Andelsboligkredit

Viser 3 indlæg - 31 til 33 (af 33 i alt)
  • Indlæg
  • #135916
    AnonymForfatter

    Jeg er også kunde i Arb.Landsbank og har været rigtig forvirret over at fx Nat. bank nedsætter renten mens ALB forhøjer den pga marginalrenten.
    Men det der er mest forvirrende for mig var at månedlige afdrag er uændret.
    Jeg har andelsprioritetslån, vi afdrager med 10300 månedlig.
    Renten er pt 6,35% mens afdrag er uændret siden sommeren sidste år.
    Lån er taget med afviklingsperiode på 30 år.
    På mit spørgsmål hvorfor er månedlige afdrag uændret fik jeg svar at den er lidt forhøjet men det er godt for mig, fordi dette nedsætter afdragsperioden. Jeg tror at dette skyldes at de vil gerne have en pude mellem rigtige afdrag og afdrag med en skønnet højere rente. På den måde undgår de at lave arbejde forbundet med regulering af afdrag til flere kunder og de får også deres penge hurtige end man har aftalt.
    Bankrådgiver har sagt til mig at med nuværende rente vil jeg være gældsfri om 25 år og ikke om 30 år. De har også sagt til mig som til Aben at vi kan forhandle igen afdrag om 10 år.
    Dette er jeg ikke så tilfreds med fordi dette var ikke aftalt og jeg vil kunne godt have lidt mere under vingerne.
    På den anden side det er også dårlig i forbindelse med renteloft.
    De 2 % beregner banken på nuværende afdrag på 10300 og ikke på den rigtige lavere afdrag.
    Dvs jeg kommer til at betale mere i ydelsen med renteloft end jeg skulle.

    #135926
    AnonymForfatter

    Afdrager du med 10300 kr. eller er beløbet inkl. renteudgifter?

    Den måde jeg har forstået det på er, at man indgår en aftale med banken på baggrund af den rentesats, der på det givne tidspunkt er. I mit tilfælde var det 6,75%. Stiger/falder renten i løbet af 10 år, så ændres ydelsen derefter. Her tænkes altså at den gennemsnitlige renteforskel i forhold til udgangspunktet i en 10-årig periode er forskellig fra 0 %.
    Dvs. hvis renten gennemsnitlig er højrere/lavere end udgangspunktet, så stiger/falder ydelsen. Det ligger en frit for, om man vil betale mere af end aftalt.

    Praktisk set så forlænger banken (indtil ydelsen skal genforhandles) tilbagebetalingsperioden. Derfor er ydelsen “fastfrosset", lånets løbetid bliver forlænget/forkortet.

    #135946
    AnonymForfatter

    Min månedlige ydelse er på 10300 dvs inkl. afdrag + rente. Det var ikke min ønske at tilbagebetalingsperioden er forkortet fra 30 til 25 år.
    Selvfølgelig at det er godt hvis man har råd til det. Men da det ikke har været aftalt finder jeg det dårlig af banken at bare fastasatte ydelsen som de vil.
    Anden ting er at de ikke følger Nat. banken rente som de påstår. Fx deres rente er pt. på
    6,35% mens så sent som i går hørte vi at Nationalbanken sænkede den toneangivende rente med 0,75 procentpoint fra de nuværende tre procent til 2,25 procent. Men så siger ALB at det er pga marginalrente.
    Tredje ting er hvis man vil have renteloft så beregner de den ud fra tibagebetalingsperioden på 25 og ikke 30 år I min tilfælde) så betaler man mere fordi de de ganger 10300 kr. med 0,30 % tror jeg at de sagde det. Dvs man betaler mere for at beskytte sig mod store rentestigninger end hvis fx ydeslen er på 9500 x 0,30%.
    Jeg taler med en anden bank, måske med Nordea og prøver at understrege en princip: hvis jeg har var. rente så forventer jeg at betale var. månedlige ydelsen.
    hilsen

Viser 3 indlæg - 31 til 33 (af 33 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.