Gammel gæld

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Indlæg
  • #220902
    marlborgForfatter

    Hej Morsdreng.

    Takke for hurtigt svar.
    Så er der noget at arbejde med.

    #220914
    HalliHalloForfatter

    Held og lykke den 11.4., og husk at fortæl os herinde hvad der bliver besluttet.

    Kravet der desværre nok ikke forældet, for ellers går de jo ikke til retten, for det er ligesom at smide penge ud af vinduet.

    #221032
    marlborgForfatter

    Hej.
    Ja, så var jeg i fogedretten, og det bliv som i sagde de har styr på tingene. alt dokumentation var i orden.
    Men de var til at snakke med.

    Min gæld var 35,600 kr. ( hovedstol ) rente 10,000 kr. ( 3 års rente regel ) i alt 45,600 kr.
    forliget bliv, at jeg betaler 30,000 kr. en gangs beløb. + at de indberetter rente udgifter til skat.

    #221054
    HalliHalloForfatter

    Malborg

    Lidt sjov fogedretssag du har haft……..

    Rente ligeud 10.000 kr. svarer kun til en rente på godt 8%, altså ingen morarenter eller lignende f.eks advokat- og retsomkostninger.

    Jeg tror også du har misforstået noget, da din kreditor ikke indberetter renterne til skat, når der er tale om et nødlidende lån med eftergivelse.
    Det skal du selv klare med skat ved f.eks at sende det modtage materiale fra retten ind til dem eller selv regne ud hvor meget du nu kan trække fra. Ud fra dine tal ser det ud til at trække godt 6000 kr. fra i skat af de beregnede 10.000 kr.

    Men godt at du da havde 30.000 kr. klar til dem.

    #221058
    morsdrengForfatter

    Malborg har IKKE misforstået noget.

    Der findes banker der indberetter betalte renter også på misligholdte fordringer, når og hvis den bliver betalt. Renten i den aktuelle sag kaldes i nogle banker for “historiske renter", som der først er fradrag for når den bliver betalt. Tidligere kunne man faktisk aftale, at skyldners indbetaling forlods gik til dækning af den historiske rente, hvilket naturligvis reducerede dennes egenbetaling efter skat. Det kan man IKKE mere.

    Hvis der som her indgås en frivillig akkord, hvor skyldner indbetaler en mindre del af den samlede gæld, udgør renten samme %-sats af indbetalingen som den gør af det samlede opgjorte beløb inkl. rente. Da gælden her er på 45.600, hvoraf rente udgør 10.000 kr., eller 21,92%, vil også 21,92% af indbetalingen på 30.000kr. eller 6.576 kr. være rente, som banken indberetter når de 30.000kr. er betalt.

    #221068
    marlborgForfatter

    Hej.
    Ja, så fik deres penge 30,000 kr.
    Fik en mail i dag på at renten udgør 6,844 kr.

    #221076
    HalliHalloForfatter

    Ok, jeg vidste ikke at banken indberetter automatisk vedr. nødlidende lån, men de skal da vist så gøre opmærksom på at det er et sådant lån der er indberettet renter på.

    Det bemærkes, at der ikke indberettes renter automatisk ved en gældssanering, men er selvfølgelig også noget andet.

    Ud fra de tal der er oplyst, er renten 6576 kr., men renten er nok ikke ligeud 10.000 kr., så nok grunden til differencen.

    Men undrer mig stadig at du ikke havde fået en aftale i stand før fogedretten, når du nu havde stort set alle pengene.
    Jeg er sikker på, at du kunne have fået en bedre aftale ved at undgå retten og ikke mindst have sparet nogen omkostninger, men lad det nu ligge.

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.