Andelsboligkredit

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 33 i alt)
  • Indlæg
  • #134268
    AnonymForfatter

    Ja en stabil rente er det man ønsker.

    Men forstår bare ikke princippet med, at en variabel rente ikke vil have indflydelse på dagligdagen, men at de derimod bare forlænger tilbagebetalingstiden.

    Er det mig der er helt gal på den, og snakker vi fastforrentet lån nu?

    Er rente med loft ikke en mulighed?

    Mvh

    Morten

    #134308
    AnonymForfatter

    Ydelsen skal ikke fastlægges fra år til år. I den aftale jeg har indgået, ligger ydelse fast i 10 år. Renten får lov til at gå op og ned. Nu er den som sagt ca. 1 %-point lavere end da jeg indgik aftalen. Ydelsen er det samme. Også da renten steg til 8,0 %-point i november.

    Ydelsen skal så genforhandles i 2018. Har renten gennemsnitligt været højere alle 10 år, ja, så sættes ydelsen op, har den derimod været lavere, kan ydelsen evt. sættes ned.

    Så jeg har ikke behov for at vide, hvad renten er de næste 5 år, så længe jeg ved, hvad ydelsen er.

    #134312
    thsvForfatter

    Tal os tage et tal eksempel:

    Lån på 500.000
    Aftalt ydelse 48.000 årligt eller 4.000 om måneden.
    år 1: rente 8%, renter altså 40.000 og dermed kun 8.000 i afdrag.
    år 2 ny restgæld 492.000, rentesats 6%, renter lidt under 30.000, afdrag derfor 18.000.
    år 3 ny restgæld 474.000, finanskrise, rentesats 10%, remnter derfor 47.400 og kun 600 i afdrag.
    Samme ydelse, men forskellige afdrag.

    #134384
    AnonymForfatter

    Ja mht. renten, så er det i Arbejdernes Landsbank også muligt at ligge et loft på. Den er på 2 % over den pålydende rente.

    #134468
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Har netop oprettet et nyt emne, vedr. valg af låneform.

    Forstår dog ikke, hvordan nogle herinde kan få 5,75% i rente.

    Snakkede med Arb. Landsbank i går, og de sagde at de IKKE var gået med nationalbanken med i rentesats, så den var stadigvæk 6,50% som minimum.

    Hvordan kan dette hænge sammen?

    Mvh

    Morten

    #134494
    thsvForfatter

    Prøv dog at kontakte Eik bank:
    http://www.eikbank.dk/produkter/laan/AndelsPrioritet/renter_og_priser/Pages/default.aspx
    De tilbyder pt. 5,9% til nye lån. Hvis du flytter din lønkonto til dem først, bør du få lånegebyret til ½ pris = 2.000 kr, men billigt som Skandiabanken var, det er det jo ikke mere! (dengang var oprettelsesgebyret 0 kr.!)

    Nordea tilbyder 6,1% til fordel+ kunder, men det bliver du vist automatisk.
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b%2baf%2bbolig/Priser/788942.html

    #134790
    Rasmus ThomsenForfatter

    Jeg har selv Arb. Landsbank. Mit andelslån (100% belåning) var i det meste af januar på 5,75% men er lige steget til 6,5%. Deres rentesats på dette lån følger nationalbanken, men de har lige hævet deres egen marginalrente med 0,75% (til 3,5%) p.gr.a. økonomisk ustabilitet etc.

    Jeg ved ikke hvor gode muligheder der er for at forhandle lige nu. Men det er jo deres marginalrente man kan nedsætte, hvis man kan overbevise dem om man er en genial bankkunde, som de ikke har råd til at miste til Eikbank.

    Ifht. valg af lån, så er variabelrente altid det billigste på langt sigt. Alle andre lånetyper betaler du for sikkerhed. Du skal derfor overveje hvor høj en rente du kan tage i hvor lang tid, så hvis din økonomi er helt stram og du derfor ikke kan tage særligt store udsving er et renteloft hos arb. landsbank en mulighed. Hvis du derimod har is i maven (og lidt luft i økonomien ifht. månedelig ydelse), så vil jeg anbefale variabel rente. Jeg er selv studerende og har variabel rente.

    //

    #134798
    AnonymForfatter

    Hvornår er din rente steget?
    Da jeg tjekkede i går, så var mit lån stadig på 5,75%.

    I følge nyhed på hjemmesiden har de sænket med op til 0,75 % som følge af seneste rentenedsættelse fra Nationalbanken.

    #134800
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Mange tak for din besvarelse Rasmus, det var meget nyttig information.

    Det bliver variabel rente med renteloft 🙂

    Aben… Er du sikker på, at din rente er 5,75% På deres hjemmeside står der 6,50% og der er ikke nogle nyheder om rentenedsættelse.

    Mvh

    Morten

    #134802
    AnonymForfatter

    Jes, det var den, da jeg tjekkede i går, og det har den været det meste af januar. Men nu skal jeg da lige tjekke, når jeg kommer hjem til min computer, da Rasmus udmeldelse lige skal tjekkes. Jeg kan jo lige skrive et indlæg, når jeg har tjekket.

    #134804
    AnonymForfatter

    Hej igen..

    Ja det ville være HELT PERFEKT; for jeg står til at skulle skrive under på andelsboliglånet i morgen kl. 14:00 :OD

    Mvh

    Morten

    #134820
    AnonymForfatter

    Det er steget til 6,5 % her d. 9. februar. Bummer. Meeen den skal nok komme ned igen 🙂

    #134822
    Allan Kristensen (2)Forfatter

    Så skal jeg vist være glad for mine 4,75% p.a. i Swedbank :o)

    Min bank lavede dog en ændring sidste år, jeg tror det var i december, så nye kunder skal betale 5,75% – men udfra debatten, så er det vist stadig ret billigt.

    Jeg ved dog fra en ven som jeg anbefalede at flytte, at swedbank har strammet ret meget op på om de vil låne penge til én. Min ven var på også på SU og fik nej til at kunne låne.

    #134824
    AnonymForfatter

    Ja okay, så gav det også mere mening, men tak fordi du gad at kontrollere det 🙂

    Jeg valgte så at tage den med 2% renteloft. Dvs. 6,88 i rente og så kan den stige med 2 procentpoint.

    Kan altid lave det om om 5 år, så kører lige den sikre mens jeg er på SU osv. 🙂

    Ved sgu aldrig hvordan bankerne vil tackle de forbandede hjælpepakker!

    Så vil jeg sgu sætte min signatur her om små 2 timer og blive 625.000,- fattigere 🙂

    Mvh

    Morten

    #134828
    Rasmus ThomsenForfatter

    Hej igen

    Historien er, at renten både er faldet med 0,75% ifht. nat.bankens nedsættelse, men at marginalrenten samtidig er steget med 0,75% så de udligner hinanden på udlån der følger nat.banken (andelsboligkredit ligger derfor på 6,5%).
    Det der er interessant er, at det er marginalrenten man kan forhandle om som bankkunde… Arb.Landsbank er dog stadig nogle af de billigste på markedet, så hvis der er nogle forslag til, hvordan man kan presse dem på deres marginalrente som bankkunde, så vil jeg meget gerne høre det!

    mvh

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 33 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.