Gode råd om evt. tillægslån efterlyses.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89413
    AnonymForfatter

    Hej.

    Vi er relativt nye boligejere der desværre må erkende at “tendenslinien" på kassekreditten ser lidt skidt ud i disse tider.

    En mulig løsningsmodel er at slippe af med et ret “hurtigt" bilån, men hvordan?
    For at slippe for ydelsen til billån på 3000 pr.md. skal der “skaffes" ca. 60000

    Jeg overvejer at lave et tillægslån til realkredit lånet, men jeg er ikke sikker på at det kan betale sig efter så kort tid og relativt beskeden friværdistigning, og ikke mindst for så beskedent beløb?

    Data er:
    Hus købt i 2007 for 10030000, financieret ved 5% obligationslån (nuværende restgæld 820000) og supplerende boliglån på 350000 (hvor renten bare stiger og stiger i disse tider)
    En realistisk vudering på huset for nærværende er i regionen 13-1400000 (qua. diverse forbedringer)

    Input fra nogen med bedre forståelse af financiering end mig modtages med kyshånd.

    R

    #133606
    thsvForfatter

    Husets vurdering: 1,35 mill.
    Realkredit 80%: 1,08 mill.
    Nuværende lån: 820.000 (kurs 96-98), kontantværdi måske 800.000 kr.
    Der kan altså optages 280.000 kr realkredit, hvilket kunne være et F1-lån til under 4% i rente. Eller hvis din bank vil et boligprioritetslån (kassekredit).
    Bolig- og billånet ialt 410.000 må så erstatttes af et nyt boliglån på 130.000 + konverteringsomkostninger.
    Din ejendom vil efter denne låneomlægning være belånt til 90%, så du slipper ikke for banklån, desværre.

    #133614
    AnonymForfatter

    Hej og tak for input.
    Jeg havde heller ikke forventet at kunne slippe for banklånet endnu, desværre.
    Men øvelsen er aktuelt at slippe for det ydelsestunge billån, for at forbedre rådighedsbeløbet her og nu, og på sigt gnave kassekreditten ned.
    Jeg kan bare ikke gennemskue om det kan betale sig at optage tillægslån i realkredit når beløbne ikke er større, eller om omkostningerne ved den øvelse er for store i forhold til udbyttet.

    Iøvrigt tror jeg ikke jeg er intereseret i F1 lån, og mit 5% obligationslån skal jeg ikke have pillet ved, så evt. tillægslån skal være fastrente (jeg ved faktisk ikke hvilke typer realkredit tilbyder som tillæg)

    R

    #133620
    thsvForfatter

    Jeg ville få vurderet huset af det realkreditinstitut du benytter nu.
    Kan du få en vurdering på 1,5 mill. ud af dem, så kan tillægslånet blive så stort, at du kun har brug for en mindre kassekredit på ca. 20.000.
    Selv ved en vurdering på 1,4 mill. er kassekreditten nok den billigste mulighed, medmindre boliglånet kan rykke for tillægslånet. (lånet bliver på 100.000)
    Tillægslånene er samme rentesats som dit 5%, altså tilbudskurs ca. 96,1, men bidraget er højere 0,7-0,9%. Det svarer til eff.rente på 6,1-6,3% incl. bidraget og kurstabet.
    Ved et tillægslån ville jeg dog vælge boligprioritet, der er et banklån, typisk låst til NIB-renten (der jo er 3,0% nu) + et tillæg (1,2-2,5%), godt nok variabel rente, men fungere som kassekredit, hvorfor du får en god rente af indestående.
    En fræk mulighed er evt. at få det tillægslån som afdragsfrit, og så afdrage billånet i løbet af 2-3 år?!
    Omkostninger ved et tillægslån hos RD på 300.000 kr.:
    Kurtage 467 kr.
    Lånegebyr 2.000
    Tinglysningsservice 2.000
    Stempel på lån 1.400
    1,5% afgift 4.900 (kan muligvis overføres fra banklånet, spørg din bankrådgiver)

    Gebyr ved et boligprioritetslån hos Danske Bank:
    eksp.gebyr 3.000 kr
    Stempel på lån 1.400
    1,5% afgift 4.500 (muligvis overførelse fra banklån)
    Meget flexibelt lån, hvor du kan “genbruge" saldoen til bilkøb om 5-6 år!
    Helt klart min anbefaling.

    #133624
    AnonymForfatter

    Tak for svaret, og ja nu kom der jo kød på, og det tror jeg at jeg vil gå at gnave lidt på henover weekenden.

    Jeg havde faktisk ikke kikket på prioritetslån, men det kunne jo passende kombineres med den påtænkte “reform" af husholdningens budgetstyring (har ikke budgetkonto PT)

    R

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.