Mikrolån til bla. andet Afrika

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • pollemisForfatter
    Indlæg
  • #89473
    pollemisForfatter

    Hej
    Nogen af jer der kender myc4.com hvor man kan låne penge til Afrika til en forrentning på helt op til 20% tror jeg. Er det noget der er penge I eller kan man risikere ikke at få sin investerede kapital tilbage. Findes der en tilsvarende side som ovenstående bare på dansk?

    #134270
    AnonymForfatter

    Jeg undrer mig over at INGEN HVIDE MENNESKER handler der og hvorfor tror du, alt om Africa er svindel og humbug….

    #134274
    AnonymForfatter

    Til Bosol:

    Undersøg tingene inden du udtaler dig (og gerne uden dine racistiske undertoner)!!!

    Til fjensenDK:

    Mikrolån til bæredygtige projekter i Afrika er faktisk en god forretning – med ganske få tab.
    MyC4 er en dansk ide – Læs mere på nedenstående adresse:

    http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2007/12/24/090645.htm

    #134286
    AnonymForfatter

    hej

    Min bank Middelfart sparekasse havde indbudt folk til at komme og høre og evt. invisterer i ovenstående. Desværre har jeg ikke rigtig noget at invistere, men det er en mega god ting er jeg sikke på. Hjælp til selvhjælp! Er helt enig

    #134288
    EmerpusForfatter

    Jeg har investeret på MyC4 i 6-7 mdr. år og har foreløbig 100.000 kr. fordelt på ca. 80 mikrolån til en gennemsnitlig rente på 14,6%. Derfra skal trækkes dage som ikke giver rente indtil lånet udbetales, vekselomkostninger og evt. tab på lån som ikke bliver fuldt tilbagebetalt. Desuden løber du en valutarisiko, da lånene typisk udbetales og tilbagebetales i lokal valuta som omregnes til Euro.

    Indtil videre går det dog så godt, at jeg forventer at få et afkast på 10-11% alt i alt, men det kræver at man ser sig for og formår at placere sine penge i de lån som giver de højeste renter. Samtidig er det vigtigt at man spreder sin risiko på tilpas mange lån, så man er mindre følsom over for tab (indtil videre har jeg ikke selv haft afskrivninger på tab, men der er nogle som er bagud med betalingerne, så man skal nok kalkulere med et par procent). Gør man det, er det absolut muligt at få et fint afkast, men 20% er efter min erfaring urealistisk.

    Samtidig er det en investering i kampen mod fattigdom, og det er det der efter min mening gør det genialt, så jeg kan varmt anbefale MyC4. Selv hvis du kun investerer for din egen vindings skyld, kan det være en fin investering, men det kræver, som så meget andet, at du tænker dig om og jævnligt er på udkig efter de bedste lån at investere i.

    #135358
    AnonymForfatter

    Fint med Myc4’s idealistiske vision/formål med formidling af mikrolån.
    Jeg tænker dog på hvor stor en del af kapitalindskudene, der går til administration, når > 23 skal aflønnes, og har kontorer på en “dyr adresse", Fredikriksholms Kanal??
    Kan nogle oplyse herom.

    M.k.h.
    Scorpio

    #135366
    AnonymForfatter

    Myc4 får så vidt jeg husker en procentdel i administrationsgebyr i forbindelse med at man låner pengene. Hvor stor en procentdel kan jeg ikke lige sige. Herudover har Danida støttet dem i opstartsfasen.

    Rent principielt kan udviklinghjælp gives på mange måder. Man kan støtte Mellemfolkeligt samvirke/Røde Køre eller andre NGO’er.

    MYC4 er egentlig bare endnu et alternativ måde at give udviklingshjælp på – med den option at man kan tjene på det – hvis man ellers får en høj nok rente i forhold til valutakurstabet og de tab som jo vil komme fordi der er nogle der ikke kan tilbagebetale.

    #135394
    AnonymForfatter

    Man kan jo gå ind og se på MyC4.com og se hvad låntageren skal betale for sit lån. Eksempelvis:

    https://www.myc4.com/Portal/WebForms/Opportunities/ViewOpportunity.aspx?OpportunityId=4738

    Total Amount: €2,247 (Issued in: Local Currency)
    Wanted Interest Rate: 17.00% p.a.
    Current Interest Rate: 13.18% p.a.
    Transaction Cost: 27.02%
    Total cost for Business: 40.21% (APR) / €410.19
    Payback Period: 12 months

    Låntageren kommer til at betale langt mere end hvad investorerne byder ind med. Bl.a. skal der også betales til den lokale udlåner, der sikrer skal vurdere hvem der skal have lånene. Men det åbner op for, at de i det hele taget kan låne, og så kan man jo håbe på, at det med tiden bliver billigere for dem.

    Jeg synes det lyder som en rigtig god ide, og har derfor netop åbnet en konto for at støtte med lån i Afrika. Jeg indskyder ikke mere, end jeg er villig til at betale i støtte. Hvis pengene kommer tilbage, kan man blive ved med at geninvestere dem og skabe bedre mulighed for vækst rundt omkring i Afrika for mange mennesker.

    #135446
    AnonymForfatter

    Man kan læse lidt om hvilket begrænsede afkast man kan forvente i denne tråd:
    https://myc4.com/Portal/WebForms/Forum/DisplayForumPost.aspx?ForumPostId=6563&page=1

    #135450
    AnonymForfatter

    Hej dig som vil låne penge ud til fatige i Africa til 20% pa.
    drop det!!!! for himlens skyld drop det!!!!
    Hvis du vil låne ud til ulande (kun mulighed for en beskeden rente til dig) så gør det igennem en bank som “Oikos Bank" De har hovedkontor i århus og de har en filial i Skindergade i København.

    Jeg hved fra talrige rejser i ulande at de har fået øjnene op for at tage lån fra rige vestelendinge. du ser højest højest sandsynligt aldrig en øre du selv låner ud.

    Mikrofinans ( stifteren af en stor mikrofinans organisation fik nobels Fredspris) som du kan støtte igenem oikos bank er en god måde at hjælpe dem i ulande på hved at give dem kredit.
    Du kan lave en rentefri opsparingskonto men også lave en opsparingskonto med en lav rente. Der er fuld statsgaranti for dit indskud i oikos bank efter gældende regler.

    Og iøvrigt så oikos bank er topprofesionelle, de låner ud til fatige i ulande igenem et system så tilbagebetalingen er så godt som sikret. Faktisk er tilbage betalingsprocenten bedre end i f.eks Danmark.

    men hvis du selv låner pengene ud (genem en hjemmeside på nettet eller hved selv at tage til afrika) så er det som at sende sit kreditkordtnummer og pinkode til “Prins Simpbuka i Nigia. du mister hver en øre. og ingen statsgaranti til at refundere dit tab.
    MVH Peter from hell

    #138912
    EmerpusForfatter

    Jeg synes lige jeg vil lave en opfølgning til mit tidligere indlæg, da situationen ikke længere er så optimistisk som jeg tidligere beskrev. Det ser ud til at antallet at lån som er ikke bliver tilbagebetalt er steget kraftigt den senere tid, og jeg har således selv måttet indkassere tab på 4 af de lån jeg har investeret i, indtil videre. Som tingene står p.t. har jeg derfor et lille underskud på foretagenet for 2009. Medregner man renterne jeg fik i 2008, har jeg dog stadig et meget beskedent plus, men hvis udviklingen fortsætter, er det også hurtigt væk. Jeg vil derfor indskrænke min anbefaling til, at man kun investerer på MyC4 for at hjælpe. Hvis målet er at tjene penge, skal man nok se andre steder hen, hvor afkastet bedre står mål med risikoen.

    Det bekymerer også, at da jeg begyndte at investere, reklamerede MyC4 med statistikkerne for rettige betalinger og defaults (lån som ikke bliver tilbagebetalt). Nu er disse tal ikke længere at finde (jeg har kan i hvert fald ikke kunnet se dem nogen steder i et stykke tid). Det giver sig selv, at det går ud over gennemsigtigheden og dermed troværdigheden til Myc4, hvilket jeg synes jeg synd, da jeg stadig har stor sympati for ideen.

    #138914
    AnonymForfatter

    Der har også været noget debat på MYC4 om at formidlerne og MYC4 selv, tager deres betaling før investorerne får deres indskud tilbage.

    #139206
    AnonymForfatter

    Ja, det har vist sig sværere end som så, må man sige. Der er måske heller ikke noget at sige til at en så pludselig interesse og kapital til rådighed for mikrolån afføder en vis overophedning og sløsethed ift samarbejdspartnerne. De lokale institutioner er slet ikke gearet til at myc4 lige pludselig kommer med multi-millionen

    Jeg har selv været i Andelskassen Oikos http://www.oikos.dk i mange år. De lån der formidles derigennem bygger på længerevarende partnerskaber. Oikos fungerer som en almindelig bank, men overskuddet går til d.3.verden.

    Det er da cool nok

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.