Rentesats boliglån i banken

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89437
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Jeg har lavet en lille øvelse m.h.t vores boliglån som gør mig lidt i tvivl om lånet er konkurrencedygtigt. Lånet blev optaget i 2005 da diskontoen var 2,25% og dengang fik jeg en rente på omkring 4% forhandlet på plads. Efterhånden som renten er steget og faldet er renten på mit boliglån nu klatret op på 8% mens diskontoen blot er på 2,75% pt.
    D.v.s difference er klatret fra 1,75% til 5,25% på ganske få år. Kan dette være rimeligt selv med den nuværende finanskrise i baghovedet ?
    Det irriterer mig at banken gentagne gange har sat renten op med den fulde rente-ændring fra Nationalbanken men når man har sat ned så er det sket med kun delvis nedsættelse.

    Er 8% i rente på et boliglån konkurrencedygtigt ? Så vidt jeg husker har vi ovenikøbet kautionist på lånet så det er nærmest så sikkert som penge i banken.

    Som bonusinfo kan oplyses at boliglånet dækker dele af de sidste 20% som ikke kan belånes med realkreditlån. Der er ikke pant i boligen og lånet er ikke tinglyst. Lånet er på ca. 5% af boligens værdi og ligger altså klart indenfor boligens værdi.

    Mvh

    Mini-investor

    #133836
    LMAForfatter

    Først og fremmest. En kautionist er bestemt ikke det samme som risikofrit udlån, næsten tværtimod.

    Med hensyn til prisen vurderes denne ganske fair, idet der egentlig er tale om et blanko lån. Ingen pant i boligen, og alene sikret ved en tvivlsom kaution.

    Sammenlign eventuelt med andre “forbrugslån" på siden her.

    #133846
    AnonymForfatter

    Hejsa,
    Jeg synes jo kautionen gør lånet risikofrit da det er svigerfar som er kunde i samme bank, samme afdeling som har kautioneret.
    Derfor vil jeg nødigt sammenligne med et “forbrugslån".
    Men hvad siger I til rente-differencen /marginalen som er gået fra 1,75% til 5,25% på bare 3 år ? Kan banken være det bekendt ?
    I de 3 år der er gået er det halvdelen af lånet blevet tilbagebetalt i langt større tempo end den oprindelige løbetid.

    Mvh

    Mini-investor

    #133850
    AnonymForfatter

    du har ved din tilstedeværelse i banken afgjort at banken godt kan være det bekendt – enten har hele markedet øget marginalen i perioden eller også har du ikke været generet nok til at kigge andetsteds – der er ikke banktvang i DK.

    kautionist – svigerfar eller ej – efterlader ikke banken uden risiko.. lånet er i praksis blanko og bør sammenlignes med lignende privatlån/forbrugslån.

    #133854
    AnonymForfatter

    Hej Torben,
    Naturligvis er der ikke banktvang i DK og vælger man ikke at reagere på eventuelle renteforhøjelser så accepterer man dem.
    Du rører dog måske ved kernen i det hele, om hele markedet har øget rentemarginalen eller ej. Når jeg kigger på de boliglån (ja jeg sammenligner altså fortsat mit “usikre" kautionist-lån med et boliglån) så virker de 8% til at være nogenlunde konkurrencedygtigt hvorimod de 4% jeg startede ud med var et rigtig godt tilbud den gang.
    Uanset har jeg rettet henvendelse til banken og bedt om en forklaring samt et bedre tilbud så nu må vi se hvad de siger.
    Hvis jeg skal tro de to som indtil videre har besvaret mit spørgsmål skal jeg pænt takke ja til de 8% da det jo faktisk er en ret god rente for et totalt “usikkert" forbrugslån.

    Mvh

    Mini-investor

    #133856
    AnonymForfatter

    Jeg tilslutter mig dem der finger 8% nogenlunde tilfredsstillende isoleret set.

    #133860
    thsvForfatter

    Eik banks rente på et tinglyst boliglån er pt. 7,95%, men nedsættes jo nok snart med de 0,75%.
    Renten på et blankolån er pt. 10,6%.
    Så dine 8% er absolut en ok rente.
    Kan du ikke overtale banken til en kassekredit istedet, da du så får bedre renter af dit indestående?

    Hvordan med din bolig?
    Måske der kan optages tillægslån i den indenfor de 80 % i ny vurdering?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.