Lejeindtægt ved boligkøb og SU

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89388
    AnonymForfatter

    Hej

    jeg er i gang med at se på huse/ejerlejligheder i prislejet 2 millioner med 5-6 værelser i århus tæt på uni.

    Regner med en 60 % finansering og månedlig afbetaling på ca 12000-14000 kr (det banken skal have!). Den månedlig afbetaling svarer til det jeg regner med at have af indtægter af de udlejede værelser (og jeg kommer til at bo gratis). Det købte skal altså kunne finansere sig selv ved den husleje jeg opkræver efter at indskuddet er betalt (forbrug bliver opkrævet ekstra).

    Jeg kan se at det hele skal registreres som kapitalindkomst ved skat og regner så med at kan modregne de udgifter man har til banken. (er ikke så meget inde i alle detajler da jeg lige er i startfasen af beregning, snak med banken osv.)

    Nu gjorde min kæreste mig dog lige opmærksom på at mit SU muligvis ville falde bort. Er der nogen der kan sige om hvordan det forholder sig? Jeg ville pga. huskøbet heller ikke stoppe med at arbejde.

    Regnskabet kunne se sådan ud (uden skat for at gøre det nemmere):

    Månedlig leje indtægt: 12.000 exkl. forbrug, årlig 144.000 kr
    Afbetaling til banken om måneden: 10.000 kr om måneden: 120.000 pr år
    Andre udgifter: Ejendomsskat: 12000, renovation 2000 pr år: 14000 kr (i virkeligheden nok højere)
    Indtægt: SU (60.000kr ?), arbejde: 70000 kr (inkl. skat!)

    Dvs. indtægt af selve huset er kun: 10000 kr (leje minus (afbetaling plus udgifter)

    Hvordan vil det i dette tilfælde se ud med min SU? Vil min indtægt ligge til grund for både mit arbejde og mine årlige lejeindtægter (altså over 200.000) eller kan man trække lånet fra på en måde at man ligger lige på grænsen (fx arbejde 70000+10000 gevinst af huset: 80.000)?

    Jeg ville lige spørge her først og få nogen indputs hvad jeg skal tænke på før jeg henvender mig til SU styrelsen (da jeg ikke er sikker på om de umiddelbart kan hjælpe en?)

    Til min baggrund: Har boet i udlandet det meste af mit liv så er endnu ikke så meget inde i de danske regler med skat, lån osv. men håber jeg kan få lidt hjælp her.

    Tusind tak

    Hilsen Finn

    #133404
    AnonymForfatter

    Du skal jo nok køre det under “virksomhedsordningen" da der så som indtægt kun vil figurere “lejeindtægter minus renteomkostninger" (virksomhedens overskud).

    Alternativt vil hele lejeindtægten tælle med i dit indkomstgrundlag, og derved ramme SU’en.

    #133432
    NultopskatForfatter

    Problemet er som Generalen så rigtigt påpeger at SU ikke opererer med fradrag af nogen art, der tælles kun din arbejdsindkomst + leje indtægt = over fribeløbet..slut ingen SU.

    Dette kan omgås ved at anvende virksomhedsordningen, men det er krævende…Der skal være vandtætte skotter mellem “virksomhedens" og din økonomi.

    #133436
    AnonymForfatter

    Tusind tak for jeres svar!

    Har allerede læst en del om det nu, og det blive nok ikke nemmere, men ser dog sjovt ud med egen virksomhed. Så det vil jeg da prøve at snakke med nogen om hvilke regler jeg så skal have styr på så man ikke ryger i nogen fælder…Og hvordan det ser ud med lånet, om det er mig som privatperson eller mit firma der står for det (bliver jo nok sidst nævnte?)

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.