Skifte bank når man har gæld men står til at arve?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89374
    AnonymForfatter

    Sagen er den at jeg er RIGTIG træt af min bank og dens manglende kommunikationsevner.

    Jeg har desværre et lån, eller rettere en kassekredit på 90.000kr som er trukket i bund. Jeg har en rimelig rente på den og det koster mig derfor ikke meget mere end et lån. Grunden til at det ikke er et lån er at jeg pt er på kontanthjælp efter et længere forløb på sygepenge. Jeg er stadig sygemeldt og der kommer derfor ikke flere penge i kassen end den kontanthjælp! Jeg kan derfor kun betale renterne som det er pt og med de sagsbehandlingstider der er på kommunen ser det ud til at jeg må leve af det noget tid endnu.

    Med min kontanthjælp løber det lige rundt. Jeg har kun hævekort og der er derfor aldrig overtræk på min konto selvom det er stramt at være gået fra et normalt job til kontanthjælp.

    Jeg har en bil jeg intet gæld har i. Den er nok 40.000 værd i dag. Måske mindre. Og eftersom jeg bor langt ude på landet kan den altså ikke undværes.

    Jeg står til at arve 500.000 men arven bliver først opgjort efter huset er solgt så der kan jo godt gå lidt tid endnu.

    Derudover skylder jeg 58.000 i studiegæld som er udsat, indtil videre, til næste forår.

    Kan det overhovedet lade sig gøre at finde en bank der vil overtage mig som kunde og i så fald, hvem kan man evt spørge?? Jeg har pt Danske Bank.

    Er helst fri for formaninger og jeg bare kunne have ladet være med at stifte gæld og få mig et arbejde for min situation er som den nu engang er og det er desværre ikke med vilje at jeg har måtte sygemeldes…

    #133162
    AnonymForfatter

    Det er lidt ved siden af, men har du undersøgt om du har en tabt af erhvervsevne forsikring? Måske via din pensionsordning på det tidspunkt hvor du blev syg?

    #133164
    AnonymForfatter

    Jeg sad lige for sjovt og tjekkede renter hvis jeg ønskede et forbrugslån på 90.000 kr betalt tilbage over 15 år (ved så ikke om der er nogle banker der vil godtage den men muligheden var der). Det ville koste mig 941 kr/mdr fra min nuværende konto i DB. Som det er nu betaler jeg 1180kr/mdr alene i renter uden at der bliver afdraget på lånet??? Hvorfor mon min bankmand ikke tilbyder at lægge det om??

    #133166
    AnonymForfatter

    Det har jeg desværre ikke 🙁

    #133172
    AnonymForfatter

    Du har som kontanthjælpsmodtager, KRAV på GRATIS retshjælp!

    #133176
    AnonymForfatter

    I det øjeblik du arver, bliver du formuende og mister derved retten til kontanthjælp indtil arven er brugt op. Arven skal fordeles over en tidsperiode der svarer til den tid det ville tage at optjene 500.000 i kontanthjælp.

    Sagt med andre ord. En kontanthjælpsmodtager får ikke noget ud af at arve. Find dig et arbejde, så du undgår at havne i den situation.

    #133180
    AnonymForfatter

    Tro mig, der er ikke noget jeg hellere ville. Desværre kan jeg ikke varetage et job særligt tilfredsstillende og vil have mange sygedage m.m og dermed sikkert stå til en hurtig fyring.

    Jeg synes også det er røv-surt at skulle bruge min arv på at betale husleje og mad. Men jeg kan ikke rigtig se jeg har noget valg. Jeg har lov til at betale min gæld ud og skal så leve for resten. Ville ønske der var et alternativ men sådan er systemet desværre ikke skruet sammen. Selvom man er syg havner man desværre i boksen for dem der potentielt ikke gider at arbejde…

    Men det er et andet spørgsmål, nu var det bankskifte jeg spurgte om

    #133182
    testForfatter

    hvad med flex job eller er du ikke syg nok?

    når du arver regner du vel med at betale din gæld og ja så må du leve af pengen ind til de slipper op

    #133190
    AnonymForfatter

    Hvis man er syg, har man ret til førtidspension.

    Hvis du ikke har ret til førtidspension, så skyldes det, at man vurderer du har arbejdsevne.

    #133196
    HalliHalloForfatter

    Bliver der automatisk givet besked til socialforvaltningen ved udbetaling af arv?

    Det gør der sikkert ikke for advokaten der “skifter" boet ved det måske heller ikke at arvemodtageren er “på bistand" og han har sikkert heller ikke pligt til at gøre det, hvis han vidste det.

    Måske skifteretten indberetter for samtlige der modtager arv, men tror det egentlig ikke.

    #133200
    AnonymForfatter

    Jeg aner ikke hvad jeg har krav på. Synes reglerne er meget svære at sætte sig ind i. Men jeg er i det man kalder afklarende forløb og kommunen afventer resultater fra behandlinger men det er en lang proces… Jeg har været sygemeldt i 3 år nu og føler egentlig ikke at der er sket fremskridt… Men så længe der er en potentiel mulighed for bedring så bliver man ikke indstillet til flex eller førtid… Og så er det lige meget om man skal gå til behandlinger i 5 uger eller 5 år.

    Det er ihvertfald hvad jeg har fået at vide på kommunen

    #133204
    thsvForfatter

    Jeg syntes osse, det er røvsygt at vi skatteydere skal finansiere dig.
    Kontanthjælp gives kun til udgifter, der er nødvendige for livets opretholdelse, og heri indgår en bil ikke!

    Der må da være et arbejde du kan passe, hvori består din sygdom?
    Hvorfor er du ikke medlem af en fagforening og dermed en A-kasse?

    Bankskifte og dit lån:
    Hvorfor ikke bare vente med at skifte bank til du har betalt det lån ud?
    Der går vel kun et års tid før end du får de penge.

    #133206
    AnonymForfatter

    Det er MEGET SVÆRT at få et flexjob, (jeg har selv prøvet flere gange!) Det er MEGET svært fordi det koster DYRT! Og der skal spares. Og i dagens Danmark skal der meget mere til, at få førtidspension, end for f.eks 15 år siden, hvad jeg synes er en GOD TING, da mange har fået førtidspension, selv om de efter min mening aldrig, burde have fået førtispension.

    I dag, er det (for kommunerne meget billigere at holde syge kontanthjælpsmodtagere…PÅ kontanthjælp, end det tidligere har været. (De skal SELV BETALE MERE)

    I dag koster førtidspensionisterne, kommunerne MEGET mere end tidligere.

    Ganske enkelt…, fordi førtidspensionister SAMLET, (se ting så som boligydelse), får betydeligt flere penge, end kontanthjælpsmodtagere.

    Min PC-skærm står på mit sofabord, så jeg kan holde mit ben oppe i sofaen, (bruger trådløst tastatur)

    Jeg har arbejdet det meste af mit liv, men “smart nok"???????? sparet på fagforening og A-kasse, (fordi jeg ikke var bange for at blive arbejdløs) Arbejde har jeg såmænd altid kunnet finde…

    Da jeg er på smertestillende piller, kommer jeg af og til op på så høje doseringer, at jeg bliver svimmel, (nogle gange værre end andre)

    Mit knæ kan holde mig vågen, døgnet rundt… selv om jeg er fuld af smertestillende piller, OG har taget sovepiller OVENI. Det er ikke kun smerterne, men også at det strammer, spænder, nager og gør ved i knæet. Når det så endeligt er lykkedes for mig, at falde i søvn, kan det ske at jeg vågner et par timer senere, FORDI mit knæ VÆKKER MIG.
    (Hav ikke ondt af mig TAK) Jeg har accepteret min egen situation!

    Mere kan jeg ikke gøre i øjeblikket. Da jeg skal være på smertestillende piller, resten af mit liv, må jeg bare tage det, som det er, og glæde mig over livet! Om jeg har været tæt på at tage mit eget liv?
    DET kommer kun MIG ved, men I må godt beskylde mig for det… I må såmænd også gerne kalde mig bistandsbums. (Det er jeg jo blevet kaldet herinde) Det tager jeg med et smil.

    Der er for iøvrigt mange andre, der har et meget ringere liv end jeg har. Hav ondt af dem! Altså, hvis I vil have ondt nogen…

    Da jeg ikke må have noget, der hedder formue, (med undtagelse af pensionsopsparing), sparer jeg op…, “under madrassen". Min husleje? 2600,00 INCL. 400,00 a conto varme (bor i provinsen)… Jeg kunne spare lidt, på at skifte fra Danske Bank til EIK Bank, men det er ikke umagen værd, da jeg ikke er et utilfreds menneske. Men jeg bruger skam EL-SPARE pærer…, meeen det er ikke længere ALT…, jeg sparer på, men jeg holder min konto i plus, og er så EKSTRA GLAD, for de ting, jeg køber KONTANT!

    Jeg heller ikke utilfreds med min bank. HVIS jeg var meget utilfreds min bank, (hvad andre herinde jo er), ville jeg bare SKIFTE bank… Jeg gad ikke at brokke mig over MIN BANK. At skifte konto for et par hundrede kroner om året? NEJ DOG… SÅ nærig er jeg godt nok heller ikke, men ellers er jeg blevet MEGET NÆRIG. INDRØMMET…

    mhv merzonz (Stadig gældfri)

    #133224
    AnonymForfatter

    Jamen jeg har skam haft din holdning selv så bebrejder dig ikke. Håber bare ikke at uheldet er ude for dig en dag så du havner hvor jeg er…

    Og andet gider jeg vist ikke sige til det da det ikke er min sygdom der skal diskuteres her men muligheden for at skifte bank når man har lån og er på kontanthjælp

    #133254
    HalliHalloForfatter

    Hvis man ikke kan få en speciallæge til at lave en attest på at ens helbredstilstand er varig dvs. at man er uarbejdsdygtig indenfor et hvert erhverv,så er der selvfølgelig heller ingen pension.

    Selv hvis I kan få sådan en, så vil kommunen ofte bevilge et fleksjob, men det er da også meget bedre end pension, idet man så er garanteret den løn andre får indenfor samme branche, og den er da betydeligt højre end den latterlige pension, der gives.

    I 2 syge der skriver her på denne tråd er da gode på tasterne, så måske der kunne findes et godt job indenfor EDB-verdenen til jer.

    Er bistandshjælpen for høj eller klarer I jer nogenlunde for den?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.