Omlægning?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • coxweliForfatter
    Indlæg
  • #89445
    coxweliForfatter

    Hej

    Jeg har et F1 afdragsfrit lån hos BRF Kredit, som jeg nu vil begynde at betale afdrag på.
    Kan det betale sig p.g.a. den nu lavere rente i forhold til 5,18% ved refinansieringen i december 2008 at lægge lånet helt om?
    Restgælden er kr. 932.000

    #133928
    thsvForfatter

    Nej!

    Ved omlægning skal du betale den højere rente som kurstab (højere kurs ved indfrielsen end ved refinansiering)

    #133940
    coxweliForfatter

    ok, tak for dit svar. ikke at jeg har forstået det 100%, men jeg har da forstået at det ikke kan betale sig for mig.

    #134012
    AnonymForfatter

    Når du indfrier et flekslån sker det altid til kurs 100.

    #134016
    AnonymForfatter

    Når du indfrier et flekslån er det ikke kun når det udløber ellers er det vel mere end kurs 100. Eller har jeg slet ikke forstået det ret?
    Håber meget at få mit spørgsmål besvaret. Har du forøvrigt været glad ved det flekslån. Står selv og overvejer et etårigt flekslån, da jeg har fået regnet på, at jeg kan spare 19.000 kr. netto selvfølgelig skal der betales renter af et flekslån og derfor bliver det så 10.000 årligt i besparelse.

    Jeg er godt nok noget nervøs med det flekslån, mange fraråder det på det kraftigste? Er det så farligt?

    #134018
    coxweliForfatter

    Jeps, er meget glad for det. Selvfølgelig er det lidt dyrere i år (5,18%) end det har været tidligere. Jeg tror om man er til flekslån eller ej kommer an på personen. Jeg er nok den lidt mere risikovillige type, mens en forsigtig akademiker nok aldrig ville vælge flekslån.

    Selvfølgelig skal man også regne ind i sit budget at renten kan stige (voldsomt), men gør man det så ser jeg ikke noget problem.

    #134026
    AnonymForfatter

    hej

    vil det sige, at hvis din økonomi var sårbar ville du klart fravælge flekslån 1årigt f.eks. Hvis renten stiger voldsomt hvordan vil du regne på at dit budget/rådighedsbeløb skulle bære det. Det kan være svært om det bliver 5% eller 10% hvordan garderer du dig? Glæder mig til et svar, det er mega spændende dette emne.

    #134028
    coxweliForfatter

    ja, lige præcis, jeg har lagt budgettet efter af den variable rente max er 7%.
    Skulle den evt. stige mere så tager vi det til den tid.
    I de sidste mange år burde renten have været højere i DK, men blev holdt nede af renterne i EU og USA, pga. svigtende økonomier. Nu er der behov for en lav rente og det giver mig troen på at flex også er det rigtige i et godt stykke tid endnu.

    #134042
    thsvForfatter

    Ønsker et link til denne oplysning!

    Obligationer bag et Flekslån er inkonverterbare, så der skal købes obligationer svarende til obl.restgælden. Derved tabes ca. 1,6 kurspoint: 98,9->100,5.
    Der skal altså betales merkurs eller difference-renter.
    Flekslån kan kun indfris til kurs 100 i forbindelse med refinansieringen i december.
    Så kun en ide at omlægge sit F1-lån, hvis man ønsker en anden lånetype, f.eks. F3 eller F5.

    Er afdragsfriheden ikke en slags klippekort, hvor man vælger et år ad gangen?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.