hvad er jeres vurdering

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89494
    AnonymForfatter

    Har i dag fået brev om at vi – sammen med de 6000 andre Roskilde Bank kunder – er blevet sendt tilbage til skraldespandsselkabet fordi vores økonomi ikke er sund nok – og jeg forstår det sgu ikke helt og så vil jeg lige høre jeres vurdering af vores situation.

    Vores nuværende status er:
    Vi ejer vores hus som i september 08 blev vurderet til 4.2 mill
    Vi har et realkreditlån på 1 mio i dette hus
    Vi har en boligkredit på 650.000,- også i dette hus (til 5.5%)
    Vi har et forbandet aktielån på 500.000 (til 6.5)
    Vores samlede husstandsindkomst er 630.000 før skat
    Efter fradrag af vores forbrug, faste udgifter og lån-afbetaling har vi godt og vel 50-60.000,- om året i overskud.

    Det skal nævnes at vores situation mht indkomst er blevet markant bedre indenfor det sidste halve år, men vi havde da også tidligere et sammenhængende budget.

    Er der nogen som har et bud på hvorfor Nordea ikke gider have os som kunde?

    #134404
    AnonymForfatter

    nej men vi er desværre i samme situation og kan heller ikke se hvorfor

    #134406
    AnonymForfatter

    Hej Lidenom

    Vil du ikke nok uddybe hvad dette aktielån er?

    Er det Roskilde Bank, der har rådet jer til at låne kr. 500.000 til at købe bankens aktier for? eller hvad?

    #134410
    NultopskatForfatter

    Jamen det er da ganske simpelt, din gældsfaktor er ikke passende for Nordea.

    Samlet gæld 2,1 mill vil være passende såfremt din indtægt var over 700.000 kr/år
    (Samlet gæld < 3 x din årsindtægt)

    Heldigvis er det ikke alle banker, der ser så strengt på denne faktor, så prøv at spørge nogle andre banker, men glem de rene internet banker..

    Håber da at alle dine aktier ikke var Roskildebank, men at du også valgte at suplere med nogle andre.

    #134418
    AnonymForfatter

    Det vil sige at fordi 3×630.000 = 1.890.000 er mindre end vores samlede gæld på 2.150.000, så vil nordea ikke have noget med os at gøre på trods af at vi har en god stor friværdi og et gedigent overskud på vores budget?

    Jeg syntes det virker underligt og har på ingen måde fornemmelsen af at vi sidder for hårdt i det nu. Syntes i at vores situation er så uholdbar at en klog bank ville holde sig fra os?

    #134420
    AnonymForfatter

    Nårh ja – så skal vi lige huske at de 500.000 var til Roskilde Bank aktier – der var dyre lærepenge.

    #134438
    thsvForfatter

    Hus vurderet til 4,2 millioner.
    Samlet gæld under 2,2 millioner, altså ca. 50% af husets vurdering.
    Forstår slet ikke Nordea, men få dog al gælden lagt sammen som realkredit eller boligprioritet, ville ellers anbefale Nordea Kredit, der er klart billigst i bidrag ved 50% belåning.
    Jeres lån bør være:
    2,1 mill. realkredit
    100.000 kassekredit til lønindkomst og løbende udgifter.
    Et Obl.lån på 2,1 mill. vil stå i ca. 120K netto 1.år ved 5% eller 125K ved 6% (som nok må anbefales ligenu, da kursen på 5% kun er 93).

    Held og lykke med at finde en ny bank, jeg ville nok vælge en internet bank i jeres tilfælde, da du lyder som om du godt kan vejlede dig selv, og ikke behøver (mere hjælp) fra en bank-sælger.

    #134442
    NultopskatForfatter

    Når jeg skrev glem rene internet banker, er det fordi at disse efter min erfaring ser MEGET strengt på gældsfaktoren…De fleste Murstens banker, kan godt se at der er noget fornuftigt bag tallene.

    #134444
    thsvForfatter

    Jeg mener ikke gældsfaktoren er afgørende her, hvis bare lånene ligger i ejendommen, som så er belånt væsentlig under 60% af vurderingen.

    Var da meget værre, hvis huset kun var 2,1 mill. værd og gælden på ca. 2,2 million, så var der ingen sikkerhed for det aktielån!

    Lidendon skal da bare få onlagt sin gæld, så skal alle banker da med glæde tage imod ham.

    Ydelsen på et fastforrentet realkreditlån er jo kun ca. 10.000 kr netto om måneden, med en hustandsindkomst over 600.000 burde det kunne hænge sammen.

    Men åbenbart ikke i fordels-minus banken. 😉

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.