Negetiv PAL-skat?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89386
    AnonymForfatter

    Nu hvor vi har tabt så mange penge på vores aktieinvestering findes der så en mulighed for at få godtgjort nogle af de mange penge, man de sidste år har betalt i PAL-skat? Er man ‘fredet’ og dermed fri for at betale PAL-skat til aktierne igen får den værdi de havde før faldet skete? Eller kan man trække en værdi af PAL-skat fra på selvangivelsen, som tab?
    Hvis ikke kan man sige at staten jo tjener rigtig gode penge på finanskrisen/aktieværdifaldet, da de nu kan opkræve PAL-skat på ny for den værdistigning de meget lave aktier har fået!!!

    #133386
    NultopskatForfatter

    He he det er jo skat og ikke et gavebord..men så urimelige er de nu alligevel heller ikke.

    Du er fredet til værdien igen svarer til den PAL skat du allerede har betalt; Men du får altså hverken fradrag eller penge retur….

    #133390
    HalliHalloForfatter

    Ja, det må være den størrelse depotet havde pr. 1.12.2007 der ligger til grund for PAL-afgiften, som blev betalt pr. 8.12.07 eller deromkring.

    Hvor kan man ud af hvor stort depotet var pr. ovennænvte dato? Min bank har nemlig ikke sendt nogen opgørelse til mig? Men det er de vel så ikke forpligtet til tænker jeg.

    Tager de blot pengene uden at vise beregningsgrundlaget for kunden?

    #133394
    AnonymForfatter

    Jeg tror ikke banken skal sende sende en specifkation af hvordan de har beregnet PAL-skatten. Men for den nysgerrigge er det jo meget interessant – og de laver jo også fejl af og til fx manglende credit for betalt udenlandsk udbytteskat.

    Etrade sendte automatisk en opgørelse ved den sidste pal skattebetaling i slutningen af 2008. Tidligere år har jeg selv måttet bede om den.

    #133406
    LMAForfatter

    PAL-skat beregnes med baggrund i pensionsafkastbeskatningsloven. §10 bestemmer hvilken tidsperiode der ligger til grund for beskatningen, afhænger af pensionsform. Tidsperioden på de mest gængse ordninger er pr. 30.11.xx-01.12.x1.

    Banken sender en årsopgørelse pr. årsskiftet, enten som papirform, i netbank eller både/og. Men i forbindelse med PAL-skat må man som investor selv fatte pen og lommeregner og opgøre saldo/depotværdi.

    Det er jo heller ikke specielt svært skulle man mene.

    Og har investor ikke selv magtet og foretage opgørelsen endnu, findes der heldigvis masser af historisk materiale inklusiv aktie- og obligationskurser.
    Så opgaven er vel ikke umulig.

    Mener man fremadrettet ikke og kunne løfte opgaven med pen og lommeregner, kan man dog bestille en periodeopgørelser pr. 30.11 i de kommende år. En sådan er naturligvis ikke gratis – men dovenskab koster jo altid. Det er jo heller ikke gratis og få lappet en cykel ved cykelmekanikeren.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.