Rente på boliglån : 9,5% pr 1.1. 2009 –

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89463
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg vil høre om der er nogen som kan give mig et godt råd mht til vores rente på et boliglån.

    Vi har købt en lejlighed i maj 2008 og har i den forbindelse optaget et boliglån på knap 500.000. Det svarer ca til de 20% som man jo ikke kan låne i realkreditten.
    Den eneste kontante indskud vi selv har opsparet til boligen var udbetalingen til boligen.

    Jeg kan se i mine dokumenterne at vi tilbage i maj fik en rente på 8,25% og denne er så siden blevet reguleret pga rentestigninger, således at den ved årskiftet var på 9,5%.

    Da vi optag boliglånet i banken fik vi ikke forhandlet om rentesatsen og jeg synes nu at det virker som en stor fejl. Er 9,5% ikke alt for meget ?

    Jeg har skrevet til min bankrådgiver og bedt om en rentenedsættelse og tilføjet at vi vil kigge efter alternative låneudbydere såfremt dette ikke er muligt.

    Er der nogen som kan fortælle mig om 9,5% pr 1.1.2009 på et boliglån er for højt og hvad jeg evt burde kunne få den ned på (jeg har danske bank)

    Det kan tilføjes at jeg og min kæreste sidder i relativt sikre job og begge har en videregående uddannelse, så jeg synes umiddelbart ikke at risikoen for at vi ikke kan betale lånet tilbage er så stor.

    jeg håber der er nogle som kan give mig et råd 🙂

    #134166
    CorellForfatter

    Vi har Nordea Prioritet og har en rente på nuværende tidspunkt på 7.45%

    Den er lige blevet nedsat i forbindelse med nationalbankens nedsættelse.

    Da den var på sit højeste her engang før jul var den på 8.75 mener jeg det var.

    Så 9.5% er i den grad højt, ville jeg mene!

    #134168
    AnonymForfatter

    Jeg vil også give Corell ret. Din rente er alt for høj. Jeg har et lån her (godt nok på en andel) men på 6,9%.
    En hurtig søgning i mybanker.dk’s rente sammenligner siger også at du kan få en rente noget lavere end det du har danskebank opererer med f.eks. en rente på 4,89%—7,19% ifølge siden…

    #134170
    thsvForfatter

    Klip fra Danske Bank:
    “Renter
    Renten er variabel, og satserne er for tiden

    8,00-11,00 procent i årlig rente "

    Jeres rente er således helt normal, og mon ikke den er blevet nedsat til 8,75% nu?

    Ser ud til, at Swedbank tilbyder det billigste boliglån mellem 80 og 90% finansiering, og kun i forbindelse med finansiering via BRF, suk.

    Tror du skal være glad for den rente, så længe vi har finanskrise.

    Eikbanks rente er pt. 7,2% med kun ml. 80 og 95%

    #134174
    AnonymForfatter

    Tak for jeres råd

    Jeg har godt nok set at Danske bank officelt opererer med en rente på helt op til 11%. Så på den baggrund skal man måske være tilfreds. jeg mener dog stadig at min rentesats er temmelig og jeg føler mig “overpriced" pga min fejl da vi indgik lånet og hvor jeg ikke forhandlede renten. Jge vil næsten formode at man altdi vil kunne score lidt ved at handle om renten og evt kigge på andre muligheder,

    Men så er spørgsmålet vel om det vil være muligt at finde en alternativ bank som kan (og vil i disse tider) finansiere boliglånet. Jeg har på fornemmelse at Danske bank ikke just er prisførende.

    #134184
    MichaelForfatter

    Vær opmærksom på, at priserne på lejligheder generelt er faldet siden maj 2008. Går I til en anden bank kan det derfor ske, at banken vurderer lejligheden skal belånes op til måske 105% hvilket ikke ligefrem gavner den rente I vil kunne få. 9,5% er måske i overkanten, men ikke voldsomt som markedet er lige nu. Prøv blot at gå til nogle andre banker – det er trods alt gratis, men umiddelbart tvivler jeg på at I vil blive tilbudt en markant lavere rente. Dertil skulle jeres belåning formentlig ligge lidt lavere (måske max. 90% af nuværende vurdering).

    #134186
    AnonymForfatter

    Hej Rene

    Vi har også Danske Bank. Vores rente på boliglånet lyder på 8% og renten på vores Danske Prioritet er på 4,5%, da den er bundet direkte op på Nationalbankens rente plus et tillæg.

    Jeg har været ude og undersøge markedet, da vi ikke var tilfredse med at Danske Bank ligesom mange andre banker har brugt de seneste rentenedsættelser til at udvide rentemarginalen.

    Vi må dog konstatere, at Danske Bank er særdeles konkurrencedygtige på deres boligfinansering og vi kunne ikke finde det billigere.

    Du har ikke bankens laveste rentesats, som en anden også skriver, så tage et møde med din rådigver og se om du ikke kan presse din rente ned til omkring 8%.

    Mvh.
    Rune

    #134188
    thsvForfatter

    Vores Skandia-boligprioritet undergår jer lige netop med 4,35% (og burde være 3,65% ifølge pantebrevet). Har hørt om kun 1,2% i tillæg i Danske Bank.
    Boliglånet kan Eik bank jo gøre billigere, og mon ikke trådstarter kan få de 8% ved et møde (telefonopkald) med sin bankrådgiver.

    #134194
    AnonymForfatter

    Mange tak for de gode råd og info.

    Bare lige for at være helt sikker har jeg følgende tillægsspørgsmål:

    De ca 8% i rente som i mener jeg burde kunne få tilbudt hos Danske Bank, snakker vi så om den helt aktuelle rente (d.d.)? jeg ved faktisk ikke hvad min rentesats er lige p.t. da jeg trods alt formoder at danske bank har sænket rentensiden nytår hvor min var på 9,5% (så min rente er nok på ca 9% nu).

    jeg antager at hun skriver til mig, at renten skam også er sænket siden 1.1.2009 til 9% (eller ca deromkring). Men det skal jeg altså ikke være tilfreds med og forsøge at benchmarke min rente til 8% ?

    Er det rigtig forstået ?

    Og EIK bank, kender jeg slet ikke, så dem må jeg undersøge 🙂

    #134196
    AnonymForfatter

    Man kan aldrig sammenligne prioritetslån (som er belåning af boligens værdi indenfor 80%) og almindelige boliglån i banken (som er belåning af værdien mellem 80-110% af bolingens værdi)

    Boliglån har næsten altid en 2-4% højere rente end prioritetslån i banken.

    Som eksempel kan jeg nævne at Danske Banks rente på Prioritet+ er 4,80% – 7,00% mens Danske Bank tager 8,00% – 11,00% på en boligkredit.

    #134198
    AnonymForfatter

    Hej Rene

    Ja, det er pr. dags dato, at renten er 8%, så det skal du gå efter.

    General. Selvfølgelig kan du ikke sammenligne Prioritet og boliglån, da forskellen er præcis som du forklarer.

    #134510
    AnonymForfatter

    Hej ReneL

    Fik du presset din rente på boliglån ned?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.