gode råd søges

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89392
    AnonymForfatter

    Jeg skal til at købe min første bolig og ved ikke helt hvordan jeg skal starte.

    jeg har penge nok til en udbetaling men har også glæd ( su-lån og billån) for samme beløb.

    Er det bedst at betale begge lån ud og låne til udbetaling eller ej?

    Jeg synes det er noget af en jungle at finde ud af hvor, det er billigst at låne til boligen. Bank eller realinstitut?

    Er der nogle der har nogle gode råd til en novise som mig

    på forhånd tak

    sippe

    #133454
    thsvForfatter

    Start med at lægge et budget!
    Hvis du kigger på en lejlighed til 1,2 mill. så brug udgifterne fra denne ved standardfinansiering, og 60.000 kr i udbetaling.
    Når alle udgifter er betalt skal der være 6.500 i rådighedsbeløb til mad, husholdning og tant&fjas mm.
    Boligen finansieres bedst således:
    80 % realkredit, afdragsfri, vælg f.eks. F3-lån, hvor renten er låst i 3 år for laveste ydelse.
    15% boliglån, gerne via banken, så det kan afdrages hurtigst muligt.

    Overvej evt. en andelslejlighed med lav mdl. husleje, men højt indskud, men undersøg på forhånd i banken om de vil låne dig penge til det.

    Og sidst vurder om den husleje, der er på din bolig er rimelig, for ellers køber du nok for dyrt, da alle mener at priser på ejerbolig skal falde ca. 20 % endnu de 2 næste år.

    #133456
    LMAForfatter

    Med hensyn til den nuværende gæld, vil det formodentlig være en god ide og betale billånet ud, SU-lånet skal du endelig beholde.

    Årsagen til billånet bør overvejes indfriet er, at du formodentlig kan få lov til og få en længere løbetid på efterfinansiering end løbetiden er på billånet i dag. Den længere løbetid vil give dig en lavere låneydelse, og derfor et bedre rådighedsbeløb.

    Med hensyn til finansieringen af huset er dit behov således kreditforening (80% af købesummen, hvis du altså ser på normal enfamilies ejendom/lejlighed) og en efterfinansiering på resten (20%) minus din udbetaling. Efterfinansieringen skaffes typisk vha. et banklån.

    Kreditforening er biligere rentemæssig end boliglån, men der er en lovgivningsgrænse på de 80% af købesummen/den af kreditforeningen vurderede værdi.

    Men det bedste råd vil være, at du udfærdiger et budget over alle nuværende udgifter, indfrier billånet og kontakter din bank. Så kan de beregne hvad du har råd til med baggrund i dine oplysninger. De kan også fortælle dig om de mange kreditforeningslånetyper – variabel rente, fast rente, lån med renteloft, afdragsfrihed m.m.

    Håber du føler du er klædt bedre på nu, ellers skriv igen.

    #133458
    LMAForfatter

    Hej thsv

    Vil du ikke komme med en kilde på den påstand?

    Jeg er ikke helt enig, men jeg har jo heller ikke læst alt tilgængelig materiale i hele verden – og ejer desværre ikke en krystalkugle.

    Er det 20% på landsplan, er det alle ejendomstyper og prøv evt. og definer “alle"…

    På forhånd tak.

    #133460
    AnonymForfatter

    tak begge to.

    Jeg er også begyndt at lægge et budget. Jeg har fundet du af hvad jeg bruger på mad, tøj osv.
    Men kan man regne med brutto og netto i salgsopstillingerne? Er ejendomsskattten medregnet i nogle af dem? Og hvad med husforsikring, er det med?

    Ang lån, er det ikke mest sikkert at tage et fastforrentet lån. Hvis jeg tager det 3 årige lån, kan renten så ikke stige meget efter de 3 år, at jeg ikke har råd til at blive boende.

    Har også kikket på andelsbolig, men synes det er blevet meget dyrt og savner også en have:)

    men venlig hilsen
    sippe

    #133462
    thsvForfatter

    http://borsen.dk/okonomi/nyhed/145959/

    Vismændene taler om 20 % prisfald.
    Ellers tjek debatten på Boliga.

    Personligt vil jeg definere en fornuftig købspris som 2001-niveau + 30 % inflation (lønstigningen), for derved at opnå samme boligbyrde som en køber havde i 2001!

    Køber man over denne pris, så skal man ikke forvente stigninger i sin boligværdi de første par år.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.