Andelsboligkredit

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
  • JustusForfatter
    Indlæg
  • #89433
    JustusForfatter

    Jeg skriver lidt i forlængelse af Pharaohs indlæg fra d. 17.01.09 om hvad der er en acceptabel rente for andelsboliglån – men denne gang for et andelsprioritetslån.

    Jeg sidder med en andel og har et andelsprioritetslån på 387.000kr – Jeg afdrager i midlertid ikke på lånet, da jeg er på SU.

    Jeg har Lån og Spar Bank og har pt. 8.75% i rente. Denne rente er dog beregnet ud fra en “gammel" låneform som ikke tager notits af evt. belåningsværdi. Den er dog siden jeg købte min andel steget til en belåninsværdi på under 80%(steget til over det dobbelte).

    Jeg har i midlertid set muligheden for at lægge mit lån om til den “nye" lånefrom (med 8.25% i rente). Gebyret for dette stykke arbejde koster 2000kr som vil blive lagt oven i mit nuværende lån. Min rådgiver har beregnet en besparelse på 43000kr over 30år.

    Umiddelbart virker det som en tiltalende ide – men er det det?

    #133816
    AnonymForfatter

    njaa.. du sparer ca. 640 kr. netto om året med nuværende restgæld – denne besparelse falder i takt med restgælden år for år – dvs. det tager dig over 3 år at indtjene gebyret.. du skal i hvert fald gøre op med dig selv hvor stor sandsynlighed der er for at du bor der længe nok til at få en gevinst – også sammenlignet med det “arbejde" der skal laves for at få det nye lån (møde, underskrift af dokumenter osv osv)

    #133818
    thsvForfatter

    Nuværende gæld 387.000
    Nuværende rente 8,75%
    Rentebyrde = 33.862,50

    Ny restgæld = 389.000
    Ny rente = 8,25%
    Ny rentebyrde = 32.092,50

    Årlig rentebesparelse = 1.770 kr, eller ca. 1.180 kr efter skat

    Så hvis du ikke skal flytte de 2 første år, så er det en fornuftig forretning.

    #133848
    AnonymForfatter

    regnede med 0,25%… sorry..

    #133878
    JustusForfatter

    Tak for hjælpen.

    Jeg har ikke tænkt mig at flytte lige foreløbig, men tænkt på at skifte bank om lidt over et år, når jeg er færdig med studiet og forhåbenlig får råd til at afdrage på lånet.

    Med dette i tankerne, er renten på 8.25% så stadig en god ide? For man skal da betale for at oprette lånet i en ny bank osv…?

    #133886
    AnonymForfatter

    Jeg synes, du bliver spist af med en forholdsvis høj rente. Selv betaler jeg 5,75 % i rente hos Arbejdernes Landsbank for et AndelsPrioritetsLån, hvor jeg har lånt 100% af udbetalingen som var på +600.000 kr.

    #133934
    thsvForfatter

    Enig med Aben, om at din rente virker uforholdsvis høj.

    Og du skal ikke betale 2.000 kr for at spare 1.170 kr, hvis du vil lægge lånet om igen om et år.
    Så hellere finde en bank med en bedre rentesats en gang for alle.

    #134154
    AnonymForfatter

    @Aben

    Hej Aben

    Haf netop i dag været inde og snakke med Arbejdernes Landsbank om en overtagelse af mit nuværende andelsboliglån (til et andelsprioritetslån) Dog kan jeg se at de beregner en rente på 6.2 %

    Jeg vil gerne høre hvordan du har fået 5,75% ? er det forhandling odder ?

    Ps. Desuden er mybanker.dk’s rente oplysninger for Arbejdernes Landsbank opgivet til 5.93%.

    Bedste Hilsner
    Bentz

    #134156
    AnonymForfatter

    Jeg har som sagt et lån +600.000. Det ligger i ALs interval 500.000-999.999, som fordrer en lavere rente end i intervallet 200.000-499.999.

    Så jeg har ikke gjort så meget 🙂

    #134162
    AnonymForfatter

    Hmm Det er da lidt mystisk, idet mit lån også kommer til at ligge i samme interval, helt præcist 918.000 kr, men altså til 6,35 i rente hvilket også er de rentesatser jeg kan finde det til på ALbank’s hjemmeside.

    #134164
    mortenraForfatter

    Hej Bentz

    Jeg har lige kigget på AL banks hjemmeside og jeg tror det er fordi rentesatserne er pr. 19.12.08 og de er jo siden faldet med 0,75 %

    Med venlig hilsen

    Morten

    #134176
    AnonymForfatter

    Hey all

    Jeg er netop også igang med at købe andel med 100% belåning i Arb. Landsbank. På mit lånetilbud står der 6,50%, men er godt nok ogdså blevet informeret om, at renten nok ville faldt, og jeg ville få et “bedre" tilbud en ugestid senere.

    Hvordan ville I mene man skulle stille sig i forhold til de hjælpepakker der snart kan vælte ned over os? Loft over renten eller fastrente?

    Ser at variabel rente er populært i øjeblikket, er det den vej man skal gå?

    Er studerende, så er lidt udsat for de store udsving.

    Mvh

    Morten

    #134178
    AnonymForfatter

    Jeg er også studerende og at renten fluktuerer, gør ikke det store i ens dagligdag. Da jeg (sammen med min kæreste) optog lånet var renten på 6,75 % og steg så til 8,0 %, da det var på sin højeste. Min månedlige betaling var den samme. Det eneste banken gør, hvis renten stiger/falder, er at forlænge løbetiden/tilbagebetalingstiden. Og så skal man så genforhandle afbetalinger efter 10 år.

    Så det har ingen effekt i din dagligdag.

    #134180
    AnonymForfatter

    Hej Aben

    Mange tak for dit svar. Okay, den med at de forlænger din tilbagebetalingstid har jeg ikke set eller hørt om før. Men for os der er studerende er det jo perfekt. Når vi alligevel tjener 50.000,- pr. mdr. om 4-5 år er det jo lige meget! ;O)

    Men det er altså denne tilbagebetalingstid der stadigvæk gør, at den variable rente er som at spille på heste, hvis man netop ikke ønsker at udskyde denne.

    Min kammerat der har andelsbolig steg i ydelse med det samme renten steg, hvordan kan det så være? Det med en forskydelse af tilbagebetalingen er måske noget man skal aftale?

    Mvh

    Morten

    #134190
    thsvForfatter

    Det er jo netop det du ønsker!
    At kende din ydelse i de første 5 år, mens du studerer.
    Eik bank tilbyder faktisk fastrente 5 år, dog til rente på 7,7%.
    Deres variable rente er på 5,9%, og er sikker på, at du kan aftale en fast ydelse i starten med dem, bare den er så høj, at renterne bliver betalt.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.