gæld på 180.000, ikke kan stille sikkerhed og kun har et rådighedsbeløb på 4.000 pr måned, så hænger han i forvejen i de yderste fingerspidser. Det er et ubestrideligt faktum, at banken må betragte ham som en sikkerhedsrisiko, og derfor ikke kan bevillige ham yderligere lån.

    Sådan forholder virkeligheden sig, og det har ikke noget at gøre med jeg “taler dårligt til andre mennesker". Sådan er verden skruet sammen.

    Det er squ da ikke bankens problem, at han har et lille rådighedsbeløb. Banken skal levere et godt afkast til deres aktionærer (hvad der i sandhed kniber for tiden). Banken skal låne ud til gode solide kunder, med god sandsynlighed for at de kan betale lånet tilbage. Banken skal ikke låne ud til kunderne fordi det er “synd de har så lidt". Man skal ikke agere socialkontor!

    Spørgerens gæld på 180.000 uden sikkerhed er klart et problem for banken. Gælden skal nuværende tidspunkt, hvor der er kapitalknaphed i banksektoren, klassificeres i en høj kategori (formentlig gr. 8-10 gæld) og tæller derfor tungt i bankens risikovægtede poster. Med andre ord. Kunden har stærkt forhøjet PD (probability of default) og kræver således et tungt træk på kapitalgrundlaget.

    Derfor er han i øjeblikket særdeles uattraktiv som kunde, og derfor vil banken ikke hælde flere penge i hovedet på ham. Det gælder ikke bare hans egen bank, Danske Bank. Hans kundetype er uønsket i alle danske banker.

    #134732
    AnonymForfatter

    dine og mine(bla. jyske bank) aktier har tabt værdi fordi bankerne og regeringen i de senere år, forblindet af grådighed, har opfordret os alle til at bruge løs og tilmed lånt os pengene til festen, jeg har ikke selv deltaget da jeg af natur er nærig når det kommer til bil, hus, computer og store fladskærme men det giver hverken dig eller mig ret til at råbe og pege finger af dem der er blevet snyd af netop bankerne. os der har tabt penge på aktier har først tabt pengene når vi indløser aktierne, så slæk op mester og ha` tålmodighed så får du nok dine penge tilbage (vi har vel alle selv købt den stol vi sidder i.
    m.v.h. Sømand

    #134734
    AnonymForfatter

    Helt ærligt, jeg peger ikke fingre. Jeg siger bare lige ud af posen til manden. Ved du hvad makker, du har fuldkommen urealistiske forventninger til hvad du kan opnå i din nuværende bank og hvilke muligheder du har for at skifte. Det er på ingen måde “at pege fingre", som du siger, når man gør opmærksom på at han som kundegruppe er meget meget lidt attraktiv for bankerne.

    Det har altid været sådan at kreditlinierne strammes kraftigt op i banksektoren, når man går ind i en hård recession. Derfor bliver folk med gæld “stavnsbundne" i deres nuværende bank til en høj rente. Der er ikke noget andet sted at gå hen, og der er typisk ikke mulighed for at forhøje gælden.

    Og må jeg så lige sige. Hvis banken kan se at din saldo samlet set viser at dit forbrug over de seneste 12 måneder er større end dine indtægter, eller at dit rådighedsbeløb er minimalt (i dette tilfælde 4.000 kr) – hvordan skal banken så realistisk kunne forvente at kunden kan betale endnu mere gæld tilbage ? Det hænger ganske enkelt ikke sammen, og derfor må låneansøgningen naturligvis afvises.

    #134864
    AnonymForfatter

    Så er det igen dokumenteret – Danske Bank er blandt landets billigste – jf. artikel fra epn.dk idag:

    Jyske Bank i Silkeborg er landets grådigste pengeinstitut, når det gælder gebyr. Den har langt højere gebyrer end konkurrenterne.

    Man betaler nemlig næsten tre gange mere i gebyrer i Jyske Bank end i de billigste banker, viser en opgørelse, Ekstra Bladet har foretaget blandt landets 12 største banker.

    Listen over gebyrglade banker har Alm. Brand Bank på andenpladsen, efterfulgt af Forstædernes Bank. Vestjysk Bank og Danske Bank tager de laveste gebyrer.

    Beregningsgrundlaget for Ekstra Bladets gebyrkåring er de ni standard-bankforbrugere, som hjemmesiden pengepriser.dk benytter.

    De ni forbrugertyper er opgjort efter alder, boligform, indkomst og et specifikt forbrug af bankens serviceydelser som Mastercard, netbank og personlig betjening ved kassen.

    #134878
    AnonymForfatter

    Nu er det altid med sådanne sammeligninger – at det lydder rigtigt godt når man ikke ved noget om forholdne og bare læser overskrifterne. Men det laves desværre at Journalsiter m.m. som ikke altid har styr på fakta eller hvad der er endnu værre – er ligeglade.

    I målingen sammenligner man pærer og bananer, fx er de anvendte rentesatser for Nordea og DB efter den seneste renteændring mens Jyske Banks er fra før idet de ændrede renten lidt senere. Det vil sige, at det er de nye satser, der anvendes for Nordea og Danske Bank og de “gamle" satser, der anvendes for Jyske Bank.

    Man har lagt forskellige produkter ind som ikke kan sammelignes fx. produkter med forsikring og uden. Eller priser som forudsætter visse forhold før prisen holder.

    Jeg vil anbefale folk altid at tage en snak med flere pengeinstitutter og få et tilbud og så vurdere derudfra hvad der er bedst og billigst og ikke læne sig op af disse målinger som mildest talt er lødige.

    #134882
    AnonymForfatter

    Uanset om man tager Jyske Banks før eller efterpriser, så står det rimeligt meget tilbage som et faktum, at banken er fuldkommen ublu på gebyrsiden.

    Ingen tvivl om Anders Dam er danmarks nye gebyrgrib.

    Danske Banks 24-7 koncept er faktisk rigtig godt og billigt, og hvis man ellers køber de øvrige produkter med omtanke, er Danske Bank så afgjort blandt de billigste banker i øjeblikket.

    Jeg forventer selv at skifte fra en lokalbank til Danske Bank i løbet af 2009.

    #134886
    thsvForfatter

    Helt enig, men indtil for ca. 3 år siden var Danske Bank blandt de værste med gebyrer!
    Vi kan vel takke blandt andet Skandiabanken, Basisbank og andre internet-banker for denne udvikling.

Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.